Gå til innhold

Nok et angrep fra "fredens religion"

Anbefalte innlegg

Den dagen du forbyr det kommer jeg til å bli det. Meningsforbud er det værste jeg vet.

Jeg er vanligvis en arbeidssom person med utdanning. Om du ønsker å forby tankene mine får du gjøre meg til en utgiftspost for samfunnet og putte meg i fengsel.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den dagen du forbyr det kommer jeg til å bli det. Meningsforbud er det værste jeg vet.

Jeg er vanligvis en arbeidssom person med utdanning. Om du ønsker å forby tankene mine får du gjøre meg til en utgiftspost for samfunnet og putte meg i fengsel.

Det blir irrelevant da du ikke er en jihadist eller en potensiell fare for rikets sikkerhet. Det er ikke sånn at dette gjelder alle om du trodde jeg mente det, vi skal tillate oss og sette Islamister i bås og kunne kriminalisere en selvdestruktiv ideologi uten å også måtte gjøre det samme med alle andre.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Jeg kommer til å ha alle de meningene du ønsker å forby. Jihadisme er handling, ikke mening. Jeg har alltid vært en potensiell fare for rikets sikkerhet.

Ja men da er vi alle en potensiell fare for rikets sikkerhet da. Også er vi akkurat like langt i bekjempelsen av faenskapet...... Vi må være litt mer konstruktive enn det når det gjelder noe så alvorlig som religiøs ekstremisme.

Jeg vil si, freedom of speech under ansvar så det ikke glir ut her. Noen ting burde forbli usagt når det fremmer vold og undertrykkelse.

Jeg derimot fremmer kun forslag om kriminalisering av de som fremmer vold. En ærlig og nobel sak etter min mening.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Et godt intervju med en reflektert og prinsipiell Hadia Tajik i BT: Hadia Tajik forsvarer blasfemi. Hun håper hun slipper å møte en gud som ikke tåler humor.

- Ytringsfrihet er å kunne rive hverandres meninger, ideer, religioner og ideologier i fillebiter. Vi må respektere hverandre som mennesker, men vi trenger ikke respektere hverandres standpunkt, verdi- eller livssyn. Det er slik vi modnes som enkeltmennesker og som samfunn: Ved å argumentere og motargumentere, altså ytre, tenke og ytre på ny. Det kan gi ny innsikt og utsikt.

Det er et tankekors at retten til å støte forsvares av Hadia Tajik og Abid Raja, ikke av Støre og co...

Geir :)

Edit: Oppdatert link med en som kan deles.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

hmm, man må løse abb hos bt for å lese hele artikkelen .. Hadde lyst til å se på hele saken, fordi jeg stusset litt over språkbruken til Hadija

Edit: jeg forsøkte den oppdaterte linken, Geir, men fikk bare samme beskjeden:

Denne artikkelen er forbeholdt våre abonnenter.
Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ja, men er det Norges oppgave å støtte den mest moderate parten i Irak, den Shia muslimske regjeringen? Jeg er redd for at man stikker hånden inn i et vepsebol.

Her får først og fremst landene i regionen ordne opp selv. Jordan er nå ordentlig provosert og vil øke sin innsats.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Ja, men er det Norges oppgave å støtte den mest moderate parten i Irak, den Shia muslimske regjeringen? Jeg er redd for at man stikker hånden inn i et vepsebol.

Her får først og fremst landene i regionen ordne opp selv. Jordan er nå ordentlig provosert og vil øke sin innsats.

Enig i at det først og fremst burde være de arabiske landene selv som bør ta ansvar for faenskapet i midtøsten, men her tenkte jeg mer på hva norske myndigheter skal gjøre med disse "norske" Syria farerne som dessverre har overlevd og kommer "hjem" igjen.

Skremmende å se at PST viser at de har så lite kontroll med utsagn som "- Vi må ta høyde for at det er flere med norsk tilknytning i Syria, enn vi vet med sikkerhet. Noen av dem kan også ha kommet hjem til Norge, sier Martin Bernsen PST"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Enig i at vi må feie for egen dør her hjemme, men dersom vi begynner å feie for fjerne dører, er jeg redd vi roter oss opp i oppgaver vi ikke bør bruker materielle eller menneskelige ressurser på.

Lenke til kommentar

Sam Harris er ute med sine meninger om situasjonen rundt terrorangrepet:

https://www.youtube.com/watch?v=zxkq5bHe_fA

La meg oppsummere noe av budskapet:

1) alle aviser burde trykket karikaturene

2) Mennesker ble drept på grunn av tegninger. Der slutter den moralske analysen.

3) De som ønsker å bortforklare den underliggende ideologien til dødskulten jihadisme er en del av problemet

Endret av Abigor
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Fantastisk spennende konflikt med en terroristgruppe på den ene siden og hackere på den andre siden. Ekstrem vold mot internetthærverk. IS vil ikke ha noe å stille opp med.

Nå forventer jeg ikke så mye av en slik løs gruppe, men en liten skuffelse at de argumenterer med at IS ikke er muslimer. De er per definisjon muslimer.

Lenke til kommentar

Men her er jeg enig i hans analyse. Det er gått prestisje i Krekar-saken for FrP og PST og andre, og behovet for å vise "handlekraft" er etter min mening blitt parodisk. Kyrksæterøra, virkelig? Etter årevis med "vi skal kaste ham ut av landet så snart vi kommer til makten, uansett", så blir "ut på landet" antagelig en hit i skolerevyene, men ikke i håndboka for politisk handlekraft.

Geir :)

Det var nok snakk om å sende han ut av Østlandet hele tiden.

Lenke til kommentar

Gotta love it :)

http://www.tek.no/artikler/anonymous-har-tatt-ned-90-is-twitter-kontoer/167497

Greit å ha de gutta der på riktig side.

Fantastisk spennende konflikt med en terroristgruppe på den ene siden og hackere på den andre siden. Ekstrem vold mot internetthærverk. IS vil ikke ha noe å stille opp med.

Nå forventer jeg ikke så mye av en slik løs gruppe, men en liten skuffelse at de argumenterer med at IS ikke er muslimer. De er per definisjon muslimer.

Eh... Hvor vanskelig er det å opprette en ny twitterkonto? Ikke missforstå, jeg syns det er flott at folk står opp mot Daesh. Men jeg tviler litt på om dette hindrer dem noe særlig. Om de hadde klart å gjøre noe som virkelig skadet Daesh som å grave frem hvor pengene kommer fra, eller enda bedre; stoppet pengene fra å komme frem. Eller avslørt høytstående støttespillere og sympatisører. Da snakker vi. "Vi har tatt ned twitterkontoene demmes" blir for meg litt sånn: Meh... Søtt...

Lenke til kommentar

I informasjonssikkerhet er nøkkelordet CIA: Confidentiality, Integrity and Availability.

Dette angrepet er bryter to-tre av disse kjerneområdene. Se ikke bort ifra at mer er i vente, jeg vet ikke hvaslags informasjon som lagres på en twitter-konto. Ingenting?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...