severman Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Hei pcen min har plutselig sluttet å fungere. Når jeg starter den opp hører jeg harddisk, vifter og lys kommer på Det er reaksjon i skjermene i at de går ut av "dvale modus" og sier intet signal. Har prøvd forskjellige skjermer, forskjellige koblinger hdmi vga dvi Har prøvd å ta ut og inn skjermkort. Prøvd å starte pcen uten skjermkort og koblet skjermer i hovedkortet. Noen som har noe forslag til hva jeg kan prøve eller hva jeg må bytte ? Lenke til kommentar
Djn Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 (endret) Du kan gå drastisk til verks - koble absolutt alt ut av hovedkortet og ta ut alle unntatt en RAM-brikke (og sjekk at den sitter ordentlig i). Reset BIOS. Koble til strøm, skjerm, påknapp; sjekk om den virker nå. Hvis den fortsatt feiler, prøv en annen RAM-brikke (i et annet spor, bare for å være paranoid). Hvis den fortsatt feiler etter det er det litt begrenset hvilke deler feilen kan være i ... hvis du har muligheten kan du kryssbytte med en annen maskin for å sjekke om strømforsyningen/CPU/hovedkortet virker; hvis ikke begynner det å bli litt vanskelig. Åja, hvis du har en PC-speaker bør du ha den koblet til for å lytte etter pipekoder. Hvis hovedkortet har noe fancy LED-basert for å vise feilkoder bør du sikkert se på det også. Endret 7. januar 2015 av Djn Lenke til kommentar
severman Skrevet 7. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2015 Du kan gå drastisk til verks - koble absolutt alt ut av hovedkortet og ta ut alle unntatt en RAM-brikke (og sjekk at den sitter ordentlig i). Reset BIOS. Koble til strøm, skjerm, påknapp; sjekk om den virker nå. Hvis den fortsatt feiler, prøv en annen RAM-brikke (i et annet spor, bare for å være paranoid). Hvis den fortsatt feiler etter det er det litt begrenset hvilke deler feilen kan være i ... hvis du har muligheten kan du kryssbytte med en annen maskin for å sjekke om strømforsyningen/CPU/hovedkortet virker; hvis ikke begynner det å bli litt vanskelig. Åja, hvis du har en PC-speaker bør du ha den koblet til for å lytte etter pipekoder. Hvis hovedkortet har noe fancy LED-basert for å vise feilkoder bør du sikkert se på det også. Skal jeg ta ut det lille klokke batteriet for å restarte Bios ? Lenke til kommentar
Djn Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 (endret) Det fungerer sannsynligvis, men det er enklere/bedre å gjøre det på den "riktige" måten. Det er sannsynligvis en jumper et sted på hovedkortet du kan flytte/vente 10 sek/flytte tilbake; sjekk bruksanvisningen. Hvilket hovedkort er det? Endret 7. januar 2015 av Djn Lenke til kommentar
severman Skrevet 7. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2015 Det fungerer sannsynligvis, men det er enklere/bedre å gjøre det på den "riktige" måten. Det er sannsynligvis en jumper et sted på hovedkortet du kan flytte/vente 10 sek/flytte tilbake; sjekk bruksanvisningen. Hvilket hovedkort er det? https://www.komplett.no/product/650764 Lenke til kommentar
Djn Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Manual her: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1155/P8Z68-V_GEN3/E6849_P8Z68-V_GEN3.pdf Jumperen du vil ha er i avsnitt 2.2.7 (side 38). Lenke til kommentar
severman Skrevet 7. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2015 Manual her: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1155/P8Z68-V_GEN3/E6849_P8Z68-V_GEN3.pdf Jumperen du vil ha er i avsnitt 2.2.7 (side 38). Da har jeg prøvd en del av det du har forslått. Når jeg boota pcen med kun 1 Ram brikke på 4gb (har hat 4x2 gb alså 8gb) og nå fungerer den. men setter jeg inn den andre brikka igjen så kommer ikke skjermen :S Vet du noe om hvorfor det ? Lenke til kommentar
Djn Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 (endret) Fungerer det med bare den andre brikka? Hvis ikke er det noe galt med den og du kan returnere den til komplett (eller evt bruke anledningen til å kjøpe 2x8GB i stedet). Hvis det fungerer med én brikke (samme hvilken) men ikke to høres det mer ut som om det er noe rart med hovedkortet, men det er straks litt mindre klart. Akkurat hvorfor er vanskeligere å si. Det hender rambrikker bare dør. Endret 7. januar 2015 av Djn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå