Gå til innhold

Hva betyr ytringssfriheten?

Anbefalte innlegg

Problemet ligger i generaliseringen av "jøder". Står noe aspekter av ens individuelle tolkning av sin religion i direkte konflikt med jobben så synes jeg det ikke er diskriminering. Å si at "alle jøder" kan ekskluderes er galt. Individet bør vurderes, ikke gruppen

Enig i det du skriver, man bør ikke dømme alle, men se på individet. Tenker du det samme om nazister for eksempel? De blir jo ofte stigmatiserte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår ditt poeng. Men mitt poeng var et annet: Jeg mente at vi har en taus antagelse om at det etablerte samfunn står for de rette verdiene. Og så er det noen mennesker som har umoralske verdier og standpunkter. Historien viser at det ofte er motsatt. Samfunnet er ofte på ville veier, mens noen mennesker kommer med ytringer som blir tolket som umoralske fordi tolkningsgrunnlaget selv er umoralsk (sett fra et relativt ståsted).

Jeg kan unngå det problemet du reiser, ved å ta en annet eksempel: Synes vi det er greit at en homoaktivist mister jobben i et land hvor de fleste mennesker mener at homofili/homoseksualitet er forkastelig?

Stort sett alle av de etablerte oppfatningene som er rotfestet i dag, var en gang bare representert av noen få avvikere. Homosak, kvinnesak, demokratisak og andre ble båret fram av folk som mistet jobb og ble spyttet på i gatene.

Jeg tror at samfunnsutviklingen vil gå tregere dersom vi har et sosialt sanksjoneringssystem som består av gulrot for å bare være et ekko av den rådende konsensus, og pisk for å ytre andre meninger.

Vi forlanger og forventer at andre land og kulturer skal behandle sine avvikere med den største respekt og velvilje, mens våre egne skal styres mot sosialkontor, sosial eksklusjon, selvmord og berserkgang i barnehager med macheter. Dette er dobbeltmoral, synes jeg.

Godt reflekter innlegg. Mennesker som bryter den endelige sannhet som samfunnet har bestem. Opplever ofte å bli utsatt for hets, latterliggjøring osv. men historien har vist oss at som regel har dem rett til slutt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Enig i det du skriver, man bør ikke dømme alle, men se på individet. Tenker du det samme om nazister for eksempel? De blir jo ofte stigmatiserte.

Nazister som er fredelige og ikke tvinger sine holdninger på andre bør man akseptere, men dersom de plutselig bestemmer seg for å forfølge og plage jøder; da bør de straffeforfølges.

Selv om vi synes at Ku Klux Klan medlemmer, rassister, nazister, etc, etc er noen tullinger så skal vi likevel akseptere de, såfremt de ikke plager andre.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...