Gå til innhold

Nok et angrep fra "fredens religion"


Anbefalte innlegg

 

 

Da må vi jo ganske enkelt svare med enda mer vold enn dem.

 

 

Hvem hadde du forestilt deg at denne volden skulle ramme? Jeg er prinsipell motstander av øye-for-øye tankegangen, men har tross alt en viss forståelse for at mange ønsker å ta igjen med samme mynt (dvs henrettelse) mot personer som gjør ting som dette, så hvis det er det du vil - altså bruke vold mot gjerningsmennene - enten via en lynsjemobb eller myndighetene, så OK, jeg kan forstå deg, selv om jeg ikke deler ditt syn og heller vil at de skal dømmes etter Frankrikes ordinære rettssystem

 

Men jeg har en ekkel mistanke om at denne volden din var ment å ramme andre personer. Personer som ikke har skyld for drapene - mennesker som ikke visste at disse drapene skulle finne sted engang. En person som utfører slike voldshandlinger er selv like ille som terroristene.

 

 

Alright det var en litt dum og snartenkt kommentar. Det vi kunne gjøre, om vold fra muslimer ble et stort problem, er å hive alle sammen ut av landet, og bli kvitt alt islam for godt. Det løser ihvertfall problemet for vår del.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er den verste religionen som finnes!

Det er den da beviselig ikke! Det er det kristendommen som fremdeles er med god margin om man skal regne slik. Og jeg snakker ikke om middelalderen heller.

 

Jaha? Gi meg gode grunner til at du mener det er kristendommen (enda) som er den verste religionen?
Dette er en liste som viser drap utført av muslimer siden 2001
Endret av Danda
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

vi tilpasser samfunnet islam.

På hvilken måte?

 

Hvorfor spør du og andre om dette? Dere vet jo svaret selv. Vi aksepterer hijab på offentlige kontor. Vi har tilpasset mat i fengsler, på sykehus osv. Enkelte skoler og barnehager tilpasser undervisningen, til og med gymtimen der jenter og gutter har blitt skilt. Det er sikkert mye mer

 

 

Tullball. Ikke noe av dette er rettigheter som ikke allerede fantes fra før både i grunnloven og lovverket forøvrig, og gjelder for alle i landet. Enten det gjelder spesiell mat (vegetarianere) rettigheter for religiøse minoriteter, militærnekting (pasifisme) mormoner/smiths-venner tilpasset/fritak i skole osv. osv.

 

Nevn heller en særrettighet i lovverket som er lagd kun for personer av muslimsk herkomst. Kan du det?

 

 

Halal kjøtt i fengsel, niqab/ hijab

Lenke til kommentar

Som jeg har sagt før: Ideologier, religioner og deres symboler skal ikke være beskyttet mot støtende ytringer, og mennesker kan ikke kreve slik beskyttelse på vegne av en ideologi eller religion. Blir man støtt så blir man støtt.

 

Injurier synes jeg ikke hører hjemme i straffeloven. Eventuell tort og svie på grunn av konsekvensene av løgner får være et privatrettslig spørsmål. Ytringsfriheten bør kun(?) begrenses ved trusler og oppfordringer om å skade andre.

 

Geir :)

 

Vel, vi er ganske enige her, litt i tvil angående injurier. Blasfemiparagrafen må i alle fall bort så fort som mulig...

 

Og et annet problemområde er den nye måten å pakke inn trusler på, som hylling av tilsvarende, grovt kriminelle handlinger. Dette er et nytt problem, men kommer til å bli større og større. Vi er sikkert uenige her, men jeg ser ikke noen positive konsekvenser av utsagn som bare er egnet til å spre frykt. Med et økende antall grusomme ting som kan "hylles" vil det også ligge større og større "trusler" bak disse ytringene.

 

Man kan veldig lett omskrive direkte trusler til "hylling" allerede i dag, om man er litt kreativ.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

vi tilpasser samfunnet islam.

 

På hvilken måte?

Hvorfor spør du og andre om dette? Dere vet jo svaret selv. Vi aksepterer hijab på offentlige kontor. Vi har tilpasset mat i fengsler, på sykehus osv. Enkelte skoler og barnehager tilpasser undervisningen, til og med gymtimen der jenter og gutter har blitt skilt. Det er sikkert mye mer

Tullball. Ikke noe av dette er rettigheter som ikke allerede fantes fra før både i grunnloven og lovverket forøvrig, og gjelder for alle i landet. Enten det gjelder spesiell mat (vegetarianere) rettigheter for religiøse minoriteter, militærnekting (pasifisme) mormoner/smiths-venner tilpasset/fritak i skole osv. osv.

 

Nevn heller en særrettighet i lovverket som er lagd kun for personer av muslimsk herkomst. Kan du det?

Halal kjøtt i fengsel, niqab/ hijab

Jeg tror det som spørres om er konkret lovverk utarbeidet for muslimer spesifikt. Det at islam er en religion og man beskyttes av religionsfrihet er ikke et eksempel på det. En vegetarianer får vegetarkost av samvittighetsårsaker/personlig overbevisning. En muslim får halalkjøtt av samme grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig mye snakk om ytringsfrihet, og jeg er for ytringsfrihet. Men hvor går grensa?

Så innihelvetes langt pokker i vold forbi alt du noen gang kommer til å se i en trykket avis.

Godt svar, og er enig med deg. Men. med angrep så regner jeg med at du mener verbalt angrep, er det en grense for hvor lavt man kan synke når man skal angripe en tanke eller ideologi?

Det er ingen grense for hvor lavt man kan synke. Men det er ikke forbudt å synke lavt. Det er en rettighet å synke lavt.

Endret av Abigor
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mine tanker er at dette ikke handler om ytringsfrihet. Det er bare veldig lett å vifte rundt med ordet og tro at man kan si og gjøre hva man vil.

Hva er det man ikke kan si?

 

Det som er blitt gjort er å tegne. Det handler ikke om å gjøre hva man vil, vi har ikke handlingsfrihet til å skade andre for eksempel. Men hva er det vi ikke kan si og tegne, dersom dette ikke handler om ytringsfrihet, men bare er en unnskyldning for å vifte rundt med ordet?

Lenke til kommentar

Jeg tror det som spørres om er konkret lovverk utarbeidet for muslimer spesifikt. Det at islam er en religion og man beskyttes av religionsfrihet er ikke et eksempel på det. En vegetarianer får vegetarkost av samvittighetsårsaker/personlig overbevisning. En muslim får halalkjøtt av samme grunn.

 

Når det gjelder halal har jeg ingen større problemer med at muslimer bare vil spise dyr som er slaktet levende, utover at det selvfølgelig er grusomt for dyrene som slaktes. Problemet er at vi, uten å vite det, får halalslaktet kjøtt i butikkene som er umerket. For andre religiøse skal dyr behandles mest mulig humant, og det er i strid med deres religion å spise halalslaktet kjøtt. Her er det butikker og nortura som må ta skylden, men jeg synes ikke det er akseptabelt at vi andre skal bli lurt til å spise halalslaktet kjøtt.

 

Halal-slaughter-poster.jpg

 

Dette er igjen et sidespor, men det bør snarest bli pålagt å merke slikt kjøtt slik at jeg som forbruker kan boikotte kjøtt som kommer fra dyr som er slaktet mer brutalt enn nødvendig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Halal kjøtt i fengsel, niqab/ hijab

 

Jeg tror ikke det stemmer. Folk med bedre kjennskap til lovverket får rette på meg, men jeg tror ikke insatte har krav på halal mat i fengsel. Og niqab og hijab er vel heller ikke blitt noen rettighet på steder der det tidligere var forbudt, med unntak av forsvarets uniformsreglement. Det har vel strengt tatt aldri vært forbudt å gå med sjal i andre sammenhenger hvor det nå er tillatt.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Halal kjøtt i fengsel, niqab/ hijab

 

Jeg tror ikke det stemmer. Folk med bedre kjennskap til lovverket får rette på meg, men jeg tror ikke insatte har krav på halal mat i fengsel. Og niqab og hijab er vel heller ikke blitt noen rettighet på steder der det tidligere var forbudt, med unntak av forsvarets uniformsreglement. Det har vel strengt tatt aldri vært forbudt å gå med sjal i andre sammenhenger hvor det nå er tillatt.

 

Geir :)

 

Eneste jeg har fått med meg, er at muslimer ikke får halal mat i fengsel og at de får servert veggis mat eller fisk.

Lenke til kommentar

Dette er igjen et sidespor, men det bør snarest bli pålagt å merke slikt kjøtt slik at jeg som forbruker kan boikotte kjøtt som kommer fra dyr som er slaktet mer brutalt enn nødvendig...

 

Det bør dog påpekes at halalkjøtt slaktes i Norge på nøyaktig samme måte som alt annet kjøtt. Her har muslimske organisasjoner kompromisset, slik at alt som skiller halalkjøttet fra det andre er at det er bedt en bønn under slaktingen.

 

Edit: Med forbehold dette.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

 

Jeg tror det som spørres om er konkret lovverk utarbeidet for muslimer spesifikt. Det at islam er en religion og man beskyttes av religionsfrihet er ikke et eksempel på det. En vegetarianer får vegetarkost av samvittighetsårsaker/personlig overbevisning. En muslim får halalkjøtt av samme grunn.

 

Når det gjelder halal har jeg ingen større problemer med at muslimer bare vil spise dyr som er slaktet levende, utover at det selvfølgelig er grusomt for dyrene som slaktes. Problemet er at vi, uten å vite det, får halalslaktet kjøtt i butikkene som er umerket. For andre religiøse skal dyr behandles mest mulig humant, og det er i strid med deres religion å spise halalslaktet kjøtt. Her er det butikker og nortura som må ta skylden, men jeg synes ikke det er akseptabelt at vi andre skal bli lurt til å spise halalslaktet kjøtt.

 

Halal-slaughter-poster.jpg

 

Dette er igjen et sidespor, men det bør snarest bli pålagt å merke slikt kjøtt slik at jeg som forbruker kan boikotte kjøtt som kommer fra dyr som er slaktet mer brutalt enn nødvendig...

 

Hadde jo vært greit om halal-kjøtt ble merket, slik at muslimene/jødene og de som følger Jesus livsstil faktisk kan kjøpe det.

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar
Når det gjelder halal har jeg ingen større problemer med at muslimer bare vil spise dyr som er slaktet levende, utover at det selvfølgelig er grusomt for dyrene som slaktes. Problemet er at vi, uten å vite det, får halalslaktet kjøtt i butikkene som er umerket. For andre religiøse skal dyr behandles mest mulig humant, og det er i strid med deres religion å spise halalslaktet kjøtt. Her er det butikker og nortura som må ta skylden, men jeg synes ikke det er akseptabelt at vi andre skal bli lurt til å spise halalslaktet kjøtt.

 

Dette er igjen et sidespor, men det bør snarest bli pålagt å merke slikt kjøtt slik at jeg som forbruker kan boikotte kjøtt som kommer fra dyr som er slaktet mer brutalt enn nødvendig...

Helt enig, veldig viktig poeng!

Lenke til kommentar

 

Jeg tror det som spørres om er konkret lovverk utarbeidet for muslimer spesifikt. Det at islam er en religion og man beskyttes av religionsfrihet er ikke et eksempel på det. En vegetarianer får vegetarkost av samvittighetsårsaker/personlig overbevisning. En muslim får halalkjøtt av samme grunn.

 

Når det gjelder halal har jeg ingen større problemer med at muslimer bare vil spise dyr som er slaktet levende, utover at det selvfølgelig er grusomt for dyrene som slaktes. Problemet er at vi, uten å vite det, får halalslaktet kjøtt i butikkene som er umerket. For andre religiøse skal dyr behandles mest mulig humant, og det er i strid med deres religion å spise halalslaktet kjøtt. Her er det butikker og nortura som må ta skylden, men jeg synes ikke det er akseptabelt at vi andre skal bli lurt til å spise halalslaktet kjøtt.

 

Halal-slaughter-poster.jpg

 

Dette er igjen et sidespor, men det bør snarest bli pålagt å merke slikt kjøtt slik at jeg som forbruker kan boikotte kjøtt som kommer fra dyr som er slaktet mer brutalt enn nødvendig...

Det om halal i seg selv burde være lovlig er en annen sak. Så lenge det er det så ser jeg ikke noe galt i at de kan få det servert i fengsel. Dersom de ikke kan kreve det så får de enten spise vanlig kjøtt eller la vær. Som Geir påpeker så er også metoden i Norge ikke slik du beskriver den. Endret av El-Ateisten
Lenke til kommentar

Det bør dog påpekes at halalkjøtt slaktes i Norge på nøyaktig samme måte som alt annet kjøtt. Her har muslimske organisasjoner kompromisset, slik at alt som skiller halalkjøttet fra det andre er at det er bedt en bønn under slaktingen.

 

Edit: Med forbehold dette.

 

Geir :)

Kan du beskrive dette? Foregår halalslakt med stikking av aorta og ikke kutting av strupen?

Lenke til kommentar

Det bør dog påpekes at halalkjøtt slaktes i Norge på nøyaktig samme måte som alt annet kjøtt. Her har muslimske organisasjoner kompromisset, slik at alt som skiller halalkjøttet fra det andre er at det er bedt en bønn under slaktingen.

 

Edit: Med forbehold dette.

 

Geir :)

 

 

Er du sikker? Jeg trodde halalslakt i norge skjedde på vanlig halalmåte, bare at dyret er bedøvet. http://www.irn.no/siste-nytt-om-halalmat/entry/halalkjott-og-halalslakting-i-norge

Endret av BrentPizzaMedBanan
Lenke til kommentar

Metoden i Norge er basert på dyrevelferd og minimumstandard vi har til andre levende vesener. Du finner en helt annen standard til levende vesener om du besøker samfunn bygger på Islam.

 

Hele diskusjonen om halalslakt og alle andre islamske tradisjoner er ganske absurd. Det er totalt blottet for fornuft, det ligger bare dogmatisk tro og fundamentalisme i det.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Metoden i Norge er basert på dyrevelferd og minimumstandard vi har til andre levende vesener. Du finner en helt annen standard til levende vesener om du besøker samfunn bygger på Islam.

Men det er ikke det som diskuteres. Det er halal-produkter i Norge som er tema. Jeg forsvarer ikke halal som slaktemetode som sådan, men i Norge så skal det i følge lov gjøres på dyrevelferdslig måte, noe som offisielt anerkjennes av det muslimske samfunn.

 

Som sagt, lovligheten til halal er en annen debatt, men så lenge det er lov og utføres lovlig så er det sånn det er. Da får man heller forby "unødvendig tungvinn" slakt av dyr. Men det er ikke det denne tråden handler om.

Lenke til kommentar

Kan du beskrive dette? Foregår halalslakt med stikking av aorta og ikke kutting av strupen?

 

Nortura/Gilde sier i hertfall det:

 

Alt kjøtt i Nortura, både hvitt og rødt, slaktes i tråd med samme forskrifter og de krav som norske mat- og helsemyndigheter til enhver tid stiller.

Kjøtt til det muslimske markedet (såkalt halal-velsignet kjøtt) slaktes på nøyaktig samme måte som kjøtt til det ordinære markedet, det vil si at dyret bedøves før avliving, og at dyret avlives på samme måte som de øvrige dyrene.
Forskjellen mellom halal-kjøtt og annet kjøtt er at dette velsignes av en muslim som er godkjent for å gjøre dette av Muslimsk Råd. Denne personen er naturligvis underlagt samme hygiene- og kvalitetskrav som andre medarbeidere i Nortura.

 

 

Kilde

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...