Gå til innhold

Eksternt grafikk kort?


Turbo300

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel Asus K52N som såvidt klarer og kjøre noen spill. Og er forsatt usikker på hva skole valg jeg skal ta osv. Så derfor kommer jeg ikke til og kjøpe ny pc før til sommeren.

 

Så jeg lurer på om jeg kan kjøpe, noe som at jeg kan ta i bruk et ekstern grafikk kort. Feks vist jeg kjøper noen ledninger og kjøper et ok grafikk kort på komplett eller no.

 

Så kan jeg få min laptop og kjøpre på det? Må muligens oppgradere ram har 4 nå.

 

Takker for svar. Vist det var litt uklart bare spør :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes et par løsninger som denne, men de krever som regel pcmcia spor, og det er det ikke mange laptopper i dag som har. En slik løsning vil uansett bli uforholdsmessig dyr. Så det vil nok være smartere å kikke på finn.no etter noe brukt om man har trangt budsjett.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se har den laptopen ExpressCard, som er PCIe i kamuflasje; det gjør det mulig å gjøre ting som dette. De løsningene Gabri3L linker til er en av de nevnt i den posten: I praksis kjøper du en boks fra dem, et vanlig 3D-kort, og setter kortet i boksen. Du har nå en stasjonær boks du kan legge på skrivebordet og plugge i for å bruke 3D-kortet. Ikke veldig bærbart, men en mulighet.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se har den laptopen ExpressCard, som er PCIe i kamuflasje; det gjør det mulig å gjøre ting som dette. De løsningene Gabri3L linker til er en av de nevnt i den posten: I praksis kjøper du en boks fra dem, et vanlig 3D-kort, og setter kortet i boksen. Du har nå en stasjonær boks du kan legge på skrivebordet og plugge i skjerm+laptop. Det vi være tregere enn det samme kortet internt, men markant bedre.

 

Bare jeg som er så gammel at jeg fremdeles kaller det pcmcia. :p Men jeg kunne ikke finne den porten på specs her, jeg er kanskje blind? Du linker forøvrig til samme løsning som meg. Husker Asus også hadde noe liknende for lenge siden. Og tror det er EVGA som skal gjøre det "ordentlig" med noen nye laptopper nå, men akkurat det hjelper jo ikke TS mye. :)

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Har ikke trangt budsjett men er det at jeg er usikker på om jeg skal gå på skole utfor kommunen eller bo hjemme. Så det står mellom dyr stasjonær og billig laptop vist jeg skal bu hjemme. Eller bare dyr laptop vist jeg bestemmer meg om jeg skal gå på skole utfor kommunen.

 

Takker for svar og skal se gjennom de. Trenger egentlig noe billig til ca 2000+- som kan underholde meg til sommeren :D

Lenke til kommentar

 

Såvidt jeg kan se har den laptopen ExpressCard, som er PCIe i kamuflasje; det gjør det mulig å gjøre ting som dette. De løsningene Gabri3L linker til er en av de nevnt i den posten: I praksis kjøper du en boks fra dem, et vanlig 3D-kort, og setter kortet i boksen. Du har nå en stasjonær boks du kan legge på skrivebordet og plugge i skjerm+laptop. Det vi være tregere enn det samme kortet internt, men markant bedre.

 

Bare jeg som er så gammel at jeg fremdeles kaller det pcmcia. :p Men jeg kunne ikke finne den porten på specs her, jeg er kanskje blind? Du linker forøvrig til samme løsning som meg. Husker Asus også hadde noe liknende for lenge siden. Og tror det er EVGA som skal gjøre det "ordentlig" med noen nye laptopper nå, men akkurat det hjelper jo ikke TS mye. :)

 

 

Ja, jeg skrev om og sa det var (bl.a.) samme som deg. PCMCIA og ExpressCard er forskjellige; sistnevnte er ca PCIe med en annen kontakt. Dog samme formål. :)

 

Du har helt rett, den har ikke ExpressCard. Jeg baserte meg på å skumme en anmeldelse på tysk, men det gitt visst litt for fort for den temmelig begrensede tysken min. I praksis står han da igjen med "kjøp ny laptop og/eller stasjonær". Eventuelt er det vel mulig å plukke opp en Xbox 360 + spill for veldig lite penger nå. ;)

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Nei. Det der er i praksis et kjempekjipt grafikkort (gjemt inne i den store pluggen) som du kobler til over USB; nyttig om du skal vise en presentasjon eller koble til en ekstra skjerm som bare skal vise nettsider/powerpoint/andre enkle ting.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Nei. Det der er i praksis et kjempekjipt grafikkort (gjemt inne i den store pluggen) som du kobler til over USB; nyttig om du skal vise en presentasjon eller koble til en ekstra skjerm som bare skal vise nettsider/powerpoint/andre enkle ting.

Okey, da gjør jeg ikke det. Trodde man koblet vga'en til eit grafikk kort :)
Lenke til kommentar

Husk at VGA i praksis er enveis - det hadde ikke vært noen måte å sende data til grafikkortet gjennom VGA-pluggen. ;)

 

(For å være ordentlig pirkete er det mulig for skjermer å sende bitelitt data tilbake over VGA, for å fortelle hvilken oppløsning de støtter og sånt. Det er nede i "noen linjer tekst i sekundet" i hastighet.)

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Om du vil gjøre noe billig, kjøp en brukt xbox 360 for en tusenlapp (eller ned til 700 om du ikke trenger hdmi) og et par spill, så bør du komme deg gjennom sommeren. Nå som den er forrige generasjon er et utmerket tidspunkt for å se hva konsollfolket har drevet med. ;)

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Om du vil gjøre noe billig, kjøp en brukt xbox 360 for en tusenlapp (eller ned til 700 om du ikke trenger hdmi) og et par spill, så bør du komme deg gjennom sommeren. Nå som den er forrige generasjon er et utmerket tidspunkt for å se hva konsollfolket har drevet med. ;)

tjaa, går eller for og vente så for jeg se etter jeg har søkt på skole. Fokuserer i hvertfall mer på skolearbeid nå :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...