Gå til innhold

Hvorfor spiser treningsfreaker rått egg?

Anbefalte innlegg

Ja, hvorfor tar de seg ikke tid til å koke det når det gjør at egget blir ca 1000 ganger lettere å få i seg? Er det noe som forsvinner når det blir kokt? Ja for det er vel proteiner de gaper etter? Kan ikke tenke meg at det er mer protein i et rått egg enn i et kokt egg. I hvert fall ikke av noen betydning. Ikke er det så himmelsk mye protein i egg heller. Mange hverdagslige matvarer som inneholder like mye.

Så har du de som skal ha biff da, og bare biff. Ikke kylling og kalkun som inneholder mer protein. Mulig det er noe jeg ikke har skjønt, derfor jeg spør. Men noen ganger ser det for meg ut som dette og mange andre ting bare er trender innenfor miljøet.

Endret av mr.wolf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor har du informasjonen din fra? Tror ikke det er så veldig vanlig å spise rått egg?

Måten du fremstiller det på virker det ut som om at det er mer vanlig å spise det rått enn det er å steke/koke det..

Informasjonen kommer fra livet blant mennesker. Der ser man hva folk sier og gjør. Og jeg beklager, glemte å si at dette ikke gjelder alle som trener.
Lenke til kommentar

Jeg tror dette med rå egg var mer "inn" en del år tilbake.

Sannsynligvis grunnet uvitenhet.

Ja det skal også sies. Så mer av det før. Men ser fortsatt det jeg kaller trender i matvanene innenfor treningsmiljøet som ikke gir mening. Blant annet dette med rått egg. Endret av mr.wolf
Lenke til kommentar

Men for å svare på spørsmålet ditt: sikker bare en trend å gjøre dette fordi "det er tøft"/trendy/vise seg frem.
Jeg trener, men har aldri spist et rått egg
Har dog heller aldri hørt at dette er mer vanlig enn å tilbrede egget.

Det med biffen har jeg heller aldri hørt, jeg har oppfattet det sånn at det er mye mer populært å spise kylling/kalkun enn biff

Lenke til kommentar

Det som har noe å si er om du kan nyttegjøre deg proteinet. Studier viser at kokt eller stekt egg har bedre proteintilgjengelighet enn rått. Det er med andre ord ikke noe vits å spise rått egg fordi de skal gi mer proteiner.

Det fysioterapeuten mente var sikkert whey eller noe i den duren. Tviler på at noen gidder å blende opp en indrefilet for å drikke den.

Lenke til kommentar

Ja, hvorfor tar de seg ikke tid til å koke det når det gjør at egget blir ca 1000 ganger lettere å få i seg? Er det noe som forsvinner når det blir kokt? Ja for det er vel proteiner de gaper etter? Kan ikke tenke meg at det er mer protein i et rått egg enn i et kokt egg. I hvert fall ikke av noen betydning. Ikke er det så himmelsk mye protein i egg heller. Mange hverdagslige matvarer som inneholder like mye.

Så har du de som skal ha biff da, og bare biff. Ikke kylling og kalkun som inneholder mer protein. Mulig det er noe jeg ikke har skjønt, derfor jeg spør. Men noen ganger ser det for meg ut som dette og mange andre ting bare er trender innenfor miljøet.

Sett for mye på rocky du :p

Mange gjorde det før (noen enda). Men sannheten er at det er like mye proteiner i det uansett om du spiser det rått eller koker/steker det.

Blir som og tro at man må spise rå biff for og ikke miste proteinene i biffen.

Endret av Grievdus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som har noe å si er om du kan nyttegjøre deg proteinet. Studier viser at kokt eller stekt egg har bedre proteintilgjengelighet enn rått. Det er med andre ord ikke noe vits å spise rått egg fordi de skal gi mer proteiner.

Jeg sa ikke "mer proteiner", jeg sa raskere opptak. Dersom egget først må brytes ned i magesekken vil det kanskje ta lenger tid før proteinene blir tilgjengelig for deg.

Det fysioterapeuten mente var sikkert whey eller noe i den duren. Tviler på at noen gidder å blende opp en indrefilet for å drikke den.

Han mente helt riktig som du sier at jeg burde kjøpe "Yt" eller tilsvarende. Da som restitusjons drikk umiddelbart etter trening.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Jeg sa ikke "mer proteiner", jeg sa raskere opptak. Dersom egget først må brytes ned i magesekken vil det kanskje ta lenger tid før proteinene blir tilgjengelig for deg.

Proteiner er aminosyrer som er bundet sammen i peptidbindinger. Kroppen må splitte opp disse under fordøyelsen for at de skal kunne brukes som byggesteiner for kroppen. Rått egg har aminosyrer som er godt bundet sammen og derfor blir det treg tilgang på protein.

Når man koker eller steker egg ødelegges en god del av proteinene men samtidig frigis det mer som kan brukes av kroppen. Det var det jeg mente. Derfor er det ikke lurt å spise rått egg.

Lenke til kommentar

For det første, det er nesten ingen som gjør det. Jeg har ikke snakket med noen de siste par-tre årene som har gjort det, unntatt noen som bruker det i smoothies. For det andre, de som drikker rå egg skal enten tøffe seg, eller så har de ikke en god forståelse av hva som skjer med proteiner under tilbereding. Det er sikkert også noen få som gjør det fordi det er veldig mye raskere enn å lage mat.

Lenke til kommentar

Det er en trend, på samme måte som de som bare spiser eggehviten. Du tar opp næringsstoffene lettere når det er stekt også.

Yt er ikke særlig lett for kroppen å fordøye, så ser ikke hvorfor det skulle bli anbefalt. Det beste er nok uhomogenisert melk fra Røros, blåbærdrikken deres faller vel i smak hos de fleste (smaker som biola).

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at de fleste som spiser rått egg gjør det for å tøffe seg. Hvorfor noen bare vil ha biff er vel fordi det er mer fett i oksekjøtt enn i kylling/svin og når man trener og forbrenner mer kalorier enn de som ikke trener så vil man ha mer fett i kosten for det er mye energi i fett. Men vil tro at dette kun gjelder de mest hardcore bodybuilderne, for resten av oss dødelige som trener trenger ikke å tenke på det. Jeg for min del spiser mer kylling enn biffkjøtt for p.g.a. pris.

Lenke til kommentar

Sett for mye på rocky du :p
Hehe, nei. Men det er jo mulig at det er mange andre som har det. Kanskje der det kommer fra.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må bare spørre, hvor gammel er du? Husker at det var et par som gjorde dette på ungdomskola.

Er vel ikke så mange barneskoleelever som driver med aktiv kroppsbygging? Da vil jeg tro at de gjorde det av helt andre grunner. Snakker om voksne mennesker.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...