Gjest Slettet+2534 Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Vel. Forsøk og skriv hva du vil i VG eller Dagbladet. Så vil du erfare at noen total ytringsfrihet har vi ikke. Det er heller ikke lov å si hva du vil på gata i dette «frie» land. Norge har ikke ytringsfrihet og vi er ikke et fritt land. Statens menn i uniform kommer raskt til om du gjør noe staten har bestemt du ikke skal. Det jeg har registrert er at flere og flere nettaviser fjerner muligheten til anonym kommentering på nyhetsartikler, eller at de fjerner kommentarfeltet fullstendig. Spesielt på kontroversielle artikler er det sjeldent at leserne får komme med egne meninger. Jeg har ihvertfall fullstendig droppe alle nettaviser som krever fullt navn gjennom å bruke for eksempel Facebook sin kommenteringsfunksjon. Er det fortsatt noen store nettaviser igjen i Norge som har anonyme kommentarfelt? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Forsøk og skriv hva du vil i VG eller Dagbladet. Så vil du erfare at noen total ytringsfrihet har vi ikke. 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 ... Stripen din er riktig den, men vi må likevel kunne stille spørsmål ved hvorfor den fjerde statsmakt i stadig større grad ikke gir sine lesere mulighet til å komme med anonyme yttringer. For min egen del ihvertfall så har jeg helt sluttet å lese nettaviser som ikke har anonyme kommentarfelt. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 (endret) Jeg skjønner det veldig godt, kommentarfeltet er jo fullt av idioter som sprer ytringer som ikke hører hjemme i noen avis. Og de har en jobb å gjøre hver dag med å luke ut alt ugresset. Ved å la navn stå ved så blir man mer moderat og ansvarlig. Ytringen knyttes til navn og kan gi konsekvenser. Fortsatt er det alltids noen som klarer å lire av seg de dummeste ting for det om, men jeg regner med det gjør jobben mye lettere. Og med anonyme kontoer kan man ikke banne noen, bare kicke. Med navn så kan man banne. Endret 13. januar 2015 av Abigor Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 For all del, det er nettavisenes rett å kreve fullt navn i kommentarfeltene; men det jeg mistenker er at de da vil miste mange lesere. Jeg sluttet for eksempel nylig å gå inn på E24.no etter at de gikk over til Facebook sitt kommentarsystem. Har også vært der og sjekket litt de siste dagene, og der hvor det tidligere kunne være 50-100 innlegg på en artikkel; der er det nå kanskje bare 3-4 stk. Så personlig tror jeg at E24 vil se en voldsom nedgang i sine besøkstall i tiden fremover. Ellers så er det jo ikke slik at fullt navn er en garanti for at man får bra innlegg i en debatt. Joda man vil kanskje bli kvitt de verste trollene, men jeg tror at man og vil skremme bort mange av de dyktigste debattantene. Noen av de mest interessante innleggene jeg har lest har blitt skreve av anonyme mennesker, på samme måte som de verste trollene også er anonyme. Det er jo og veldig lett å opprette profiler under falskt navn. Jeg synes heller ikke at kommentarfelt hvor det kreves fullt navn er noe spesielt interessant å lese, dette da det vanligvis kun er trivielle innlegg og politisk korrekte meninger som kommer opp der. Men det er nå bare min oppfatning av saken. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Jeg ser det motsatte. Jeg ser absurde, idiotiske meninger som folk lirer av seg under fullt navn i kommentarfeltene til nettavisene. De mister nok noen lesere, men så er det ikke alle lesere som bryr seg om kommentarfeltene. Hvis man bryr seg om kommentarer er diskusjonforum veien å gå, nettaviser er først og fremst for innhold som avisen lager selv. Det er en veiing, om avisene skal betale mer i lønn for at ansatte skal luke ut all ugresset. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 (endret) Det kommer vel helt an på hvilken nettavis man er inne på. For E24 sin del så var kommentarfeltene der faktisk ikke så aller verst, dette til tross for anonyme kommentarfelt. Ellers ang. troll så vil det fortsatt finnes i alle debattfora, anonyme eller ikke. Det er kun for de å opprette profiler under falskt navn, og da er man like langt. Men men, jeg klager ikke; jeg bare bytter beite. Det får være opp til nettavisene selv å gjøre vurderingene. :-) Endret 13. januar 2015 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Det jeg har registrert er at flere og flere nettaviser fjerner muligheten til anonym kommentering på nyhetsartikler, eller at de fjerner kommentarfeltet fullstendig. Spesielt på kontroversielle artikler er det sjeldent at leserne får komme med egne meninger. Jeg har ihvertfall fullstendig droppe alle nettaviser som krever fullt navn gjennom å bruke for eksempel Facebook sin kommenteringsfunksjon. Er det fortsatt noen store nettaviser igjen i Norge som har anonyme kommentarfelt? Jeg har registrert at man forsøker å kneble ytringer ved og forlange åpent navn. For det blir resultat når man tror folk åpent skriver det de virkelig mener i dagens samfunn. Folk flest er ikke dumme. Derfor er det så viktig med anonyme debatt fora. Der kommer folks meninger frem. Slik at mange kan lese og se de ikke er alene. Ellers blir det bare PK meninger og der er det lite nytt og hente. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Synes denne kan være interessant: http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/facebook-siden-ga-elevene-sjokk/8530452.html Elevene reagerte med vantro og sinne da de så hva læreren og Pegida-talsmann Max Hermansen (54) hadde lagt ut på sin åpne Facebook-side om profeten Muhammed og islam. - Det er en menneskerett å ytre seg, men det er ingen menneskerett å være lærer, sier Ragnhild Lied. Nå har ikke jeg oversikt over alt han har skrevet, og mye av det jeg har fått med meg virker tåpelig. Samtidig synes jeg det er problematisk om lærere skal nektes å gi uttrykk for upopulære synspunkter på fritiden. Et sted må grensen gå, men jeg tror fort denne påvirkes veldig av hvilket standpunkt man har, og ikke nødvendigvis av hvor grov ytringen i seg selv er. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Tja. Som lærer har man et annet ansvar enn andre yrker. Så jeg kan forstå at det er problematisk. Men hvis vi skal se isolert på budskapet og kritikken så er det noe som ikke stemmer: - Det er ikke bra det han har gjort. Det viser mangel på respekt for andres tro, sier Rodwal Hadi, elevrådsleder ved Kuben videregående til Nettavisen.Eventuelt så kan man si det motsatte. Det er bra det han har gjort. Skal man vise respekt for for intolerant krigersk undertrykkende jernaldertro? - Vi har ytringsfrihet, men dette grenser til mobbing av mennesker med en annen tro, mener Rodwal Hadi.Å kritisere religion og religiøse fundamentalistiske grunnleggere er mobbing av mennesker med annen tro? Høres veldig feil ut i mine ører. Hvis jeg tegner en karikatur av en diktator, mobber jeg da befolkningen under det regimet? - Det er dumt at han skjærer alle over én kam. Jeg er muslim, men jeg støtter ikke terrorisme, ekstremisme og rasisme, sier elevrådslederen.Nå vet ikke jeg hva som er skrevet, men generelt så er ikke religionskritikk å skjære alle over en kam. Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Man skjønner at muslimske elever kan synes at det er en prøvelse å ha han som lærer. Men med mindre de mener at lærere ikke skal få lov til å svare på spørsmål om hva de mener om saker og ting, hvis de får spørsmål om det fra klassen, så må de bare lære seg å leve med at også lærere kan ha meninger de selv finner krenkende.Å bo i et demokrati betyr av og til å bli føle seg forulempet av hva noen andre sier. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Samtidig synes jeg det er problematisk om lærere skal nektes å gi uttrykk for upopulære synspunkter på fritiden. Et sted må grensen gå, men jeg tror fort denne påvirkes veldig av hvilket standpunkt man har, og ikke nødvendigvis av hvor grov ytringen i seg selv er. Fritiden er en ting, men hvis det tyter igjennom i klasserommet også, så er det vel problematisk? Hvis han får elever til å føle seg uvelkomne og evt. ikke greier å legge igjen tankegodset hjemme, så er det kanskje ikke rart det ble personalsak. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Å bo i et demokrati betyr av og til å bli føle seg forulempet av hva noen andre sier. Men det er ulikt parti, når det gjelder skolesituasjon. Der er læreren maktfaktor og kan straffe deg på forskjellige måter. Og du må gå der og er den underlegne part. Jeg kjenner nok av historier om lærere som har mobbet og plaget enkelte elever, ofte på en smart utspekulert måte. Ikke relatert til det aktuelle tema, men problematikken blir det samme. Før i tiden fikk man skjelden gjort noe med slike lærere, men idag er vel bildet litt annerledes. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Fritiden er en ting, men hvis det tyter igjennom i klasserommet også, så er det vel problematisk? Hvis han får elever til å føle seg uvelkomne og evt. ikke greier å legge igjen tankegodset hjemme, så er det kanskje ikke rart det ble personalsak. Tyter igjennom, interessant. Hva med muslimer der det tyter igjennom hva de står for? Både som elever og som arbeidstakere. Jeg synes det er flott om en lærer tyter litt gjennom hva han står for. Om ikke det er greit. Da for vi være konsekvente og kutte ut hva man står for i arbeidslivet og som elev. Men det synes nok muslimer og slike som deg blir vanskelig, for vi må jo legge oss flate for det nye herrefolket. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Samtidig synes jeg det er problematisk om lærere skal nektes å gi uttrykk for upopulære synspunkter på fritiden. Et sted må grensen gå, men jeg tror fort denne påvirkes veldig av hvilket standpunkt man har, og ikke nødvendigvis av hvor grov ytringen i seg selv er. Fritiden er en ting, men hvis det tyter igjennom i klasserommet også, så er det vel problematisk? Hvis han får elever til å føle seg uvelkomne og evt. ikke greier å legge igjen tankegodset hjemme, så er det kanskje ikke rart det ble personalsak. Det er jeg enig i, men det virker ikke som det er det som er temaet her men at det ikke er akseptabelt for lærere å gi uttrykk for visse holdninger. Som sagt, et sted må grensen gå, men jeg ser fort for meg at den trekkes opp for tidlig. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Samtidig synes jeg det er problematisk om lærere skal nektes å gi uttrykk for upopulære synspunkter på fritiden. Et sted må grensen gå, men jeg tror fort denne påvirkes veldig av hvilket standpunkt man har, og ikke nødvendigvis av hvor grov ytringen i seg selv er. Fritiden er en ting, men hvis det tyter igjennom i klasserommet også, så er det vel problematisk? Hvis han får elever til å føle seg uvelkomne og evt. ikke greier å legge igjen tankegodset hjemme, så er det kanskje ikke rart det ble personalsak. Det er jeg enig i, men det virker ikke som det er det som er temaet her men at det ikke er akseptabelt for lærere å gi uttrykk for visse holdninger. Som sagt, et sted må grensen gå, men jeg ser fort for meg at den trekkes opp for tidlig. Hva med ei muslimsk kvinnelig lærer i hijab? Hun gir tydelig signaler på hva hun står for. Eller driter vi i å være konsekvente i denne saken? Om muslimer kan vise hva dem står for, så kan selvsagt motstandere av islam gjøre det samme. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Det er jeg enig i, men det virker ikke som det er det som er temaet her men at det ikke er akseptabelt for lærere å gi uttrykk for visse holdninger. Som sagt, et sted må grensen gå, men jeg ser fort for meg at den trekkes opp for tidlig. Hva som er faktiske realiteten i saken er det vel foreløpig bare skoleledelsen og administrasjon i kommunen som kjenner til, så vidt jeg vet? Vedkommende er jo "sykemeldt" og hvis det evt. blir oppsigelsessak, ender det kanskje i arbeidsretten og vi får vite mer. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Forstår at det ble vanskelig og svare på om og være konsekvent. Derfor blir debatten tåpelig. Kan muslimer vise hva dem står for, gjennom klær, be flere ganger i døgnet, egen tilpasset mat osv. Ja da skal også lærere som både er nazister, rasister eller bare i mot islam få vise dette tydelig. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Samtidig synes jeg det er problematisk om lærere skal nektes å gi uttrykk for upopulære synspunkter på fritiden. Et sted må grensen gå, men jeg tror fort denne påvirkes veldig av hvilket standpunkt man har, og ikke nødvendigvis av hvor grov ytringen i seg selv er. Fritiden er en ting, men hvis det tyter igjennom i klasserommet også, så er det vel problematisk? Hvis han får elever til å føle seg uvelkomne og evt. ikke greier å legge igjen tankegodset hjemme, så er det kanskje ikke rart det ble personalsak. Det er jeg enig i, men det virker ikke som det er det som er temaet her men at det ikke er akseptabelt for lærere å gi uttrykk for visse holdninger. Som sagt, et sted må grensen gå, men jeg ser fort for meg at den trekkes opp for tidlig. Hva med ei muslimsk kvinnelig lærer i hijab? Hun gir tydelig signaler på hva hun står for. Eller driter vi i å være konsekvente i denne saken? Om muslimer kan vise hva dem står for, så kan selvsagt motstandere av islam gjøre det samme. Nå er det stor forskjell mellom å vise at man følger en religion, som strengt tatt ikke sier noe sikkert om hva man mener i de fleste saker, og det å i klasserommet gi uttrykk for hva som er riktig eller galt. Så synes jeg gjerne en lærer en gang i blant kan nevne hva de selv mener for å få en mer interessant diskusjon, men jeg synes for eksempel en lærer jeg selv hadde som sa rett ut at Frp er rasister går for langt. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Det er jeg enig i, men det virker ikke som det er det som er temaet her men at det ikke er akseptabelt for lærere å gi uttrykk for visse holdninger. Som sagt, et sted må grensen gå, men jeg ser fort for meg at den trekkes opp for tidlig. Hva som er faktiske realiteten i saken er det vel foreløpig bare skoleledelsen og administrasjon i kommunen som kjenner til, så vidt jeg vet? Vedkommende er jo "sykemeldt" og hvis det evt. blir oppsigelsessak, ender det kanskje i arbeidsretten og vi får vite mer. Enig i at vi ikke har oversikt over hele saken, men det flere i artikkelen uttaler seg om på et generelt grunnlag er om lærere skal kunne uttrykke hva de mener på fritiden, som på denne lærerens facebook side. Kritikk av Islam på en facebookside karakteriseres som "nesten mobbing" og noe som ikke er greit, mens utdanningsforbundets leder sier at det ikke er noen menneskerett å være lærer. Kraftige signaler begge deler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå