genesis Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 har sett litt på vapochill kjøleløsningene, en helt uaktuell drøm. selvfølgelig. pga. pris. kan ingenting om vannkjøling og spør: hvilke deler er det som gjør at vesken(hva slags veske er det?) blir så kald (minusgrader!!)? hvor kan jeg få kjøpt separate deler til å bygge et tilsvarende system? hvor mye koster dette? (billigere å gjøre selv?) hvor kan jeg innhente grundigere informasjon rundt dette? (er ikke noe flink på noen av områdene her tror jeg) Lenke til kommentar
Flames Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 Finn deg et gammelt kjøleskap Men dette er ikke noe for "noobs". Kun for proffer å leke seg med hjemmelaga vapo-ting ;p Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 har sett litt på vapochill kjøleløsningene, en helt uaktuell drøm.selvfølgelig. pga. pris. kan ingenting om vannkjøling og spør: hvilke deler er det som gjør at vesken(hva slags veske er det?) blir så kald (minusgrader!!)? hvor kan jeg få kjøpt separate deler til å bygge et tilsvarende system? hvor mye koster dette? (billigere å gjøre selv?) hvor kan jeg innhente grundigere informasjon rundt dette? (er ikke noe flink på noen av områdene her tror jeg) For det første så tror jeg det at du blander vapochill og waterchill... Ett vannkjølingsanlegg kan ikke skape minusgrader hvis du ikke har ett peltier element. Waterchill senker gradene en del, men du kommer nok ikke på minusgrader Vapochill derimot er fasekjøling, dvs gass - væske - gass - væske osv. Den koster i XP versjon 6400 mot waterchill settet som du kan få for 2000 Lenke til kommentar
fy_pokkers Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 Kompressor, gass, veske osv osv.. Kjøleskap prinsippet. Da er nok ett peltier element 100x mer økonomisk.. Lenke til kommentar
genesis Skrevet 1. november 2003 Forfatter Del Skrevet 1. november 2003 så det er slik å forstå at det er peltier elementet som "skaper" minusgradene? kan et slikt peltier element brukes med vanlig luftkjøling? noen tester på dette? (pekere) vil nemlig se hvilken effekt det isåfall har , men ingen som visste om sider hvor jeg kan "bli proff"? er det bøker jeg må ha? Lenke til kommentar
Sagacious Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 så det er slik å forstå at det er peltier elementet som "skaper" minusgradene? kan et slikt peltier element brukes med vanlig luftkjøling? noen tester på dette? (pekere) Jepp peltier elementet "skaper " minus gradene. Ja du kan bruke det på luft kjølere, men da må du ha en rimelig god vifte. Tester finnes det i massevis Søk på google etter "MCX4000T" de har den på microplex om jeg ikke husker feil også... Njaal Lenke til kommentar
genesis Skrevet 1. november 2003 Forfatter Del Skrevet 1. november 2003 så man kan bruke vanlig vannkjøling med et peltier element, vil ikke det være et rått system? hva skiller et vapochil system fra dette? "Kryotech Peltier element - 172 Watt Qmax Imax Vmax Tdelta Dimensjon 172W 11.3A 24.6V 69ºC 40x40mm NB! Ved feil bruk av peltier elementer vil som oftest ikke skadene begrense seg til peltier elementet. Det er ditt ansvar å forstå de muligheter såvel som farer et peltier elementer gir. " fra microplex (forresten rådyrt) Hva sier disse spesifikasjonene meg? hvorfor "begrenser ikke" skadene seg til pelitierelementet? (du nevnte at jeg måtte ha en bra vifte, er det fordi) --> dårlig ledning av varmen/kulden --> kondens --> kortslutning --> alle komponenter kan bli ødelagte? spør nok en gang om link/referanse til dekkende info om dette emnet, noen? Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 hva skiller et vapochil system fra dette? Vapochill baserer seg på ein kompressor og freon. Samme opplegget som et kjøleskap. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Hva sier disse spesifikasjonene meg?hvorfor "begrenser ikke" skadene seg til pelitierelementet? (du nevnte at jeg måtte ha en bra vifte, er det fordi) --> dårlig ledning av varmen/kulden --> kondens --> kortslutning --> alle komponenter kan bli ødelagte? Watt sier deg hvor mye varme det teoretisk kan flytte. 69 grader betyr hvor stor forskjell du teoretisk kan ha i mellom kald og varm side på Peltier, ved en spesiell temperatur. Amp er hvor mye strøm det trekker OG "produserer"(!) Peltierguide finner du på overklokking.no Og potensielle skader har du oppsummert der, men du glemte brann... Som du skjønner så er peltier for alle, minus 95%. Lenke til kommentar
Fjaslokt Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 For det første så tror jeg det at du blander vapochill og waterchill... Ett vannkjølingsanlegg kan ikke skape minusgrader hvis du ikke har ett peltier element. Waterchill senker gradene en del, men du kommer nok ikke på minusgrader Vapochill derimot er fasekjøling, dvs gass - væske - gass - væske osv. Den koster i XP versjon 6400 mot waterchill settet som du kan få for 2000 Må bare kommentere dette, rekner med du vet det selv ? Peltier er den vanligste kjølingen for å oppnå minus men slett ikke den eneste, du kan ha radiator utendørs osvosv. Vil ikke anbefale å lage eget kompressorbasert kjølesystem om du ikke er utdannet innen emne eller har stor erfaring og kunnskap, det er ikke noe å leke med. Du kan skade og i værste fall drepe hvis det ikke gjøres korrekt. Lenke til kommentar
Josten Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Vil du lære litt om peltier, så les peltier guiden. Der står det meste du trenger å vite. Husk at du bør ha et peltier på minst 200watt, noe som krever en veldig kraftig psu. Vannkjøling er absolutt å anbefale hvis du ikke vil ha et helikopter i pcn. Ingen kjøleribber klarer å fjerne 300watt varme med en levelig temp og en stille vifte (med mindre du plaserer pcn ute). Lenke til kommentar
genesis Skrevet 3. november 2003 Forfatter Del Skrevet 3. november 2003 Du kan skade og i værste fall drepe hvis det ikke gjøres korrekt. har tenkt, litt over det hele. Det virker veldig slit å isolere hver gang jeg skal ta på kjølingen igjen, og det å få -25 kald veske i fjeset pga. liten feilkobling er jo verre enn at hele maskinen ble ødelagt, dette her med gass/veske + kompressor er iallefall utelukket.... :grine: : ,men.... vannkjøling må det bli på meg. Kan jeg ikke klokke cpu så lenge den holder seg vekke fra 60C? tenkte å lage et "bærbart system", noe som vil fungere mest praktisk dersom jeg ikke trenger å isolere "hver maskin" jeg skal bruke dette systemet med. ligger på 53C nå (ser mange av dere får skjokk når den kryper opp mot 40C) Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 For det første så tror jeg det at du blander vapochill og waterchill... Ett vannkjølingsanlegg kan ikke skape minusgrader hvis du ikke har ett peltier element. Waterchill senker gradene en del, men du kommer nok ikke på minusgrader Vapochill derimot er fasekjøling, dvs gass - væske - gass - væske osv. Den koster i XP versjon 6400 mot waterchill settet som du kan få for 2000 Må bare kommentere dette, rekner med du vet det selv ? Peltier er den vanligste kjølingen for å oppnå minus men slett ikke den eneste, du kan ha radiator utendørs osvosv. Vil ikke anbefale å lage eget kompressorbasert kjølesystem om du ikke er utdannet innen emne eller har stor erfaring og kunnskap, det er ikke noe å leke med. Du kan skade og i værste fall drepe hvis det ikke gjøres korrekt. Og da spør jeg deg... Hvor mange gutter som bor hjemme hos mamma og pappa tror du får lov til å lage hull i veggen så de kan montere en radiator til pc'en på veggen utenfor??? og hvis de skal på lan, hvor stor nytte har da radiatoren på veggen??? Prøve å tenke litt praktisk kanskje?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå