Midnight_walker Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 (endret) Hei! Jeg driver og øver på å skrive kanji og har noen spørsmål. Jeg tenker i forhold til shodo (japansk kalligrafi). Jeg ser ofte hiragana-tegnet "i" i kanji. Jeg lurer på om det heter noe spesielt i kanji-sammenheng. Endret 7. januar 2015 av Midnight_walker Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Jeg har sannsynligvis mye mindre peiling enn deg her da jeg ikke kan noe shodou selv. Jeg kan noe Japansk dog. Men kunne du gitt et eksempel på når い dukker opp? På hvilken måte mener du at det "dukker opp i" kanji? Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 9. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2015 Eksempel: Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 Testa med google Translate. Fikk kinesisk for Sound of Music... Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 (endret) Aha. Uttalen er しんぜんび (shinzenbi), og ordet betyr ifølge ordboka mi "the true, the good and the beautiful". De to strekene på toppen av 善 og 美 er teknisk sett ingen い så vidt jeg vet. Av praktiske årsaker har japanerne inndelt deler som kanji består av inn i såkalte "radicals" (det finnes litt over 200 av dem), som i seg selv kan være et (enkelt) tegn eller en del av et tegn. De aller fleste tegn består av en sammensetning av slike "radical"-er. F.eks. er de tre strekene til venstre i 海 en egen "radical", og betyr vann. Mange tegn med disse tre strekene har ett eller annet med vann å gjøre. F.eks. 波, som betyr "bølge". Slik jeg kan se har denne い-en (eller disse hornene som jeg liker å tenke på dem som) faktisk en egen radical, og det er selve tegnet for åtte; 八. Som radical heter tegnet hachigashira, som betyr åtte-hode. Det rimer godt med at det alltid er å finne øverst i kanji. Betydningsmessig vil jeg tippe at denne radicalen opprinnelig kommer fra en gammel kanji ett eller annet sted, som var et piktogram for noe. Men i dag tror jeg ikke den betegner noe spesielt i tegnene der den er med. Det finnes altså andre radicals som har mer betydning enn denne. Eksempelvis de to venstre-plasserte strekene i 凍, som har med is å gjøre. Eller den øverste horisontale streken med to vertikale streker på hver sin side, gjennom seg i 草, som ofte har med vegetasjon å gjøre. http://kanjialive.com/214-traditional-kanji-radicals/ EDIT: skriveleif Endret 10. januar 2015 av Ljóseind 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå