Gå til innhold

Samyang 10mm f/2.8 ED AS NCS CS for MFT

Anbefalte innlegg

Hei!

Nybegynner trenger hjelp :) !

Er det noen i forumet som kan gi litt råd om dette objektivet?

Tenkte å bruke det til nordlys/landskap, men er usikker på om det har noen bedre effekt enn de jeg har i dag,

Har en 14-42 mm./ F3.5 kit zoom, og en 20 mm./F1.7 av litt vidvinkel.

Vil den lille økningen i vinkel og lysstyrke gi resultat for pengene?

Eller er det noen som kan gi meg tips om et bedre alternativ?

Mvh.

JF

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nordlys er det området man "aldri" får stor nok blender eller vid nok vinkel. Selv har jeg en Samyang 8mm f/3,5 til APS-C og synes den er passe vid, men skulle gjerne hatt større blender både for å kunne skru ned ISO og for å kunne bruke kortere lukkertider.

12mm er ikke så veldig mye videre enn de 14mm du har fra før selv om hver mm teller ganske mye i den vide enden. Til mFT ville jeg gått for Samyang 7,5mm f/3,5. Det er et snertent lite objektiv med veldig vid vinkel.

Det lange svaret:

Siden man "aldri" får stor nok blender eller vid nok vinkel til nordlys, merk deg disse reglene:

- FF brennviddeekvivalent får du ved å gange brennvidden med cropfaktoren. F.eks 10mm * 2 = 20mm

- Blenderen er det arealet som samler inn lys. Jo større areal desto mer lys. Diameteren til det runde blenderarealet finner du ved å dele brennvidden på blendertallet. F.eks 10mm / 2,8 = 3,57mm. Deretter regner du arealet slik: pi*(D/2)2.

Sagt på en annen måte gir disse tre brennviddene og innstillingene samme lysinnsamlingsareal og samme bildevinkel:

6mm f/2,8 på mFT

8mm f/4,0 på APS-C

12mm f/5,6 på FF

Med andre ord får du ikke fult så vid vinkel på mFT som på de andre to formatene fordi det så vidt meg bekjent ikke finnes noen 6mm objektiver med full bildesirkel for mFT sensorer. Samtidig vil du med større format få inn vesentlig mer lys. Nok til å bruke 1-2 ISO trinn lavere eller 2-4 ganger kortere lukkertid.

Jeg har full forståelse for at det er dyrt og uaktuelt å skifte kamera, særlig til FF. Jeg prøver bare å plassere forventningene til resultatet på riktig plass.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

de objektivene du har fra før av har ikke avstandsskala for manuell fokus, noe som er en stor fordel når du skal stille inn til uendelig fokus ved nordlysfotografering.

Jeg bruker selv et Olympus 12mm f/2,0. Dyrt men veldig bra til nordlys.

Brukte før det 14mm f/2,5 men fikk ofte bilder som ikke fokus traff på netopp pga at jeg slet med å finne uendelig fokus siden det ikke har avstandsskala.

Jeg tror alle samyang objektivene har skala og de skal vel være gode optisk, den eneste ulempen er vel at de er større enn panasonic/olympus objektiver siden de er lagd for å også kunne brukes på speilrefleks.

Lenke til kommentar

de objektivene du har fra før av har ikke avstandsskala for manuell fokus, noe som er en stor fordel når du skal stille inn til uendelig fokus ved nordlysfotografering.

Avstandsskalaen er ofte unøyaktig på grunn av termisk utvidelse og sammentrekninger i objektivet. Fokusringen på nyere objektiver går som regel litt forbi uendelig nettopp fordi det skal være rom for finjustering pga termiske effekter og for IR-bruk.

Derfor er det bedre å bruke live view på maks forstørrelse + manuell finfokusering. Ute i felten der objektivet har omtrent omgivelsetemperatur.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Avstandsskalaen er ofte unøyaktig på grunn av termisk utvidelse og sammentrekninger i objektivet. Fokusringen på nyere objektiver går som regel litt forbi uendelig nettopp fordi det skal være rom for finjustering pga termiske effekter og for IR-bruk.

Derfor er det bedre å bruke live view på maks forstørrelse + manuell finfokusering. Ute i felten der objektivet har omtrent omgivelsetemperatur.

Mitt Olympus 12mm f/2,0 objektiv har uendelig et stykke tilbake fra uendelig merket akkurat som du sier, fordelen med avstandsskalaen er at jeg vet hvor uendelig er siden det er en skala. Setter fokus samme plass bestandig og har brukt objektivet ute i allt fra + grader til - 20 grader. Har bestandig fått uendelig fokus ved å stille på samme plass.

Så jeg vet ikke hva som skal til for at det skal forskyve seg, - 40 grader kanskje :)

Lenke til kommentar

Kanskje det, eller bare høyere krav til nøyaktig fokus. Hvis du pikselpeeper så kanskje du oppdager at fokus sitter litt foran eller bak. Kanskje. Objektivprodusentene har jo blitt flinke til å ta i bruk kompositter med veldig lav utvidelseskoeffisient.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for svar :-), Vanskelig å få stor vinkel og stor blender med crop på 2. Samyang 10 mm. blir jo utsnitt tilsvarende 20 mm. Kanskje lurest å vente på Olympus 7-14 mm. f2.8 pro, og se hva den blir å koste?

Skjorta, antagelig.

Mvh.

jhf

Lenke til kommentar

Erfaringsmessig kommer du neppe til å bruke området 8-14mm særlig mye. Du kommer antagelig til å spare mange tusenlapper på den ørlille forskjellen mellom 7 og 7,5mm, samt f/2,8 og f/3,5 hvis du velger Samyang 7,5mm f/3,5 fisheye fremfor det objektivet du nevner. Fastoptikk har som kjent ofte bedre optiske kvaliteter enn zoomer så det kan hende du uansett vil ønske å blende Olympusobjektivet litt ned. Autofokusen har du som nevnt ikke mye bruk for på så vide vinkler. De-fishing er også enkelt hvis det var rettegnende du ønsket deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...