Gå til innhold

Nok et angrep fra "fredens religion"

Anbefalte innlegg

Koranen sier en hel masse annet tull. Du lever i år 2015 men du holder fast på jernaldermoral. Det hører ikke hjemme noe sted.

Islam is the motherload of bad ideas - Sam Harris

Hva du og Sam Harris mener shitter jeg ganske så langt i, greit den sier masse tull i dine øyne, men du trenger ikke å slenge på ting som ikke stemmer. Feks: Koranen sier at jorda er flat :thumbup:

Bare fordi vi er i 2015 så skal jeg slutte å tro på Gud?

Religion doesn't make people bigots. People are bigots and they use religion to justify their ideology.

Reza Aslan

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, flott, vi kan også velge perioden da romeriket var på fremmarsj. Antall mennesker som ble slaktet gjennom mange hundre år, sammenlignet med datidens befolkning får alle dine nevnte eksempler til å bli en dråpe i..ja hvertfall en innsjø. Hvis man også tar i betrakning til slavehandel, menneskeverd og måter mennesker ble drept og straffet på har man i senere tid sjeldent sett maken. Utifra dine argumenter er altså hverken muslimer, kristne, venstre- eller høyreradikale noe å bekymre seg for, snarere er den latinromerske kulturen og deres guder og kulter, noe vi må være på vakt for.

Nei, nå bommer du på poenget mitt. Som er at man ikke kan bruke et øyeblikksbilde som fasit på framtidige trusler. Det var det jeg refererte til med cherry picking: Han refererte til "dødelige terrorangrep i vesten det siste året". Altså, det måtte være terror, det måtte ha dødelig utfall, det måtte være i vesten og det måtte være det siste året. All annen politisk motivert elendighet faller utenfor.

Jeg har vokst opp under den kalde krigen. Da var det sovjetkommunismen som var den store trusselen. Og maoismen, her hjemme respresentert ved Steigan & Co. (Selv om de aldri brukte terror og vold.) Halvannet tiår senere var det tvert om Sovjetunionens fall som var den store trusselen, selverklærte eksperter på den slags malte bildet i landets aviser av alle de sultne (de fikk ikke lønn) og bevæpnede soldatene som kom til å velte inn over Skandinavia på jakt etter mat. Utrolig men sant.

Dette er ikke oldtidshistorie, men eksempler fra mitt liv. Akkurat som RAF (Baader-Meinhof) og deres italienske venner rundt 1970, det palestinske Sort September med flere (München-OL) i 1972, IRA helt fram til midten av 80-tallet. I Norge ble terroren den gang utført av nasjonalister, og av israelske agenter som drepte en uskyldig servitør på Lillehammer.

Mitt argument - som jeg har sagt flere ganger - er at islamister så absolutt er den største faren for øyeblikket, om vi tenker på terror her i landet, eller i mesteparten av Europa for den saks skyld.

Men om vi skal respektere betingelsen "det siste året" er ikke engang det meste av islamsk terror med, ikke engang 9/11, det er som kjent 13 år siden. Srebrenica er 19 år siden, hvorfor er det siste "romerriket"?

Det siste året har flere dødd i skoleskytinger enn i islamsk terror i USA. Betyr det at "lone wolfs" med automatvåpen er farligere enn islamister i USA? Ikke hvis vi bruker en litt lenger tidshorisont. Hvor lang kan vi diskutere, men vi må altså ikke tilbake til romerriket, bare til min ungdom, for å finne et helt annet fiendebilde. (Så innser jeg at mange av forumets brukere ikke var født engang i 1980, og at denne tiden faktisk er "oldtid" for dem.)

Her i Norge kunne vi hatt den samme "leken" for fire år siden, vi ville alle svart islamister, og den ville vært meningsløs. For et halvt år etterpå ville ABB drepe 77 mennesker i Oslo og på Utøya, langt flere enn all annen politisk vold i Norge siden krigen. Var 2011 romertiden?

Jeg gjentar meg selv: Islamister så absolutt er den største faren for øyeblikket. Jeg og du og pifler er skjønt enige om det. Men dette er et diskusjonsforum, ikke en bookmaker. Oddsene er uinteressante.

Så er det mange, ikke minst de innvandringsfiendtlige blant oss, som hevder at høyreekstreme snart vil gå til "motaksjon" mot innvandringen. Her i Norge er det kanskje nokså utenkelig, på tross av eller kanskje på grunn av ABB, men i Sverige er de mange tusen og godt organiserte. Vi ser det i andre europeiske land også. Er det utenkelig at den neste terroren blir at noen sprenger en moské midt i fredagsbønnen?

Det gjør - nok en gang - ikke islamsk terror mindre alvorlig eller til en mindre trussel. Men det er den type ensidig fokus i terrorvurderingene som gjorde at en ABB kunne kjøpe våpen og lage bomber uten at han ble oppdaget på radaren.

Det er lov å ha to tanker i hodet samtidig, uten at man er "islamapologet" av den grunn...

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Hva du og Sam Harris mener shitter jeg ganske så langt i, greit den sier masse tull i dine øyne, men du trenger ikke å slenge på ting som ikke stemmer. Feks: Koranen sier at jorda er flat :thumbup:

Religion doesn't make people bigots. People are bigots and they use religion to justify their ideology.

Reza Aslan

Du trenger ikke slenge på masse tull, for eksempel at jeg sier at koranen sier at jorda er flat.

Fordi du er i 2015 kan du slutte å tro på utrolige ufornuftige påstander det ikke finnes bevis for. Slike påstander har en enorm destruktiv potensialitet.

Hva du sier er jo ikke så interessant når du mener at 6% er et høyt tall for muslimer som støtter dødsstraff for apostasi. Du har 70 millioner muslimer i Egypt alene som støtter dødsstraff for apostasi.

Endret av Abigor
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Moderatormelding

Tiltross for tidligere oppfordringer om å holde seg til tema og ikke person, blir denne tråden stengt inntil videre, til vi har fått gått igjennom og ryddet opp i den. Hvor lenge dette eventuelt vil ta vet vi ikke pr. nå

Lenke til kommentar

Har fjernet et stort antall innlegg. Det var en utagerende krangel mellom to personer, som har lite med trådens tema å gjøre.

Dette er et stort og viktig tema som kan engasjere sterkt, da er det synd at noen skal være så smålige at de fyller tråden med uvesentlige betraktninger om andre debattanter.

Tråden åpnes igjen med håp om at debatten kan fortsette på rett spor.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Reza Aslan

Du trenger ikke slenge på masse tull, for eksempel at jeg sier at koranen sier at jorda er flat.

Fordi du er i 2015 kan du slutte å tro på utrolige ufornuftige påstander det ikke finnes bevis for. Slike påstander har en enorm destruktiv potensialitet.

Hva du sier er jo ikke så interessant når du mener at 6% er et høyt tall for muslimer som støtter dødsstraff for apostasi. Du har 70 millioner muslimer i Egypt alene som støtter dødsstraff for apostasi.

Ok, trodde du mente at islam/muslimer/Koranen mente at jorda var flat, my bad.

Har ingen planer om å fortelle deg hvorfor jeg tror på Gud.

De tallene kan nok stemme, men jeg mente at 6% er et høyt tall, i den stand at så mange muslimer støtter apostasi, at det er trist at det er så mange som støtter apostasi, fordi det står ingenting om det i Koranen.

Lenke til kommentar

Ja fornuften og kunnskapen burde tilsi at man kutter ut og tro på en gud, vi vet jo at det kun er tøv. Et vakkert eventyr for mange. Gud eksisterer ikke og har aldri gjort det. Så nå som vi har kommet til år 2015, der vi vet mer en hva vi gjorde på 1700 tallet. Så burde voksne oppegående mennesker forstå bedre. Men jeg forstår jo at tradisjoner er vanskelig og kutte ut.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ja fornuften og kunnskapen burde tilsi at man kutter ut og tro på en gud, vi vet jo at det kun er tøv. Et vakkert eventyr for mange. Gud eksisterer ikke og har aldri gjort det. Så nå som vi har kommet til år 2015, der vi vet mer en hva vi gjorde på 1700 tallet. Så burde voksne oppegående mennesker forstå bedre. Men jeg forstår jo at tradisjoner er vanskelig og kutte ut.

Skal vi virkelig diskutere om Gud eksisterer eller ikke? Nei, takk. Jeg og mange milliarder av mennesker tror på Gud. Og vi kommer nok til å fortsette med selvom det hadde vært år 789416546156416488. Lets move on.

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

Skal vi virkelig diskutere om Gud eksisterer eller ikke? Nei, takk. Jeg og mange milliarder av mennesker tror på Gud. Og vi kommer nok til å fortsette med selvom det hadde vært år 789416546156416488. Lets move on.

Nei det er ikke noe og diskutere, vi vet at gud aldri har eksistert, kun i hode på folk. Men du spurte om du skulle slutte og tro på denne gud. Da fikk du et svar. Nå er jo denne gud relevant til debatten. Religioner har i flere hundre år vært roten til alt ondt. Uten religioner ville muligens mennesker levd i fred med hverandre. For alle vet jo at religioner er til for og styre mennesker. Skapt for å holde folk nede, makt har vært viktig for disse menneskene. At religioner som vi i dag har vil forsvinne, det er like sikkert som at vi eksisterer. Mennesker har levd i tusenvis av år, religioner har kommet og gått. Vi vil garantert få nye som også vil forsvinne.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Desverre er det ikke alle land som har kommet til 2015 ennå, de tviholder på tradisjonene. Her utmerker de islamske seg, siden de aldri hadde noen Jesus som sa "vend det andre kinn til, så er det ikke så farlig med resten." Edit: Eller reformasjon Dermed blir det vanskeligere å "modernisere" samfunnet uten å hive troen ut i samme slengen.

Men det er mulig. For hver Mehtab Afsar finnes det minst én Abid Raja.

Se på jødene. De hadde heller aldri noen reformasjon, men de klarte overgangen til det moderne samfunn bedre enn de fleste, med unntak av noen fundamentalister.

Her er en av stridspunktene mellom det norske samfunnet og muslimene: Vi føler nok at en del av dem kommer til Norge ikke for å å komme til det 21. århundre, men tar det 7. med seg på lasset og blir værende der...

Endret av tom waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei det er ikke noe og diskutere, vi vet at gud aldri har eksistert, kun i hode på folk. Men du spurte om du skulle slutte og tro på denne gud. Da fikk du et svar. Nå er jo denne gud relevant til debatten. Religioner har i flere hundre år vært roten til alt ondt. Uten religioner ville muligens mennesker levd i fred med hverandre. For alle vet jo at religioner er til for og styre mennesker. Skapt for å holde folk nede, makt har vært viktig for disse menneskene. At religioner som vi i dag har vil forsvinne, det er like sikkert som at vi eksisterer. Mennesker har levd i tusenvis av år, religioner har kommet og gått. Vi vil garantert få nye som også vil forsvinne.

Fair enough, jeg spurte og jeg fikk et svar.

Krig handler om makt og penger.

Lenke til kommentar

Desverre er det ikke alle land som har kommet til 2015 ennå, de tviholder på tradisjonene. Her utmerker de islamske seg, siden de aldri hadde noen Jesus som sa "vend det andre kinn til, så er det ikke så farlig med resten." Edit: Eller reformasjon Dermed blir det vanskeligere å "modernisere" samfunnet uten å hive troen ut i samme slengen.

Se på jødene. De hadde heller aldri noen reformasjon, men de klarte overgangen til det moderne samfunn bedre enn de fleste, med unntak av noen fundamentalister.

Her er en av stridspunktene mellom det norske samfunnet og muslimene: Vi føler nok at en del av dem kommer til Norge ikke for å å komme til det 21. århundre, men tar det 7. med seg på lasset og blir værende der...

Ikke alle land, men syns land som Tyrkia, Indonesia, Malaysia har gjort/gjør mye bra. Land som Marokko, Tunisa er også på vei dit.

Lenke til kommentar

Nå ble jeg ekstremt nyskjerrig her : Hvordan kan du vite noe om dette? Hvilket datagrunnlag baserer du denne antagelsen på? Og ikke minst : hvordan kan du vite hvorvidt hele ditt tilgjengelige datagrunnlag er representativt for helheten av alt som eksisterer i hele universet / multiuniverset / eksistensen?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Som vanlig et godt reflektert innlegg fra deg Geir. Det er ikke alle som har kommet like langt som oss. De er mer primitive rett og slett. Må være lov å si det?

Lenke til kommentar

Nå ble jeg ekstremt nyskjerrig her : Hvordan kan du vite noe om dette? Hvilket datagrunnlag baserer du denne antagelsen på? Og ikke minst : hvordan kan du vite hvorvidt hele ditt tilgjengelige datagrunnlag er representativt for helheten av alt som eksisterer i hele universet / multiuniverset / eksistensen?

De fleste kunnskapsrike mennesker vet at gud på ingen måte eksisterer. Vi har vitenskap, hørt om det?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...