Elvis Plesly Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Hei! Jeg driver å ser litt rundt på nett etter jobb innenfor IT-bransjen med en relativt god lønn (tenker meg noe 450k+?). Noe jeg har sett på er IT-administrator. I følge utdanning.no så står det at man må ta IKT-servicefaget i VG2 så 2 år til i lærling. Det jeg da lurer på er hvilken vei som er best: og ta en annen utdanning for å få generell studiekompetanse for så å ta universitet/høyskole (bachelor?) eller en yrkesfaglig utdanning gjennom IKT-servicefaget? Det jeg funderer over er om jobbsøker foretrekker en fra IKT-servicefaget som har god erfaring gjennom en mer tilrettelagt utdanning og har vært i lærling, eller en med bachelor utdanning? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Det varierer nok litt, men jeg har inntrykk av at mange ønsker seg folk med bachelor uten å være villige til å betale for det (under 400 000 i året er ikke særlig imponerende). Siden det er nedgangstider i bransjen nå, er det også vanskeligere for de med høyere utdannelse å få jobb. Det kan så absolutt påvirke mulighetene man har med «bare» fagbrev. Du bør være obs på at 450 000 som startlønn er helt urealistisk for nyutdannede med fagbrev, og er noe man bør være relativt fornøyd med om man har bachelor og ikke erfaring. Mastere starter normalt noe høyere, selv om lønnsforskjellene mellom bachelor og master er tydeligst først når man har erfaring. Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 7. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2015 (under 400 000 i året er ikke særlig imponerende). Hva mente du? Jeg er ganske sliten så det kan kanskje påvirke evnen min til og forstå helt hva du mente, men jeg forsto ikke helt. Kunne du prøvd å forklart igjen? Eller en mer narrowed svar kanskje? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Jeg har sett stillingsannonser, med krav/ønske om bachelor, der lønnen er oppgitt til å være under 400 000. Med tanke på at gjennomsnittlig startlønn for nyutdannede ifølge NITO er anslagsvis 480 000 er det veldig lavt, særlig siden noen av disse stillingene var i de større byene. IKT har gjerne lavere startlønn enn mange andre teknologer og realister, men det skal ikke være så ekstremt mye lavere. Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 (endret) Ikke glem at mange uten Bachelorer (men med Fagbrev og teknisk fagskole) jobber offshore/turnus på fastlandet og da lett tjener mer enn Ingeniører med flexitid 8-16 kontorjobber. Hvis du liker å sove lenge om morgenen så er turnusjobb å foretrekke selv uten alle tilleggene i min erfaring. Min egen grunnlønn er bare 448k i offentlig sektor, men brutto totalt årlig er likevel 800k pga faste og variable tillegg samt litt overtid (kanskje en vakt i måneden). De jeg gikk på videregående (Serviceelektronikk) med tjener ca det samme, da som ROV piloter/teknikere uten Ingeniørtitler. Endret 7. januar 2015 av AnthonyEdwardS Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 8. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2015 Ikke glem at mange uten Bachelorer (men med Fagbrev og teknisk fagskole) jobber offshore/turnus på fastlandet og da lett tjener mer enn Ingeniører med flexitid 8-16 kontorjobber. Er du en av de? Hvilken vei vil virke mest gunsitg og velge i så fall? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Med tanke på at gjennomsnittlig startlønn for nyutdannede ifølge NITO er anslagsvis 480 000 Dette tallet hørtes usannsynlig høyt ut. Hvor kommer det fra? 400.000 høres mer realistisk ut for nyutdannet med bachelor i teknologifag ("ingeniør"). Selv startet jeg på 360.000 i 2009, som var normal startlønn på den tiden. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 (endret) Med tanke på at gjennomsnittlig startlønn for nyutdannede ifølge NITO er anslagsvis 480 000 Dette tallet hørtes usannsynlig høyt ut. Hvor kommer det fra?400.000 høres mer realistisk ut for nyutdannet med bachelor i teknologifag ("ingeniør"). Selv startet jeg på 360.000 i 2009, som var normal startlønn på den tiden. http://www.nito.no/Lonn/Hva-tjener-en-ingenior/Begynnerlonn-i-privat-sektor-for-2013/ Endret 8. januar 2015 av Horrorbyte Lenke til kommentar
ventle Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Det tallet tror jeg må være basert på et usannsynlig tynt tallmateriale Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 (endret) Ikke glem at mange uten Bachelorer (men med Fagbrev og teknisk fagskole) jobber offshore/turnus på fastlandet og da lett tjener mer enn Ingeniører med flexitid 8-16 kontorjobber. Er du en av de? Hvilken vei vil virke mest gunsitg og velge i så fall? I 2013 tjente jeg 796k ifølge skattelistene, siden siste lønnslipp viser 35k mindre ved utgangen av 2014 enn den gjorde i 2013 (som hadde mye overtid pga lav bemanning pga en kreftsyk kollega) så antar jeg at skattelistene for 2014 sier ca 760k når 2014 skattelistene kommer ut neste høst. Jeg har kun fagbrev, teknisk fagskole og to CCNA kursbevis (ikke sertifisering fordi vi måtte betale det selv hvis vi ønsket det når vi fikk CCNA som pensum på BTF og HiB), og droppet ut av både Dataingeniør og Kommunikasjonsingeniør på HiB. På jobb sitter jeg i en god og varm NOC på fastlandet (11min ifra min egen seng/leilighet) og ser på Netflix eller spiller PS4 imens jeg venter på alarmer. Jeg jobber hver 3,5 helg, og de helgene jobber vi 34 timer iløpet av fre-søn, og i hverdagene har vi tidlig, sen og nattevkater som de fleste turnusarbeidere. Siden jeg er offentlig ansatt kunne vel jobben ikke vært sikrere, og arbeidsmiljøet er helt topp selv om vi på ettermiddag/kveld/natt er helt alene på jobb. Endret 8. januar 2015 av AnthonyEdwardS Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 ^ Høres ikke ut som en jobb man finner uten en god porsjon flaks, evt kontaktnettverk. Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 (endret) ^ Høres ikke ut som en jobb man finner uten en god porsjon flaks, evt kontaktnettverk. Personlig anså jeg det som å vinne i lotto ja (ante ikke hva lønna lå på før jeg fikk jobbtilbud på jobbintervjuet (jeg var siste mann)). Ventet riktignok 11 måneder på at den skulle lyses ut, for første gang jeg ble tipset om stillingen så ble den aldri utlyst eksternt, så jeg gikk i 11 mnd og trodde den snart ble lyst ut eksternt, og når det endelig skjedde så fant jeg ut at det ble ansatt en for 11 mnd siden, og at de nå trengte enda en (og ingen interne søkere). Når det er sagt, så kjenner jeg som sagt mange i mitt kull på videregående som også tjener 700-900k, men meg bekjent så medfører deres stillinger mye offshore eller reising i utlandet og derfor også har gode tillegg i tillegg til grei grunnlønn. Endret 9. januar 2015 av AnthonyEdwardS Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 10. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2015 Så med andre ord handler det ganske mye om flaks også, og ikke fullt så mye om selve utdanningen? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 God utdanning må/bør du ha, men for å finne de beste jobbene (etter endt utdanning) trenger man ofte litt flaks. Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Så med andre ord handler det ganske mye om flaks også, og ikke fullt så mye om selve utdanningen? Det var en veldig liten glippe (verken overkvalifisert eller underkvalifisert) jeg klarte å falle gjennom pga min utdanning. Hadde jeg fullført en av Bachelorene så hadde jeg ifølge sjefen vært uaktuell selv om jobbannonnsen hadde teknisk fagskole/høgskole som krav. Kall det gjerne flaks at jeg droppet ut av to B.Sc studier på HiB. Poenget var iallefall at Bachelor eller Master ikke alltid er rette vei for "IT-jobb", da den eneste "IT-jobben" som faktisk har et standardisert Bachelor pensum verden rundt er Dataingeniør / Computer Science hvor man iløpet av 3 år kun lærer å programmere og ikke en gang klarer å sette opp sin egen hjemmeruter uten hjelp fra venner med yrkesfaglig bakgrunn. Det var altså for å vise trådstarter at man i akkurat feltet IT kan komme langt uten B.Sc/M.Sc, og at en yrkesfalig vei med et par sertifiseringer ofte er like bra eller bedre. Jobb gjerne med noe relevant ved siden av skolen også, det skader aldri med gode attester fra skoleårene. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Det finnes dog mange andre retninger enn Dataing, og som er mye mer System Administrator relatert. For eksempel Drift av nettverk og datasystemer Gjøvik. Der kun du og komme inn uten studiekompetanse, gjennom Y-vei. Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 19. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2015 Hva tenker dere om avendt datateknologi linjen på hioa? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå