TheNarsissist Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Hei, henter mine første høyttalere i morgen. Fikk dem brukt for en fin pris. Nå må jeg nesten se etter en forsterker. Watt og ohm sier meg ingen ting innen hifi så trenger hjelp. Noen tips? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Tror ikke du gjør noe dumt i å velge NAD C355BEE til dem. Den burde matche de bra. Morsomme høyttalere jeg tror du kommer til like. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 8. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2015 (endret) Hei, takk for svar. Denne blir nok litt for dyr. Pluss at jeg da trenger en dac for å få lyd fra mac og ps4. Tenkte meg rundt 4k totalt. Endret 8. januar 2015 av TheNarsissist Lenke til kommentar
vidor Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=54696536 og en Fiio E07K http://www.soundgarden.no/fiio-e07-hodetelefonforsterker-sort.html Så er du vel berget. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Hei, takk for svar. Denne blir nok litt for dyr. Pluss at jeg da trenger en dac for å få lyd fra mac og ps4. Tenkte meg rundt 4k totalt. Herlige høyttalere, om enn overraskende når de er valgt som første høyttaler. Dette forumet flommer stort sett over av gutta som lurer på hvilken cervin vega de skal ha som sin første... Ellers støttes Marantzen som vidor foreslår, det kan bli en glitrende kombo. DAC finnes det etter hvert mange av. Pinell har en helt grei til tusenlappen, samme med NuForce, Abrahamsen og HRT leverer til rett over. Klarer du øke totalen til 5600 får du Parasound zdac til 2900 nå (normalt 5000). Sammen med Marantzforsterkeren hadde dette blitt svært bra. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 9. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2015 Hei, takk for svar. Så dere tror Marantezen kan funke bra? Nok krefter? Dette står på nettsiden, men sier meg lite. Technical Specifications Sensitivity 86 dB (2,83 V/1 m) IEC Power Handling 150 W Impedance 4 Ohms Frequency Response 50 Hz – 23 kHz (± 3 dB) Box Principle 2-way bass-reflex Crossover Frequency 2000 Hz Lenke til kommentar
Pop Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Marantz er en av forsterkermerkene som kan lure deg litt på antall watt. De har gode strømreserver og ofte kan en klart lavere watt-spesfisert Marantz spille fletta av forsterkere med flere watt før du kommer til smertelig høye volum. Har fått demonstrert f.eks. Marantz PM-11 mot Hegel H200. Det var ingen konkurranse engang... Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 9. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2015 Oki, ser at det står power handling 150 watt og impedance 4 ohms. Dette betyr altså ikke at jeg trenger 150 watt? Lenke til kommentar
Pop Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Oki, ser at det står power handling 150 watt og impedance 4 ohms. Dette betyr altså ikke at jeg trenger 150 watt? Det som betyr mer er sensitiviteten, som du ser er 86db. Det betyr at de er ikke direkte lette å drive. Ser du på f.eks. mange av Klipsch sine hjemmekinohøyttalere er de gjerne på 95db. Lav sensitivitet vil som regel si de trenger godt med strøm, god kondensatorbank, fremfor å se på antall watt. Har ikke hørt nevnte Marantz selv, men all tidligere erfaring med Marantz integrerte sier at de driver bedre enn man vil tro når man ser på papiret. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 9. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2015 Oki, spiller det noen rolle at høyttalerne er 4 ohm og marantezen er 8 ohm? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 9. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2015 Har nå sendt en mail til han med marantezen så får se hva som skjer. Den var hvertfall godt innen budsjettet. Hvor var det denne Parasound dac var? Trenger jo en dac med usb og optisk inn for ps4. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Lastimpedansen på forsterkeren er oppgitt i 8 Ohm med en dempefaktor på 100, så det burde gå bra. Med andre ord er utgangsimpedansen på den lav nok til å greit kunne drive 4 ohm på en kontrollert måte. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Grunnen til at jeg foreslo E07K er at du da får en fleksibel løsning du også kan bruke portabelt. Skal du ha en slik løsning som også er portabel kan du bruke en E17. Den tar optisk som ps4 sender ut via toslink til minijack. Nå er hodetelefonforsterkeren i ps4 kontrolleren overraskende bra hvis du har greie hodetelefoner med følsomhet på rundt 110+ dB, så med mindre du vil ha den på høyttalerene dine så er det en løsning. Det er begrenset hvor bra DAC du trenger til høyttalere fordi det er dem som er det minst nøyaktige leddet i kjeden etter forsterkeren. Det du hører forskjell på er stort sett frekvenssignaturen. En del klager over bassen på Marantzen men det er fordi dem er vant til dårlige ukontrollerte forsterkere. Setter du høyttalerene i hjørnene på rommet ditt får du en boost om du vil ha mer bass. Nest beste er å putte dem mot en vegg. Du har også tonekontroll på forsterkeren. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 9. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2015 Takk for svar, står litt mellom marantezen og en XTZ 100D3 som har innebygd dac med bla optisk pluss at den har sub utgang for evt mer trøkk til film senere. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 XTZ'en lar deg velge mellom å kjøre forsterkeren i Klasse A og AB. Genialt. Da kan du teste ut om det er forskjell og velge mellom dem. Med klasse A bruker du halvparten av utgangseffekten bare du slår den på til å varme opp rommet ditt. AB er mye mer effektivt. Test gjerne om du merker forskjellen og sett den i AB hvis du ikke gjør det. Da kan du spille høyere og spare strøm. 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 9. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2015 Men den vil jeg hvertfall ikke ha for lite watt slik jeg har forstått det? Vet ikke om det er en god match da. Skal tenke litt på det. Xtz koster 4k, men den frister pga innebygd dac med optisk og sub utgang. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Det er jo en fin komboløsning. XTZ er mye for pengene og en god utfordrer til prisen. Alltid lurt å ha litt bedre forsterker enn høyttalerene trenger. Dynaudio er glad i forsterker, selv om denne er relativt lettdreven, så liker den watt. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Har nå sendt en mail til han med marantezen så får se hva som skjer. Den var hvertfall godt innen budsjettet. Hvor var det denne Parasound dac var? Trenger jo en dac med usb og optisk inn for ps4. Parasound zdac finner du på Oslo hificenter til 2990. Som er ca halv pris. Den er også en hodetelefonforsterker, en meget kapabel som sådan. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 I en perfekt verden kan man teste alt før man kjøper, men noen ganger må man bare ta en sjanse. Alle løsningene er nok greie. Det er vanskelig å få katta i sekken med de produsentene som er nevnt. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 10. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2015 Har nå fått tilbud om å kjøpe en xtz a100d3 som er ett år gammel for 3,5k. Burde jeg slå til? Får vel ikke noe bedre til den prisen? Connections and settings * 4st Line in * 4st Coaxial input * 1st Optical input * 1st Pre Out (for external amp) * 1st Sub Out (for an activ subwoofer) * Gold-plated RCA connections * Rec Out (for connecting to a tape recorder etc.) * Amp In (for connecting directly to the power amplifier of Class A-100D) * Solid gold-plated loudspeaker connections for banana plugs, fork plugs and screw plug * Phono Amplifier (MM & MC) Da kan jeg koble til ps4 med optisk ikke sant, men ser ingen usb her. Hvordan kan jeg få musikk fra pc til den? Kan jeg evt bare bruke en minijack også kjøpe en enkel usb dac senere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå