Delvis Skrevet 19. august 2017 Del Skrevet 19. august 2017 De fikk frihet/lov å gjøre som de ønsket, gjorde det til vår feil at de valgte å bli sånn? Blir ikke det selvmotsigende? 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 19. august 2017 Del Skrevet 19. august 2017 Er dette den geopolitiske ekvivalenten av "Stop hitting yourself"? 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Hvordan er det mulig å bli angrepet av islamister gang på gang på gang og fremdeles være mer redd for "islamofobe", enn for mulige nye anslag?Jeg er personlig ikke redd for muslimer. Men jeg er var for ekstremister, det være seg muslimske, katolske eller kristne. Ja, det er fler aktive ekstremister innen førstnevnte, men de utgjør fortsatt under én prosent av muslimer, så muslimer i seg selv er ikke noe å være redd for.Breivik er én av fem millioner nordmenn, så jeg er ikke redd for alle nordmenn. Muslimske terrorister er færre enn én av fem millioner muslimer, så jeg er ikke redd for muslimer. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 (endret) Hehehhe... så du mener det finnes kun 200 muslimske terrorister i verden? Spør IS... Endret 20. august 2017 av medlem-329093 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Grunnen til at jeg ikke er like redd for islamister som for ekstremister er fordi islamister er en relativt liten ekstern trussel, mens ekstremisme er et symptom på en forråtnelse av samfunnet. Jeg trivialiserer ikke islamister, da de er en definitiv årsak til det sistnevnte, og jeg sier ikke at muslimer ikke har noe med islamister å gjøre. Muslimer som individer er derimot ikke sterkt tilknyttet denne politiske krisen. Vi gikk ikke etter katolikker da Storbritannia ble herjet av terror, fordi vi visste at katolisisme ikke var årsaken til terrorangrepene. 2 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 "Vi" hadde ingen grunn til å "gå etter katolikker". Det var en intern konflikt i storbritannia, og den tok England seg av som vanlig. Du prøver å bagatellisere terrorisme, lurer på hvorfor. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Grunnen til at jeg ikke er like redd for islamister som for ekstremister er fordi islamister er en relativt liten ekstern trussel, mens ekstremisme er et symptom på en forråtnelse av samfunnet. Jeg trivialiserer ikke islamister, da de er en definitiv årsak til det sistnevnte, og jeg sier ikke at muslimer ikke har noe med islamister å gjøre. Muslimer som individer er derimot ikke sterkt tilknyttet denne politiske krisen. Vi gikk ikke etter katolikker da Storbritannia ble herjet av terror, fordi vi visste at katolisisme ikke var årsaken til terrorangrepene. Har forståelse for dette synet, som i og for seg er logisk nok. Problemet er at Islam er noe ganske annet virker det som. Helt annen mer gjennomgripende drivkraft som ikke har helt den samme adskillelsen mellom fredelig og krigersk/terroristisk del. Det virker å henge sammen. Overalt Islam finnes. Ikke at man dermed skal anklage uskyldige fredelige muslimer, men det er nok en kjennsgjerning at det ene følger i sterk grad med det andre her. Ja det gjør selvsagt at det blir en belastning å være muslim, og det kan være urettferdig nok. Men det må de nok bare leve med. Eventuelt gjøre mye mer anstrengelse for selv å gå inn for å markere skillelinjene. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 (endret) "Vi" hadde ingen grunn til å "gå etter katolikker". Det var en intern konflikt i storbritannia, og den tok England seg av som vanlig. Du prøver å bagatellisere terrorisme, lurer på hvorfor. Bruken av "vi" har ingenting med saken å gjøre. Du blir distrahert av uviktige detaljer. Jeg er ikke sikker på hva du mener med "den tok England seg av som vanlig", da den ikke ble løst før Irland ble splittet i to og terroristgruppene byttet over til politisk kamp som de vant med Sinn Féin. Fortell meg gjerne hvordan jeg bagatelliserer terrorisme. Det er en ganske ekkel og alvorlig påstand. Har forståelse for dette synet, som i og for seg er logisk nok. Problemet er at Islam er noe ganske annet virker det som. Helt annen mer gjennomgripende drivkraft som ikke har helt den samme adskillelsen mellom fredelig og krigersk/terroristisk del. Det virker å henge sammen. Overalt Islam finnes. Ikke at man dermed skal anklage uskyldige fredelige muslimer, men det er nok en kjennsgjerning at det ene følger i sterk grad med det andre her. Ja det gjør selvsagt at det blir en belastning å være muslim, og det kan være urettferdig nok. Men det må de nok bare leve med. Eventuelt gjøre mye mer anstrengelse for selv å gå inn for å markere skillelinjene. Tingen med Islam er at det ikke er en stor monolitt. Islam er splittet slik som Kristendommen, og selv om fundamentalisme er mer vanlig innenfor Islam så er det ikke absolutt på noen måter. Argumentet mitt er at jeg prøver å illustrere det skillet det er mellom muslimer og ekstreme islamister, fordi det ser ut til å gå tapt i denne moralske krisen vi går gjennom nå. Endret 20. august 2017 av Gavekort 4 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 "Vi" hadde ingen grunn til å "gå etter katolikker". Det var en intern konflikt i storbritannia, og den tok England seg av som vanlig. Du prøver å bagatellisere terrorisme, lurer på hvorfor. Bruken av "vi" har ingenting med saken å gjøre. Du blir distrahert av uviktige detaljer. Jeg er ikke sikker på hva du mener med "den tok England seg av som vanlig", da den ikke ble løst før Irland ble splittet i to og terroristgruppene byttet over til politisk kamp som de vant med Sinn Féin. Fortell meg gjerne hvordan jeg bagatelliserer terrorisme. Det er en ganske ekkel og alvorlig påstand. Har forståelse for dette synet, som i og for seg er logisk nok. Problemet er at Islam er noe ganske annet virker det som. Helt annen mer gjennomgripende drivkraft som ikke har helt den samme adskillelsen mellom fredelig og krigersk/terroristisk del. Det virker å henge sammen. Overalt Islam finnes. Ikke at man dermed skal anklage uskyldige fredelige muslimer, men det er nok en kjennsgjerning at det ene følger i sterk grad med det andre her. Ja det gjør selvsagt at det blir en belastning å være muslim, og det kan være urettferdig nok. Men det må de nok bare leve med. Eventuelt gjøre mye mer anstrengelse for selv å gå inn for å markere skillelinjene. Tingen med Islam er at det ikke er en stor monolitt. Islam er splittet slik som Kristendommen, og selv om fundamentalisme er mer vanlig innenfor Islam så er det ikke absolutt på noen måter. Argumentet mitt er at jeg prøver å illustrere det skillet det er mellom muslimer og ekstreme islamister, fordi det ser ut til å gå tapt i denne moralske krisen vi går gjennom nå. Så etter gjengs logikk, hvis jeg kommer med en "alvorlig påstand" så må jeg havne i fengsel fordi det er det som skjer med dissidenter i tyranniske regimer andre steder i verden? Det er det du mener og det du ønsker når du sier "alvorlig påstand", er det ikke? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Så etter gjengs logikk, hvis jeg kommer med en "alvorlig påstand" så må jeg havne i fengsel fordi det er det som skjer med dissidenter i tyranniske regimer andre steder i verden? Det er det du mener og det du ønsker når du sier "alvorlig påstand", er det ikke? Hva er "Gjengs logikk"? Hvordan kom du frem til at du må i fengsel? Hva er dissidenter i tyranniske regimer i denne sammenhengen? Hvem er det tyranniske regimet? Kan du heller bare omformulere hele setningen? Nei det er ikke det jeg mener når jeg sier "alvorlig påstand". Når jeg sier alvorlig påstand så mener jeg at du bør ha et veldig godt argument for påstå at jeg trivialiserer massedrap på sivile mennesker... 2 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Argumentet mitt er at jeg prøver å illustrere det skillet det er mellom muslimer og ekstreme islamister, fordi det ser ut til å gå tapt i denne moralske krisen vi går gjennom nå. Problemet er at mange av dem som kalles moderate muslimer viser støtte til islamister skal man tro forskning som er gjort på dette feltet. Joda, heldigvis hater de fleste IS, men med tanke på hvor mange muslimer det er i verden så er det skremmende å se at man er oppe i nesten 10% støtte i visse land. At det er stuerent å drepe vantro blant så mange muslimer, selv om det er et lite fåtall som utfører gjerningene, er en av de største truslene vi står ovenfor i verden per dags dato. 8 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 (endret) Problemet er at mange av dem som kalles moderate muslimer viser støtte til islamister skal man tro forskning som er gjort på dette feltet. Joda, heldigvis hater de fleste IS, men med tanke på hvor mange muslimer det er i verden så er det skremmende å se at man er oppe i nesten 10% støtte i visse land. At det er stuerent å drepe vantro blant så mange muslimer, selv om det er et lite fåtall som utfører gjerningene, er en av de største truslene vi står ovenfor i verden per dags dato. Jeg skal se gjennom den undersøkelsen, men det er også et poeng i å nyansere hva støtte for ISIS betyr også. Det er forskjell på å sympatisere med massedrap på vestlige sivile og det å påstå at muslimer skal ha rett på en islamsk stat tilsvarende Israel. For the record så mener jeg ikke at muslimer skal ha rett på en islamsk stat, og jeg er en sterk motstander av Israel. Endret 20. august 2017 av Gavekort Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Hvor skal de ha denne staten? Har de ikke et utall stater som er muslimske fra før? Spoiler: Jo. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Ikke spør meg, jeg støtter ikke en islamsk stat. Men om du spør en muslim så vil ha kanskje gi et annet perspektiv, på lik linje med at mange kristne og jøder støtter Israel. Poenget her er uansett å igjen nyansere debatten litt, med å skille mellom støtte til en islamsk stat og støtte til vestlige terrorangrep. Det som er mer interessant er hvorvidt muslimer rettferdiggjør selvmordsbombing, og her er det en stor forskjell mellom land som Pakistan og land som Palestina. Fortsatt skremmende høyt? Ja. http://www.pewglobal.org/2014/07/01/concerns-about-islamic-extremism-on-the-rise-in-middle-east/pg-2014-07-01-islamic-extremism-10/ http://pewresearch.org/files/old-assets/pdf/muslim-americans.pdf#page=97 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 t. "jeg støtter alle sider" Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 ..og jeg er en sterk motstander av Israel. Kan tenke meg det ja. Muslimers interesse må ivaretas, mens jødene skal forestte å forfølges? Fikk man ikke med seg hva som skjedde i WW2? Skulle ikke de stakkars jødene endelig få et sted der de kan være i fred og ha sitt samfunn? De har hatt grunn til det. Og de fikk sitt eget historiske sted tilbake, det var ganske greit det. Og alle andre har vel vært velkomne der, så lenge de oppfører seg. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 (endret) t. "jeg støtter alle sider" Snakker du om meg? Jeg støtter hverken islamister, ISIS, Israel eller anti-islam, så jeg vet ikke hva du fikk det fra. Om du lurer på hvor jeg står, siden jeg tydeligvis er så kontrær i denne tråden, så er det på siden til alle de muslimene som ikke har vonde intensjoner, men som likevel må ta konsekvensene for de som ikke er i stand til å kunne nyansere tilstanden og skille mellom Islam og islamisme. Skal vi kjempe mot en fiende så er det en fordel å finne ut hvem fienden faktisk er. Under The Troubles så var ikke fienden katolikker, for å gå tilbake til den parallellen. ..og jeg er en sterk motstander av Israel. Kan tenke meg det ja. Muslimers interesse må ivaretas, mens jødene skal forestte å forfølges? Fikk man ikke med seg hva som skjedde i WW2? Skulle ikke de stakkars jødene endelig få et sted der de kan være i fred og ha sitt samfunn? De har hatt grunn til det. Og de fikk sitt eget historiske sted tilbake, det var ganske greit det. Og alle andre har vel vært velkomne der, så lenge de oppfører seg. Nei. Som jeg sa så har ikke muslimer en større rett til å opprette en stat. Bare fordi jeg er motstander av en jødisk stat så betyr ikke det at jeg mener at jøder skal forfølges. Det er da vitterlig en stråmann du kommer med her. En større debatt om Israel er off-topic her, men jeg kan oppsummere det med at Israel ikke har noen rett til å eksistere, og Israel sin behandling av Palestina er en krigshandling i sterk kontrast til jødene som var et offer av andre verdenskrig og holocaust. Bruken av holocaust som forsvar til Israel sine grusomme handlinger er dessuten ganske perverst i mine øyner. Endret 20. august 2017 av Gavekort 4 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Skulle ikke de stakkars jødene endelig få et sted der de kan være i fred og ha sitt samfunn? Klart de som drepte over 1500 sivile og 528 barn på en liten måned trenger en pust i bakken 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Skyting på kjøpesenter i Miami i går ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 http://www.miamiherald.com/news/local/community/miami-dade/west-miami-dade/article168256387.html Kanskje noen som prøvde å skremme folk...... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg