Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Fant ikke en passende kategori å legge denne i, så jeg håper jeg traff rett.

Vi har i familien ca 30 VHS som jeg ønsker å digitalisere. Jeg ønsker å spille de rett inn på min mac som .AVI, som jeg igjen kan redigere og brenne ut på DVD.

Spørsmålene melder seg derfor raskere enn svar.

1. Vil det spille noen merkbar rolle på resultatet hvis jeg finner en gammel brukt videospiller til å gjøre jobben? Eller vil dere anbefale en "proff" variant?

2. Jeg har forstått det som at Roxio overføring er mye brukt, men hvilke software anbefaler dere til dette formålet? Jeg vil ha ett ordentlig resultat når jeg først går i gang med ett slikt prosjekt.

3. Er det andre ting jeg må tenke på som vil kunne spille inn på resultatet?

På forhånd takk.

Henrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avi er en måte å pakke inn lyd+bilde på, men det kan inneholde mye forskjellig - det er som å si "jeg skal lagre et bilde som en zipfil". Du vil antageligvis ende opp med mpeg4/h264 - video, som er det beste av de greit tilgjengelige. Det kan være programmet du ender opp med å bruke kan lage avi, men det er mer sannsynlig at du får .mp4 i stedet.

Det viktigste punktet er egentlig hvilken maskinvare du skal bruke for å digitalisere videoen. Det enkleste er nok noe som denne , som jeg tror kommer med alt du trenger av programvare inkludert (men ting tyder på at Mac-programvaren deres er langt bedre enn den for windows).

Jeg vet ikke hvor mye det har å si hvilken VHS-spiller du bruker, men litt lett googling tyder på at du bør finne en som er ny nok til å støtte SVHS og ha S-video ut (som er merkbart bedre enn composite).

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Det er flere som har hatt problemer med og få disse enhetene som man kobler imellom spiller/datamaskin til og fungere, det er mye jobb med og få programvaren til og fungere, så man burde ha litt forståelse innen problemløsning angående installering/bruk av programmer.

Hva med en kombinert DVD-opptaker/VHS-spiller, da får du filmene i divX direkte via firewire, problemet er nok og finne en av disse spillerene i dag, men de var veldig populære i sluttfasen av VHS-tiden så det kan hende noen du kjenner har en sådan på loftet.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en sånn sak på Clas Ohlson for noen år siden, tror det var en eller annen Belkin. Slet med å få god kvalitet ut av det, det blir noen striper i bildet. Har ikke jobbet så mye med det, så jeg vet ikke hvorfor.

Det er en haug med sånne overganger å få tak i. Koster fra under hundrelappen på Ebay.

Lenke til kommentar

Takk for tips folkens :)

Tenker jeg prøver med en sånn elgato sak, vil gjerne ha filmene innom macen før jeg brenner de over på dvd. Vil redigere litt osv.

Leverte inn en VHS til ett firma, for å se hvordan det ville bli, 900kr ville de ha for det. Saklig pris.

Er verdt noen forsøk hjemme da gitt.

Takk for tips!! :)

Lenke til kommentar

Leverte inn en VHS til ett firma, for å se hvordan det ville bli, 900kr ville de ha for det. Saklig pris.

Er verdt noen forsøk hjemme da gitt.

Skulle jeg gjort det mot betaling tror jeg ikke jeg ville gjort det så billig. Det er mye jobb, det tror jeg du kommer til å oppleve selv også. Sett en saklig timerate på det, og legg på moms pluss litt til utstyr og alt som kommer til for et firma, og regn ut hva du synes det bør koste.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor mye det har å si hvilken VHS-spiller du bruker, men litt lett googling tyder på at du bør finne en som er ny nok til å støtte SVHS og ha S-video ut (som er merkbart bedre enn composite).

Det vil nok ikke gjøre noe særlig forskjell om spilleren er VHS eller S-VHS fordi kvaliteten er begrenset av orginaltapen. Mulig det er en ørliten forskjell, men det er viktigere å finne en maskin som er stabil og i god stand.

Lenke til kommentar

Det kommer vel forsåvidt også an på om de ble tatt opp som VHS eller SVHS i utgangspunktet - men uansett har gjerne nyeste har bedre automatisk tracking og sånt, og "har S-video" er gjerne et hint om at den er av de mer moderne.

Likevel, joda - du har helt rett.

Lenke til kommentar

Jeg tar det som en selvfølge at opptakene er VHS når TS skriver det. S-VHS har/hadde en svært liten andel av VHS-markedet, slik at de få som sitter på S-VHS-opptak vet at det er det.

Om maskinene har S-video er ikke et mål om de er moderne. S-video var vel i ca 99% av tilfellene kun på S-VHS-maskiner, og disse forsvant fra markedet vesentlig før VHS forsvant. De mer "moderne" VHS-maskinene kan man vel kalle de som kom da S-VHS forsvant. De mest påkostede av disse hadde SQPB (S-VHS quasi-playback) for å kunne spille av S-VHS, og dette er kanskje de beste/nyeste maskinene i forhold til alder. De aller siste VHS-maskinene som ble solgt var ganske simple saker som virket å ha temmelig laber kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...