Gå til innhold

Hva betyr ytringssfriheten?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

For meg så betyr ytringsfrihet at man skal kunne si hva man vil uten å måtte frykte for sanksjoner. Ja dette innebærer at man også skal få lov til å komme med såkallte "hatefulle" ytringer. Sagt på en annen måte: idioter skal også ha ytringsfrihet.

"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it."

~ Voltaire

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Reel ytringsfrihet kan ikke vedtas ved lov men må kjempes frem av vanlige mennesker. Karikaturstriden illustrerer dette godt, man hadde rett til å publisere karikaturene, men så lenge ikke resten av samfunnet og mediene stiller seg bak dette må tegnere og redaktører leve under trussel om vold.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Denne "ytringsfriheten" er jo det eneste man har å klamre seg til av "verdier" i dagens samfunn. Alt annet av tradisjonelle verdier er blitt pulverisert, og menneskets naturlige bluferdighet systematisk oppløst slik at det ikke er noe som helst som liksom betyr noe lengre.

Og da er man i den bisarre situasjon at det eneste limet som holder det sammen, er en form for selvhevdelse bestående av "retten til å" krenke, såre og håne" andre.

Man prøver dessuten å skape en illusjon om at dette er likeverdig, men det er det selvsagt ikke, all den tid man selv ikke har noe følelsesmessig bånd til hverken det ene eller andre.

Lenke til kommentar

Og da er man i den bisarre situasjon at det eneste limet som holder det sammen, er en form for selvhevdelse bestående av "retten til å" krenke, såre og håne" andre.

Man skal ha rett til og ytre meninger som kan såre og krenke andre. Når du skriver dine meninger på dette forum, så sårer du og krenker andre. Du er en forsvarer av islam for eksempel. Det er selvsagt din rett. Men, du sårer enkelte med din ytring. Slik de som støtter ABB og hans ideologi, de sårer de etterlatte og ofrene som overlevde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Trussler mot andre mennesker er selvsagt aldri greit, men utenom det skal man kunne si akkurat hva man vil. Dersom noen blir krenket av noe jeg sier, forutsatt at jeg ikke truer noen; da får det vitterlig være deres eget problem. Folk må rett og slett slutte å være så j**a hårsåre. Dersom noen sier eller skriver noe en ikke liker, overse det; vanskeligere er det ikke.

Åh, så krenket, så krenket!

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Trussler mot andre mennesker er selvsagt aldri greit, men utenom det skal man kunne si akkurat hva man vil. Dersom noen blir krenket av noe jeg sier (forutsatt at jeg ikke truer noen) da får det være deres eget problem. Folk må rett og slett slutte å være så j**a hårsåre. Dersom noen sier eller skriver noe en ikke liker, overse det; vanskeligere er det ikke.

Åh, så krenket, så krenket!

Helt enig :)

Lenke til kommentar

Denne "ytringsfriheten" er jo det eneste man har å klamre seg til av "verdier" i dagens samfunn. Alt annet av tradisjonelle verdier er blitt pulverisert, og menneskets naturlige bluferdighet systematisk oppløst slik at det ikke er noe som helst som liksom betyr noe lengre.

Man prøver dessuten å skape en illusjon om at dette er likeverdig, men det er det selvsagt ikke, all den tid man selv ikke har noe følelsesmessig bånd til hverken det ene eller andre.

I ditt korstog mot frihet og grunnpillaren i samfunnet vårt så sper du på med bisarr hykleri av formen jeg har kritisert deg for tidligere. Du klandrer samfunnet for fravær av verdier, men budskapet ditt fremstår uten verdier.

Du har rett til å bli krenket, såret og hånet av absolutt alt. Og mennesker blir krenket, såret og hånet av absolutt alt. Noen vil bli krenket, såret og hånet av hva du skriver her. Det er deres rett. Faller ikke du selv for din egen kritikk da?

Endret av Abigor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ytringsfrihet er og kunne ytre det man selv mener og ønsker. Den har ingen grenser. Men trusler til enkelt personer går ikke under ytringsfrihet.

Da ble det plutselig en grense allikevel?

Ytringsfriheten skal ikke gjelde alt. Drapstrussler er en ytring som vi ikke ønsker å tillate. Sjikane er en ytring vi ikke ønsker å tillate. Publisering av sensitiv informasjon er en ytring vi ikke ønsker å tillate.

Lenke til kommentar

Ytringsfrihet er og kunne ytre det man selv mener og ønsker. Den har ingen grenser. Men trusler til enkelt personer går ikke under ytringsfrihet.

Da ble det plutselig en grense allikevel?

Ytringsfriheten skal ikke gjelde alt. Drapstrussler er en ytring som vi ikke ønsker å tillate. Sjikane er en ytring vi ikke ønsker å tillate. Publisering av sensitiv informasjon er en ytring vi ikke ønsker å tillate.

Her er jeg bare politisk korrekt. Personlig mener jeg at alt skal være tillat av ytringer. Beklager min PK ytring, det er kvalmt.

Lenke til kommentar

Heldgivis er ikke alle ytringer tillatt.

Jeg tror vi har ulik oppfatning av hva som er en ytring.

Og jeg tror du har rett. Vi mennesker har nok litt ulike oppfatninger om hva som er en ytring og hva som er trusler osv. Jeg tenker alltid at vi må ha med oss vår sosiale kompetanse. Det er ikke alt som skal sies der og da. Man må se hvor man befinner seg osv. Derfor er det så viktig at vi har anonyme forum som dette. Det er da de virkelige meningene til folket kommer frem. Det er gledelig at så mange engasjerer seg og virkelig viser sitt riktige syn på islam. Jeg trodde nesten dette forum kun besto av bedrevitere av intelligentsiaen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg mener at grensen går ved direkte drapstrussler, men utover det skal man kunne si og skrive hva pokker man vil. I det øyeblikket man begynner å si "du kan ikke komme med yttring X fordi gruppering/person Y finner det krenkende/støtende", da har man i prinsippet ikke lenger yttringsfrihet.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Jeg mener at grensen går ved direkte drapstrussler, men utover det skal man kunne si og skrive hva pokker man vil. I det øyeblikket man begynner å si "du kan komme med yttring X fordi gruppering Y finner det krenkende/støtende", da har man i prinsippet ikke lenger yttringsfrihet.

Enig med deg her. Man bør ikke komme med drapstrusler. Men man bør kunne mene og ytre som muslimer, at alle vantroende burde drepes. Eller som nazistene, alle jøder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg mener at grensen går ved direkte drapstrussler, men utover det skal man kunne si og skrive hva pokker man vil. I det øyeblikket man begynner å si "du kan komme med yttring X fordi gruppering Y finner det krenkende/støtende", da har man i prinsippet ikke lenger yttringsfrihet.

Enig med deg her. Man bør ikke komme med drapstrusler. Men man bør kunne mene og ytre som muslimer, at alle vantroende burde drepes. Eller som nazistene, alle jøder.

Ja det må man gjerne si mener jeg, men man begår nok sosialt selvmord om man sier det for høyt. Det er ikke alt som er like lurt å si/skrive selv om det ikke er straffbart, og litt sosiale antenner er alltid lurt å ha. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Ja det må man gjerne si mener jeg, men man begår nok sosialt selvmord om man sier det for høyt. Det er ikke alt som er like lurt å si/skrive selv om det ikke er straffbart. Litt sosiale antenner er alltid lurt å ha. :)

Vår sosiale kompetanse er den viktigste. Derfor er det lite lurt å si akkurat hva man mener, alltid. Det er jo derfor det er så flott med anonyme debattforum. For der får man de virkelige meningene frem. Noe Eskil i AUF og resten av PK eliten hater. De ønsker som kjent å styre folkets meninger. Men som sangen går, vår tanke er fri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...