Gå til innhold

Nok et angrep fra "fredens religion"


Anbefalte innlegg

Jeg mener for eksempel av kunst er en veldig vid definisjon. Om noe er verdiløst så betyr det at ingen kan like det. En verdiløs tegning er en tegning ingen liker, ikke engang tegneren. Å kalle kunst for søppel er vel et forsøk på å krenke de som har tegnet det eller de som liker det.

 

Saken er at kunst, det er noe som minst en person liker. Så lenge en person liker noe, så er det per definisjon ikke verdiløst. Å si at noe er verdiløst, da har man utnevnt seg selv som talsperson for hele menneskeheten og sier at på vegne av alle sammen, ingen liker det. Det gir ikke noe verdi til noen. Det er en ganske snørrhoven posisjon å sette seg selv i.

 

Å si at noe er laget for å provosere bare for å provosere, da har man analysert all hensikt og ikke funnet noe annet. Hvordan kan en person vite at en tegning kun har en hensikt? For eksempel kan hensikten være å få andre til å le. Eller tenke kritisk. Når man sier at karikaturene kun er laget for å provosere, da sier man samtidig at ingen andre har ledd eller tenkt seg om etter å ha sett de. Ingen har spurt meg om jeg lo eller tenkte nye tanker da jeg så tegningene, derfor kan jeg ikke forstå at noen kan si noe slikt.

 

For eksempel jeg har ikke noe til overs for Justin Bieber. Jeg kan ikke forstå at det noe som helst å hente i den musikken. Men jeg må konstatere at andre setter stor pris på det. Det er søppel for meg. Men det er ikke verdiløst for andre.

 

Om noen lurer på om Charlie Hebdo tegninger har verdi for noen på tross av opplag på 50'000 før terroren, ja, jeg liker provoserende kunst. Særlig kunst som provoserer religion. Og jeg liker blasfemi og kritiske tegninger særlig mot de religionene hvis medlemmer blir mest forbanna. Prøv å lag en mobbetegning av jesus. Jeg liker det, men det er så få kristne som gidder å bry seg.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes at det er trist å se at enten aksepterer og respekterer man islam og alle dens former, ellers er man høyreekstrem eller rasist.

 

Er saken virkelig så sort/hvitt for noen? Hva med oss som ikke har et hat mot muslimer generelt, men som misliker religionen deres og alt den står for. Oss som ikke har noe i mot innvandrere, men ønsker mindre innvandring og strengere regler med mer oppfølgning og integrering? Er vi fortsatt høyreekstreme/rasister?

 

Jeg bare spør.

Endret av Apox
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ved å innføre en begrensning på karakterer en kan lage satire av, gir grunnlag for en skremmende utvikling.
Jeg har selv massiv respekt for kongen vår, men at noen lager en satire-tegning av han og kanskje noe iforhold til Märtha, så blir jeg ikke personlig fornærmet. Samme gjelder andre karakterer.

 

En satire-tegning av Muhammad er ikke et angrep på deg. Satire og humor er noe av "baksiden" av å være en offentlig figur. Ingen står over den, selv ikke profeter.

 

Om vi bannlyser tegninger av Muhammad, hvem sier at vi ikke bannlyser satire av statsministeren? Osv osv.

 

At vi er i 2015 er et populært argument, så jeg bruker det: Vi er i 2015 for faen, er det ikke på tide at Islam vokser opp og ikke er så hårsåre? Eller må vi tolke koranen i den retning at tegninger av Muhammad er lov?
For det er ironis, at argumentet mot å tegne Muhammad er at koranen sier det, men den samme boken blir tolket hit og dit til å tilpasse argumenter om at Islam er en fredelig religion osv osv. Så da tolker jeg den dithen at tegning av Muhammad er lov, og alle er fornøyd :) .

  • Liker 3
Lenke til kommentar

@Chokke

" Vi er i 2015 for faen, er det ikke på tide at Islam vokser opp og ikke er så hårsåre?"

 

Jeg er ikke hårsår, og de muslimene jeg kjenner er ikke hårsåre, men at noen muslimer tar seg nær av det og protester må de få lov til.

 

Edit: Tror jeg må presisere at jeg mener protestere og ikke drepe/vold osv.

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

@Chokke

" Vi er i 2015 for faen, er det ikke på tide at Islam vokser opp og ikke er så hårsåre?"

 

Jeg er ikke hårsår, og de muslimene jeg kjenner er ikke hårsåre, men at noen muslimer tar seg nær av det og protester må de få lov til.

 

Edit: Tror jeg må presisere at jeg mener protestere og ikke drepe/vold osv.

 

Og jeg er vel sikker på at det er det som menes med å være "voksen" og ikke "hårsår". Altså, noen kommer med en ytring som man føler seg uenig i og kanskje krenket. Det voksne å gjøre da er å ytre seg imot dette, og gjerne komme med grunnlag for å si hvorfor den første ytringen ikke bør anses som korrekt.

Lenke til kommentar

Dere som ville marsjere i kveld, men var bekymret for at dere ikke ville holde ut de 4 km marsjen skulle gå: Arrangørene har nå kortet ned marsjen, angivelig i frykt for å møte aksjonister langs ruten. Onde tunger vil ha det til at det er fordi de innser at det vil se litt teit ut om 10-20 mennesker skal gå så lenge i ensomhet og uten tilskuere. Så om dere mente å gå, setter sikkert arrangøren enorm pris på at dere deltar... :wee:

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

@Chokke

" Vi er i 2015 for faen, er det ikke på tide at Islam vokser opp og ikke er så hårsåre?"

 

Jeg er ikke hårsår, og de muslimene jeg kjenner er ikke hårsåre, men at noen muslimer tar seg nær av det og protester må de få lov til.

 

Edit: Tror jeg må presisere at jeg mener protestere og ikke drepe/vold osv.

Så mente du også at 6% var et høyt tall for andel muslimer på verdensbasis som støtter dødsstraff for apostasi. I Egypt alene er andelen 84%, det er nesten 70'000'000 mennesker.
Lenke til kommentar

Dere som ville marsjere i kveld, men var bekymret for at dere ikke ville holde ut de 4 km marsjen skulle gå: Arrangørene har nå kortet ned marsjen, angivelig i frykt for å møte aksjonister langs ruten. Onde tunger vil ha det til at det er fordi de innser at det vil se litt teit ut om 10-20 mennesker skal gå så lenge i ensomhet og uten tilskuere. Så om dere mente å gå, setter sikkert arrangøren enorm pris på at dere deltar... :wee:

 

Geir :)

Den var fin Geir, takk for en god latter. Er det marsj i kveld? :rofl:

Lenke til kommentar

 

@Chokke

" Vi er i 2015 for faen, er det ikke på tide at Islam vokser opp og ikke er så hårsåre?"

 

Jeg er ikke hårsår, og de muslimene jeg kjenner er ikke hårsåre, men at noen muslimer tar seg nær av det og protester må de få lov til.

 

Edit: Tror jeg må presisere at jeg mener protestere og ikke drepe/vold osv.

Så mente du også at 6% var et høyt tall for andel muslimer på verdensbasis som støtter dødsstraff for apostasi. I Egypt alene er andelen 84%, det er nesten 70'000'000 mennesker.

 

Tror du misforstod meg, jeg mente at jeg 6% er et høyt tall, og det det er trist at det er så mange som mener det, men det er tydeligvis enda høyere, og det gjør meg enda tristere.

Lenke til kommentar

Noen andre som ser ironien i at "antirasister" går i motdemonstrasjon mot den meldte anti-islam demonstrasjonen?

Islam kan jo sies og være en rasist ideologi. Muslimer ser jo på oss som vantroende avvikere. Så mulig de stiller opp for å vise sin avsky mot islam de også. For de er vel ikke så dumme at de tror islam har blitt en rase?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tror du misforstod meg, jeg mente at jeg 6% er et høyt tall, og det det er trist at det er så mange som mener det, men det er tydeligvis enda høyere, og det gjør meg enda tristere.

Det er trist at de dogmatisk følger en ideologi som forteller dem at de skal mene det.

 

Har hatt denne diskusjon før, men det som gjør meg trist at så mange mener det, når det ikke har no medhold i Koranen.

Lenke til kommentar

Koranen er ikke det samme som islam. Det er jo åpenbart. Bibelen er ikke det samme som kristendom, maos lile røde er ikked det samme som kommunisme, mein kampf er ikke det samme som nazisme, en religion er ikke det samme som den tilhørende religiøse skriften.

 

Er det trist for deg at islam ikke er koranen?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

 

Noen andre som ser ironien i at "antirasister" går i motdemonstrasjon mot den meldte anti-islam demonstrasjonen?

Islam kan jo sies og være en rasist ideologi. Muslimer ser jo på oss som vantroende avvikere. Så mulig de stiller opp for å vise sin avsky mot islam de også. For de er vel ikke så dumme at de tror islam har blitt en rase?

 

 

Ja, jeg tenker bare at for det første så er jo ikke islam eller muslimer en egen rase, så det har ingenting med rasisme å gjøre.

 

Om man derimot velger å ta med religion under definisjonen av rasisme, slik noen bruke å gjøre, så er jo islam den mest rasistiske religionen som finnes da den mener alle som ikke følger den er mindre verdt. Der noen også mener at de er så lite verdt at de bør drepes.

 

"Oh the irony" som vi sier på godt amerikansk.

Endret av Apox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Koranen er ikke det samme som islam. Det er jo åpenbart. Bibelen er ikke det samme som kristendom, maos lile røde er ikked det samme som kommunisme, mein kampf er ikke det samme som nazisme, en religion er ikke det samme som den tilhørende religiøse skriften.

 

Er det trist for deg at islam ikke er koranen?

Koranen er Islam.

 

Uten Koranen så hadde ikke islam eksistert.

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

Islam er ikke koranen.

 

Koranen er ikke islam.

 

Islam er mye mer enn koranen.

 

Koranen er mye mindre enn islam.

 

Det du sier er feil, og det vet du vel egentlig selv?

 

En bil er ikke en motor. Uten motoren hadde ikke bilen fungert.

 

Det du sier er jo helt banalt. Ikke noe argument akkurat.

 

To ting må ikke være det samme for den ene av dem skulle eksistere. Uten mine foreldre ville ikke jeg eksistert. Jeg er ikke mine foreldre.

 

Spiller ingen rolle om dødsstraff for apostasi ikke har medhold i koranen. Det har medhold i islam.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...