Gå til innhold

Nok et angrep fra "fredens religion"


Anbefalte innlegg

Bra tiltak, men det blir enklere hvis vi allerede nå setter rammen for denne fremtidige samtalen. Jeg foreslår at vi først konkretiserer hva i tiden som kommer betyr, for så å slå fast hva det innebærer å slite langt mer.

 

Jeg vil anta at utviklingen i (voldelig) kriminalitet vil være et naturlig mål, men du tenker kanskje på noe annet?

 

Ja, for eksempel. Er dog ikke interessert i å diskutere med noen som ikke kommer med egne meninger, men kun one-linere som kommenterer lengre innlegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er vel dette egentlig nettopp det jeg sier dersom du leser litt nøyere hva jeg skriver. Det jeg mener med multikultur er at vi er alle forskjellige. Det finnes kulturforskjeller blant etniske nordmenn også, forskjellene er bare mindre enn ved f.eks. islam. Jeg er glad for at vi er forskjellige, det hadde blitt veldig kjedelig om alle skulle tenkt likt. Men som jeg også påpeker, når man får kulturer med et såpass forskjellig syn fra oss når det gjelder helt sentrale ting i vårt verdigrunnlag så blir det en konflikt. Dette gjelder blant annet islam, en ideologi jeg er imot sammen med andre religioner. Mangfold i kulturer er for meg i utgangspunktet bra, men det betyr ikke at jeg synes alle kulturer er bra. Håper dette forklarer bedre hva jeg mener, da jeg tror vi er for så vidt enige.

 

Kulturutveksling er fint det, men spørsmålet er til hvilken pris. Man får også med seg en del ukultur på kjøpet, fra noen områder mer enn andre.

 

Føler at det at snakket om det flotte multikulturelle samfunnet blir som et skalkesjul for å påvirke folk til å tro at mye ikke-vestlig innvandring til Norge er bra. Personlig har jeg ikke behov for så mye multikultur i dagliglivet mitt, men reiser gladelig på ferie for å oppleve andres kulturer.

 

Mitt inntrykk er at folk egentlig ikke ønsker å endre så mye på den norske kulturen, og de som synes innvandringstempoet til landet er greit nå tenker mer på at vi med det hjelper mennesker til et bedre liv, enn at vi nødvendigvis har så lyst på så mye ny kultur. Spesielt med tanke på at veldig mange innvandrere kommer fra samme områder.

Lenke til kommentar

Som en digresjon vil jeg si at jeg føler ofte at de som faktisk er født og oppvokst og som enda bor "midt oppe i det" som meg i Oslo sentrum som hang på Grønland senest på lørdag, ikke ser de samme problemene som en som er født og oppvokst bak en låvedør og har lest om pakistaner gjenger i avisen.

 

Det blir ett paradoks at de som faktisk ser og hører med egne øyne hvordan det faktisk er og hvordan det utspiller seg i praksis, ikke er like kritiske som de som ikke har opplevd det selv men kun er påvirket av media.

 

 

PS. Her snakker vi om multikultur og ikke Islamisme bare så det er helt klart. Islamisme er ugreit på alle måter om det så utspiller seg på Grønland i Oslo eller i Syria.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Kulturer endrer seg over tid, dette kommer man ikke unna. Jeg er enig i at vi har en god kultur generelt i Norge. Men multikultur handler for meg mye om å kjenne andre og lære av hverandre. Og som stolt nordmann så er jeg enig med deg at vi nok har mer god kultur å lære bort enn mange andre etnisiteter. Men de kan da også ha med seg gode verdier de som kommer hit utenfra.

Lenke til kommentar

Kulturer endrer seg naturlig over tid, spesielt med påvirkning fra folk som flytter rundt om kring, samt internasjonal kommunikasjon.

 

Men det mange stiller spørsmål til er hvorfor det skal være en "tvungen" tilførsel av ny kultur i våre land.

 

For å sitere tidligere kulturminister i Sverige:

Det finns ingen ursprunglig svensk kultur.

Expressen.se

 

Det er jo litt merkelig når politikere som er ansvarlig for landets kultur går ut og sier at landet ikke HAR kultur, at det får man fra innvandrerene? Syns nå jeg da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir ett paradoks at de som faktisk ser og hører med egne øyne hvordan det faktisk er og hvordan det utspiller seg i praksis, ikke er like kritiske som de som ikke har opplevd det selv men kun er påvirket av media.

 

Vel, det er et paradoks at sånne som deg tror at dette ikke er noe som skjer over hele landet. Det er langt ifra bare i Oslo det finnes innvandrere, og det forsåvidt bra at de blir spredd litt rundt omkring. Du bor veldig i utkant-Norge om du ikke har innvandrere i skoleklassen, arbeidsplassen, nabolaget osv.

 

Norsk media er også veldig forsiktig med å kritisere innvandring, så påvirkningen i negativ retning kommer nok ofte fra egne erfaringer.

Lenke til kommentar

Kulturer endrer seg naturlig over tid, spesielt med påvirkning fra folk som flytter rundt om kring, samt internasjonal kommunikasjon.

 

Men det mange stiller spørsmål til er hvorfor det skal være en "tvungen" tilførsel av ny kultur i våre land.

 

For å sitere tidligere kulturminister i Sverige:

Det finns ingen ursprunglig svensk kultur.

Expressen.se

 

Det er jo litt merkelig når politikere som er ansvarlig for landets kultur går ut og sier at landet ikke HAR kultur, at det får man fra innvandrerene? Syns nå jeg da.

 

 

Nå sa han ikke at Sverige ikke HAR kultur, han innser at den opprinnelige svenske kultur ikke finnes lenger. Den er som alle kulturer et resultat av et årtusen eller to med påvirkning utenfra. Om vi ser på Sverige - eller Norge - idag er kulturen ikke den samme som for 50 år siden, som ikke er den samme som for 100 år siden, som ikke er den samme som for 500 år siden. og så videre.

 

For noen er folkedansene og bunadene den urnorske kulturen. Men folkedansene er bare noen hundre år gamle, og flere av dem kom utenlands fra den gangen. Og "ingen" danser dem i dag. Bunaden som festdrakt er bare 2-300 år gammel, og var opprinnelig inspirert av europeiske moter på den tiden. Og ingen går i bunad i dag, utenom 17. mai og festdager.

 

Vi - og svenskene - spiser pizza og taco, går i amerikanske jeans og hører på engelsk pop og italienske arier.

 

Så har vi en svinnende kristen kultur - importert den også for 1000 år siden - som vi erstatter ikke med islam men med humanetikk. Og godt er det.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt reflektert innlegg av Geir her, og han får frem det poenget jeg ville frem til på en mye bedre måte :p

 

Et oppfølgingsspørsmål til de som vil beskytte vår kultur hardnakket: hva er vår kultur egentlig?

Stikkord:

 

historie

kunst

tradisjon

 

Dette er vår kultur og alle mennesker og samfunn har det. Også Sverige.

Lenke til kommentar

Nå sa han ikke at Sverige ikke HAR kultur, han innser at den opprinnelige svenske kultur ikke finnes lenger. Den er som alle kulturer et resultat av et årtusen eller to med påvirkning utenfra. Om vi ser på Sverige - eller Norge - idag er kulturen ikke den samme som for 50 år siden, som ikke er den samme som for 100 år siden, som ikke er den samme som for 500 år siden. og så videre.

 

For noen er folkedansene og bunadene den urnorske kulturen. Men folkedansene er bare noen hundre år gamle, og flere av dem kom utenlands fra den gangen. Og "ingen" danser dem i dag. Bunaden som festdrakt er bare 2-300 år gammel, og var opprinnelig inspirert av europeiske moter på den tiden. Og ingen går i bunad i dag, utenom 17. mai og festdager.

 

Vi - og svenskene - spiser pizza og taco, går i amerikanske jeans og hører på engelsk pop og italienske arier.

 

Så har vi en svinnende kristen kultur - importert den også for 1000 år siden - som vi erstatter ikke med islam men med humanetikk. Og godt er det.

 

Geir :)

Også har vi urnorske kultur som har sine røtter flere tusen år tilbake.

 

Jeg er enig i at all kultur som har eksistert tidligere ikke eksisterer lenger. Menneskene som hadde kulturen eksisterer ikke lenger. Men alle mennesker og samfunn har kultur. Også restene av svært gammel kultur.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

 

Godt reflektert innlegg av Geir her, og han får frem det poenget jeg ville frem til på en mye bedre måte :p

 

Et oppfølgingsspørsmål til de som vil beskytte vår kultur hardnakket: hva er vår kultur egentlig?

Stikkord:

 

historie

kunst

tradisjon

 

Dette er vår kultur og alle mennesker og samfunn har det. Også Sverige.

 

 

Ja, det er jeg enig i. Men poenget er bare at det helhetlige, spesielt historiemessig sett, ofte blir glemt. Noe Geir peker ut ovenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er vel det typiske "gammalmanns"-utsagnet. Ikke at det er galt i seg selv, men det har blitt sagt i generasjon etter generasjon.

Og sånn har det ofte gått. Siste gang ledet fram til en ikke helt ukjent verdenskrig såvidt jeg husker.

 

Nah. Sist gang gikk det motsatt, lengste fredsperiode Europa har vært i hele menneskets historie.
Lenke til kommentar

 

Det er vel det typiske "gammalmanns"-utsagnet. Ikke at det er galt i seg selv, men det har blitt sagt i generasjon etter generasjon.

 

Og sånn har det ofte gått. Siste gang ledet fram til en ikke helt ukjent verdenskrig såvidt jeg husker.

 

 

Ja, det var jo bare fryd og gammen før den tid. Ungdommen i dag altså.. huff og huff.

Lenke til kommentar

Også har vi urnorske kultur som har sine røtter flere tusen år tilbake.

 

Jeg tror du skal få problemer med å definere den "urnorske" kultur som noe særegent, siden "urnordmannen" kom vandrende hit over årtusener etter istiden, og tok sine skikker med seg. (Jeg antar at du er enig i at eventuell kultur blant befolkning før istiden ikke kan kalles norsk.) Du må i så fall definere et punkt i historien de siste 10 000 årene som "urpunktet", og det som alt fantes av "importert" kultur som norsk.

 

Noen vil definere vikingetiden som urnorsk, men hvorfor det. Norge (og Sverige og Danmark) var jo ikke engang land når vikingetidens skikker og kultur vokste fram, og vikingene var (som mange asiatiske innvandrere) bundet av slekt (ætt), ikke nasjonalitet. Nasjonsbyggingen kom først etter samlingen av riket, og faller sammen med kristningen av landet.

 

Om du fant det urnorske, så ville det vært på museum, ikke dagens kultur.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

 

SHARIA-DOMMER: Den kontroversielle imamen Haitham al-Haddad er dommer i en av Englands over 80 sharia-domstoler. Han mener musikk og dans ikke har noe med islam å gjøre.

 

http://www.dagbladet.no/2015/02/21/nyheter/utenriks/i_guds_navn/37710872/

 

England har godt over 80 sharia-domstoler.

 

Når vil Norges 25 første bli åpnet av Venstre, KRF og resten av de "liberale" krefter?

Når det første lem eller hode ryker, eller de første 100 piskeslag gjaller via Oslos gater?

 

Nå er sharia-"domstolene" ikke domstoler i strafferettslig forstand, de er meglingsråd. Engelsk meglingslov lar partene i en sak enes om å løse saken utenfor rettssystemet. Men de kan altså ikke straffe noen, hverken med piskeslag eller halshogging. Dog er det det et åpenbart press her, spesielt i ekteskapssaker, hvor kvinnene blir presset til en megling basert på sharia.

 

Geir :)

 

 

Kan legge til at det er gammel engelsk 1800-tal lov som i sin tid åpnet for at minoriteter i UK kunne opprette egne sivilrettslige instanser, og ikke noe som "muslimene har presset gjennom" som er vanlige propaganda. Også jøder i UK har sine egne "sharia-domstoler" de kalles Beth Din

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/7233040.stm

 

For alt jeg vet har også Hinduer og Sikh'er dette i større eller mindre grad. Det er i utgangspunktet åpent for alle slags bevegelser å evt. etablere slikt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...