Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan du lager det kommer helt an på hvor avansert det skal være.

Altså for deg som arrangør trenger jo du bare en liste som sier plass og navn, men for deltagere kan jo det være greit å ha en visuell presentasjon som både forteller plass nummer og hvor i lokalet plassen er.

Ikke minst skal kartet være interaktivt, eller ett kart markert med plass #X.

Skal brukere selv booke plassene, eller blir dette gjort av arrangør?

Skal det bare være en frittstående side eller skal det integreres i ett CMS (Joomla, e.l...) ? De fleste portal løsninger har allerede plugins som lar deg gjøre dette (har selv brukt lignende i Joomla)

Endret av j0achim
Lenke til kommentar

Brukerne skal selv booke plassene, skal være en frittstående side som kanskje er koblet opp mot en database eller en fil der alle data blir lagret. Kjører ingen form for wordpress eller joomla, siden er satt opp selv.

Lenke til kommentar

Av personlig preferanse ville jeg ha bygget en REST (CRUD) tjeneste som back-end og brukt en ren HTML, CSS, JavaScript side som front-end.

Du sier at siden skal være frittstående, da er egentlig neste spørsmål til deg: Skal den ha noen form for innlogging eller autentisering?

Lenke til kommentar

Da du allerede har innlogging satt opp ser jeg for meg en enkel løsning med 1 enkelt tabell.

SeatMap
Id [int] unique incremental
SeatId [int] default not null
SeatLocation [string] default not null
Reserved [bool] default false
ReservedTime [bigint] default 0
Booked [bool] default false
BookedTime [bigint] default 0 
UserId [int] default 0

Tanken med Reserved kolonnen er at når en bruker velger ett sete men har enda ikke fullført bestillingen blir da setet låst i x antall minutter til denne brukeren (UserId), om tiden løper ut blir da setet da automatisk tilgjengelig. Og all informasjon som ligger lagret på dette setet blir da fjernet. (Reserved false, ReservedTime 0, UserId 0) Altså dette gir deg en lignende opplevelse som når en reserverer ett sete på den lokale kinoen. (samme funksjonalitet kan oppnåes med Booked kolonnene selv om jeg syns det er en høyst uryddig fremgangsmåte)

UserId bruker jeg og tar utgangspunkt i at UserId er da en relasjon til brukerdatabase hvor du eventuelt bruker for å hente informasjon om hvorvidt bruker har betalt for sete/r og informasjon som brukers navn når du som arrangør skal aggregere en liste med seter og bruker som tilhører hvilket sete.

Endret av j0achim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...