Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

BMW 316TI - Heng i turtall, massivt oljebruk og majones!


Pherol

Anbefalte innlegg

Heihei!

Jeg har begynt å oppleve trøbbel med min BMW 316TI. Først og fremst så er jeg ordentlig dårlig på bil og mekanikk men jeg skal prøve så godt jeg overhodet kan å forklare slik at du/dere forstår hva jeg mener.

det hele startet rett før jul da jeg sto på tomgang utenfor min bror sin leilighet. Turtallet/motoren hang seg på ca 500, ingenting skjedde når jeg trykket på gassen eller noe som helst. Måtte skru av motoren og på igjen for at jeg kunne kjøre igjen.

Jeg etterfylte olje og kjørte til Sandvika fra Sandefjord. Peilet når jeg skulle kjøre samme kvelden igjen tilbake, da var den rett under max. Bilen sto så stille i 5 dager, men da jeg kjørte tilbake til Sandvika i for 2 dager siden så skjedde samme greiene igjen. Kom meg til Sandvika og peilet på nytt 30min etter jeg skrudde av motoren. Da var den rett over minimum. I tillegg til oljebruken så observerte jeg majones i olje (hvitt kliss).

Jeg forstår det slik at majones i olja skjer når olje og vann blandes, så er vel en pakning (toppakning?) som har ryket.

Hva kan være årsaken til henget på motoren? Kan det løses enkelt ved for eksempel å bytte oljefilter og ta ett oljeskift?

Jeg har sjekket godt under bilen når den har stått stille også, er ikke noe lekk av olje på betongen.

Håper noen kan komme med noen innspill eller litt innsikt i hva som feile bilen, og alternativt hva jeg må gjøre for å fikse feilen (skjønner selvsagt at jeg ikke kan bytte toppakningen selv hvis det er den som er gåen).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se også under oljepåfyllingslokket og sjekk radiatorvannet.

 

Tusen takk for svar!

 

Det er kun på peilepinnen så langt.

 

Kjølevæska ser ut til å være på normalt nivå også. Eksosen er grålig, muligens på kanten til hvit.

Lenke til kommentar

Det er en 2002 model. Jeg gikk ned i garasjen nå for å peile på nytt og sjekke om det var noe majones i lokket. Var forøvrig ikke majones på undersiden av lokket.



Nå opplevde jeg at peilepinnen var veldig vanskelig å få ned igjen, akkurat som den ikke passet.



Oljenivået tilbake på halveis, og ikke rett over minimum lengre. Er 30min virkelig ikke nok til å la olje renne ned i bunnpanna igjen?



Å ikke nok med det, jeg finner ikke kjølevæska! Det vil si, jeg tror jeg fant den nederst ved venstre hjørnet, står "Do not open when hot" på lokket, men fikk den ikke opp! Svart beholder, ikke gjennomsiktig som jeg er vandt med fra før.



Skjønner nå at det er høyt på tide å lære meg litt om bil... Uff...


Lenke til kommentar

Har BMW selv. Det lokket kan sitte noe jæv¤#@! Når/hvis du får det opp så ta litt silikonspray på o-ringen før du setter det på igjen.

 

Edit: Det skal poppe opp en liten peilepinne når du får av lokket. Dvs. hvis det er samme som på min BMW. Tror det er det.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Har BMW selv. Det lokket kan sitte noe jæv¤#@! Når/hvis du får det opp så ta litt silikonspray på o-ringen før du setter det på igjen.

 

Edit: Det skal poppe opp en liten peilepinne når du får av lokket. Dvs. hvis det er samme som på min BMW. Tror det er det.

 

Okei! Takk for tipset, skal se om jeg får det opp når jeg får kjøpt silikonspray.

 

Setter stor pris på hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...