Gå til innhold

Jente i kystvakta

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke være i sjøforsvaret selv. Men har hatt flere kompiser som har fullført førstegangstjeneste i sjøforsvaret.

Det er veldig populært å komme på skip når man er i sjøforsvaret. Og kystvakten er vel kanskje den mest populære ettersom det er større sjanse for fartstid der enn på for eksempel fregatt. Så du må forvente konkurranse om plassen.

Det eneste du kan gjøre er å bestå kravene for å komme på båt, gjøre det bra på fysiske tester i løpet av rekrutten og imponere befalet ditt (de kan gi en anbefaling). Med andre ord gjøre det generelt bra på rekrutten. Det er vel det jeg kommer på at du kan gjøre.

Om jenter har like stor sjanse som gutter kan jeg ikke uttale meg så mye om. Men jeg vil tippe at man har det. Er kanskje en litt større sjanse hvis man er jente som gjør det bra på rekrutten.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Finnes det ikke kjønnskvoter (fordel jenter) i forsvaret? I så fall har jenter større sjanse for å komme inn, eksempelvis vil en jente med like bra kvalifikasjoner som en annen gutt få plassen kun fordi hun er jente. Er ikke sikker på om det faktisk er sånn, er kun noe jeg har hørt, men det høres ikke akkurat rettferdig ut …

Lenke til kommentar

War: Oi, et av de større smutthullene jeg har hørt om (dersom det er en sann historie). Synes kvoter på generelt grunnlag er urettferdig, hører folk snakke om "positiv diskriminering", men skjønner ikke hvordan det forsvarer kvoter, de svake må selv jobbe seg opp slik mennesket alltid har gjort.

PS: Ikke meningen å ødelegge tråden.

Lenke til kommentar

Jau har selv vært i Kystvakta. Og det er ca et sted mellom 30-40 på hvert tropp. Da det er ca 600 tilsammen på madla, men det er jo så mange tjenesteplasser i sjoforsvaret. Men de fleste vil vel helst på fartøy en eller annen plass. Som sagt over så teller det jo forsåvidt hvor bra en gjør det gjennom rekrutten (men der det mest teller er jo når du skal gjennom intervju og det er vel engang noen uker før du skal i felten som er i uke 6. Tror det som gjorde det størtste grunnlaget for meg at jeg havna i Kystvakta var for at jeg at hadde yrkesskole bakgrunn mekanisk (men kan ikke si at jeg er så mekanisk anlagt men noe/litt,) Som jeg selv vet så hvert "innrykk" blir det plassert ca i eks. indre kystvakt ca 3-6 menige per fartøy, men det er vel ganske tilfeldig om du søker fartøy (men om du kun søker kystvakt) er vel sjansen ganske tilfeldig, men uansett under intevju runden kan du jo selv prøve og påvrike litt(før en skal på intervju runde er det 4 søk en må gjøre på en lapp en får 2 i sjø/fartøy og ellers 2 landstillinger). ;) Er nok mer oppi 40-50 (en plass) tror jeg ivertfall) plasser i kystvakta ( er litt over 10 kystvakt skip)

Men det er jo ellers testene du gjør på rekruttskolen/ en må også ha et helsemaritim sertifikat som gjør en skikket til brovaktfunksjon og det som er, men så lenge du gjorde det bra på testene null problem da! Sanitet (nivå 2)(førstehjelpskurs) er også ganske så viktig (men jeg hadde ikke klart og fått det beståt prøvde videre igjen på båten, men det gikk merkelig nok greit selvom jeg ikke klarte det (skulle egentlgi ta det igjen en gang før jeg var ferdig/men hadde uansett god trening på båten) :)

Men tror ikke det er bare at en har noe bakgrunn/erfaring som kan telle, men også motivasjonen en har for og komme på kystvaktfartøy...

Håper jeg skrev på en forstålig måte!

mvh Heinza7

Endret av Heinza7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...