Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

DAB-radio i Ford S-Max 2007-modell

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å oppgradere i fra min originale radio (med cd-spiller) (tror den heter Ford 6000 e.l.), til en DAB/DAB+. Så langt det lar seg gjøre ønsker jeg å unngå en enhet til sigarettenneren (har hatt en fm-sender i flere år og er lei den).

Kan noen anbefale en enhet til og med titommeltottede meg kan installere?

Eller kanskje det er best å levere bilen inn til noen som kan jobben sin? :)

Hva ligger slikt vanligvis på i pris (med montering)?

Har aldri investert i sånt før, så priser vet jeg ingenting om.

Mange takk for svar! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ford kjører en kampanje nå, hvor de tar 2.990,- for DAB+ spiller inkludert montering.

Da får du original spiller med fungerende fjernkontroll på ratt.

Det er flere bilstereo-firmaer som spesialiserer seg på spillere som erstatter originalspiller. Da passer på at spilleren støtter bilens rattfjernkontroll og at fargen på spilleren matcher best mulig mot interiøret.

Sikkert dyrere enn Ford (hvis de fortsatt har kampanjen), men du vil nok få en spiller med større skjerm og kanskje flere muligheter f.eks. spille musikk fra telefonen over bluetooth.

Har en '06 Mondeo, så jeg kommer til å bytte ut spilleren min om en stund også, men her jeg kjører mest er det god FM-dekning og dårlig DAB-dekning. Så jeg venter kanskje til neste år.

Lenke til kommentar

Har en 04 mondeo, som hadde cd6000. Var ikke noe problem å få byttet den ut.

De fleste dobbel din spillere går rett inn. Også får man tilpassede rammer rundt så det ser pent ut.

Men om Ford fortsatt har det tilbudet som forrige taler nevnte, er det nok den billigste løsningen.

Lenke til kommentar

Jeg sendte en epost til Ford og spurte hva slags spiller det var.

Fikk raskt svar tilbake.

De skriver at det er et oppgraderingssett som kobles til bak den originale spilleren.

Systemet er av merket Autodab og er med antenne.

Jeg tenkte først dette da ville være noe sånn halvveis-greier, sånn som Tiny-adapterne. Men jeg leste litt på Autodabs nettsider, og det blir skikkelig integrert i originalspilleren. Spilleren vil da vise radio-tekst, slik som artist/sang, som på en "ekte" DAB.

Prisen til Ford er ikke så ille altså, jeg fant oppgraderingssettet som jeg tror er riktig til min Mondeo, og det koster 112£, rundt 1.300,- + frakt og mva. De monterer jo også DAB-antennen, som ser ut til å være vindusantenne (dog en del større enn de DAB vidusantennene jeg har sett tidligere).

Lenke til kommentar

Ikke monter vinduantenne. Bare ræva. (Blir ikke bedre med varmetrådene.) Splitter på FM antennen med FM + DAB ut er bra.

Der har vi delte erfaringer..

Jeg har en renault megane 2, stv..

Original spilleren tok inn alt av FM kanaler her.

Byttet så til en kenwood med aux + usb (denne tok også inn alt).

Kom så over en veldig billig brukt pioneer spiller med usb, aux og bluetooth, denne tok omtrent ikke inn en kanal..

Fant så ut at jeg ville ha DAB.. Kjøpte Pioneer DEH-X8500DAB, sammen med FM splitter.

Tok inn alle DAB kanaler, men datt ut om bilen bare så ei hindring :p

Mener også å huske at denne også er litt dårlig på FM..

Byttet så til medfølgende vindusantenne (montert i frontrute), tar inn alle DAB kanaler, og dem er veldig stabile :)

Monterte gamle spilleren i gamle bilen til samboeren (Volvo V40), hvor den tok inn alt av FM kanaler her.

Så.. kan jo være Pioneer + FM antenna mi som er en dårlig kombo..

Men hørt at utendørs DAB antenner skal være det beste, disse er jo også ment for DAB, noe FM antenna sikkert ikke er :p

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...