Gå til innhold

Nok et angrep fra "fredens religion"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

...snip.

Det er en svært enkel grunn til at vi ikke har automatkasser i de fleste butikker i Norge, det er ikke lønnsomt.

 

 

kilde på det?

 

https://netthandel.no/automatisering-av-varehandelen-utfordring-for-butikkansatte/

 

du har ikke svart på noe av det andre... du påstod jeg manglet forståelse på macroøkonomi. når du påstår det og skryter på deg å kunne mer enn meg om macroøkonomi så får du følge opp og forklare hva det er jeg mangler forståelse for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

... snip

Du er klar over at Norge er et av de landene som har hatt høyeste produktivitetsvekst og har et kraftig automatisert næringsliv. Faktisk er vi minst like gode som Japan. Resten forteller at du har alt for liten kunnskap om makroøkonomi. 

 

1. Hva tror du ennå høyere lønnsnivå enn vi har i dag hadde gjort med norsk eksportnæring, ei næring som faktisk har slitt og sliter med at vi har for høyt lønnsnivå allerede.

2. Tror du høyere gjennomsnittlig lønn hadde redusert boligprisene - da hadde vi hatt ennå mer å betale med og som hadde drevet opp priser. Og Norge har ikke høye boligpriser i Europeisk sammenheng, boligpriser i de største byene ligger under gjennomsnittet i Europa - og ser vi bokostnader som andel av median inntekt kommer vi ennå bedre ut.

3. Tror du ikke norske næringslivsledere primært tenker på lønnsomhet - særlig de som er innen eksportnæringer. De har faktisk valgt å flytte ikke ubetydelig antall arbeidsplasser ut av Norge. De velger også arbeidsinnvandring fordi det gir mest lønnsomhet. Norsk næringsliv er nok av de sunneste i verden.

4. Det er langt fra sikkert at vi hadde hatt relativt færre byråkrater, det er kun en spekulasjon.

 

Faktisk er det en ren spekulasjon hva som hadde vært "situasjonen" om vi hadde hatt null arbeidsinnvandring, og fagfolk er uenige. Også her er det slik at man blander mellom arbeidsinnvandrere og innvandring av andre grunner.  

 

Jeg har aldri påstått at du tillegger meg meninger, og det er faktisk uinteressant hva du gjør på den fronten. Jeg setter heller ikke likhetstegn mellom deg og Ayn Rand, jeg anbefaler deg bare å lese utvalgt litteratur fra ulike politisk/økonomiske ståsteder for faktisk å kunne forstå sammenhenger. Litteraturen jeg anbefaler spenner fra "langt" til venstre til "ekstrem" liberalisme. Dog tillegger du meg meninger i det siste innlegget, dessverre så stemmer de ikke i det hele tatt. Er det noe jeg er, så er det anti-kapitalist. 

 

Beklager at du opplever antirasismen slik, men dette har ingenting med antirasime å gjøre. Folk som står for slike holdninger er etter min mening rasister. Ellers er det siste avsnittet "hvor dere ..." en meget sterkt påstand. Du påstår her at jeg er en antirasist som skriker ukvemsord mot hvite heteroseksuelle menn osv. 

 

 

først påstår du at vi er like automatisert som japan. Kilde på dette? Jeg ser ingen butikkautomater her jeg bor, jeg ser kassaansatte, jeg ser lokførere, lagerarbeidere etc. Roboter gjør ikke dette i norge enda. I USA har de alt begynt med selvkjørende biler. Og jeg er faktisk glad for at norge er SÅ LITE AUTOMATISERT, siden vi henger litt etter betyr det at folk flest her enda har muligheten til å skaffe seg et levebrød.

 

 

 

Lite automatisert? Jeg tror ikke jeg vet om noe land som har færre "Unødvendig ansatte" enn norge, og det inkluderer japan.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

...snip.

Det er en svært enkel grunn til at vi ikke har automatkasser i de fleste butikker i Norge, det er ikke lønnsomt.

 

 

kilde på det?

 

https://netthandel.no/automatisering-av-varehandelen-utfordring-for-butikkansatte/

 

du har ikke svart på noe av det andre... du påstod jeg manglet forståelse på macroøkonomi. når du påstår det og skryter på deg å kunne mer enn meg om macroøkonomi så får du følge opp og forklare hva det er jeg mangler forståelse for.

 

 

Jeg feilpostet litt for fort, så her kommer et lengre svar. Jeg har heller ikke påstått at du mangler forståelse for makroøkonomi, jeg anbefaler deg bare å lese en del glimrende litteratur fra ulike steder for å få større perspektiv på sammenhenger. Og ingen av disse er lærebøker i makroøkonom. Og å til svaret.

 

Det er en svært enkel grunn til at vi ikke har automatkasser i de fleste butikker i Norge, det er ikke lønnsomt. Man må av andre grunner ha en viss betjening, og på en typisk norsk "butikk" er den omtrent på det nivået som trengs for å håndtere både vanlig kasse, varefylling osv. Det har også med hva vi krever av service etc. Men Ikea, Bunnpris etc har begynt med slike kasser. Men realiteten er at det ikke har medført en eneste tapt arbeidsplass. 

 

Vi har mange lager i Norge med høy grad av automatisering. Norge er faktisk eksportør av lagerrobotsystemer, og de brukes også i Norge. Og går man til produksjonindustri så ligger Norge svært bra ann når det gjelder automatisering. Men igjen, de fleste lagerene du ser vil det ikke være lønnsomt å automatisere. 

 

Det er ingen selvkjørende biler i kommersiell drift noen steder i verden. I USA er det kun testing.

 

Vi har et for høyt lønnsnivå i forhold til våre handelspartnere, noe som minsker muligheten for eksportindustri. Du har helt rett i at om lønnsnivået blir for høyt så forsvinner arbeidsplasser. Realiteten er neppe at bedriften går konkurs, de fleste vil bare flytte produksjonen til et annet land. Men det man må ta med i betraktninger er ringvirkninger, f.eks blir en bedrift med 400 ansatte flyttet til Polen vil trolig mellom 600 og 1 000 arbeidsplasser gå tapt. 

 

Du har også rett i at dette vil presse det generelle lønnsnivået ned, men det er jo klart i strid med det du påstod tidligere. Og det er også klart at med høyere arbeidsledighet og lavere lønnsnivå vil boligpriser også gå ned, men i og med at begge deler går ned blir det neppe rimeligere relativt å skaffe seg bolig. Lavere lønnsnivå vil også påvirke den generelle kjøpekraften, som trolig vil bli lavere. Hva totaleffekten vil bli er vanskelig å vurdere, men de eksempler vi har på land som har vært i en situasjon som kan delvis sammenlignes er at den "nedadgående", altså det skaper en "nedadgående" spiral.

 

En annen ting som påvirker er at arbeidsstyrken ikke er 100 % mobil. Det kan skape strukturelle problemer osv. Arbeidsmarkedet er også sterkt regulert gjennom avtaler, noe som faktisk vil motvirke lønnsnedgang.

 

Så din grunnleggende forståelse av makro-/sosialøkonomi er faktisk helt OK, problemet er at virkeligheten er langt mer kompleks enn økonomisk teori, noe mange økonomer har erfart. Derfor skriver jeg at hva som hadde blitt resultater av ingen arbeidsinnvandring er ren spekulasjon. Derfor jeg også anbefaler litteratur som vil gi innspill fra ulike teoretiske tankebaner.

 

Arbeidsgivere vil alltid søke å få arbeidskraft så rimelig som mulig - det er ikke noe norsk fenomen. Men det er ikke nødvendigvis relevant i denne sammenhengen - da det er mye annet som også bestemmer lønnsdannelse.

 

Resten skal jeg ikke kommentere, det virker ikke som du lever i det samme Norge som jeg gjør og du har faktisk rett i at de rike blir rikere. Og er det noen som jobber mot det er det faktisk venstresida.

 

Og du skriver at du ikke er rasist. Men noe av det du har uttrykt overfor venstreside, feminisme, homoer og bruken av dere er i realiteten på samme nivå.

 

PS! Siste avnitt i linken din om netthandel. Ikea sin innføring av automatkasser har ikke medført færre totalt i kassa. Altså er påstanden min støttet.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

 

Nettopp vært et nytt angrep i Reutlingen, Tyskland. Mann med machete drepte 1 og såret 2 før han ble pågrepet.

 

http://www.nettavisen.no/nyheter/tyske-medier-mann-med-machete-drepte-kvinne/3423246024.html

"Politiet opplyser at gjerningsmannen var en 21 år gammel syrisk flyktning, og at han drepte en kvinne og skadet to andre i angrepet."  VG

 

 

Ut fra det som skrives ellers er det neppe islamsk terror.

Lenke til kommentar

 

 

Nettopp vært et nytt angrep i Reutlingen, Tyskland. Mann med machete drepte 1 og såret 2 før han ble pågrepet.

 

http://www.nettavisen.no/nyheter/tyske-medier-mann-med-machete-drepte-kvinne/3423246024.html

"Politiet opplyser at gjerningsmannen var en 21 år gammel syrisk flyktning, og at han drepte en kvinne og skadet to andre i angrepet."  VG

 

 

Ut fra det som skrives ellers er det neppe islamsk terror.

 

Nei, men det er en "flyktning" fra midt-østen og "noen som trenger et bedre sted å bo fordi kulturen og religionen hans er som den er".

 

Som nå sprer den samme dritten som ødela regionen han kommer fra.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

 

 

Nettopp vært et nytt angrep i Reutlingen, Tyskland. Mann med machete drepte 1 og såret 2 før han ble pågrepet.

 

http://www.nettavisen.no/nyheter/tyske-medier-mann-med-machete-drepte-kvinne/3423246024.html

"Politiet opplyser at gjerningsmannen var en 21 år gammel syrisk flyktning, og at han drepte en kvinne og skadet to andre i angrepet."  VG

 

 

Ut fra det som skrives ellers er det neppe islamsk terror.

 

Nei, men det er en "flyktning" fra midt-østen og "noen som trenger et bedre sted å bo fordi kulturen og religionen hans er som den er".

 

Som nå sprer den samme dritten som ødela regionen han kommer fra.

 

110% enig.

Dette er realiteten. Møkka spres. Nye politikere trengs nå.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

 

Nettopp vært et nytt angrep i Reutlingen, Tyskland. Mann med machete drepte 1 og såret 2 før han ble pågrepet.

 

http://www.nettavisen.no/nyheter/tyske-medier-mann-med-machete-drepte-kvinne/3423246024.html

"Politiet opplyser at gjerningsmannen var en 21 år gammel syrisk flyktning, og at han drepte en kvinne og skadet to andre i angrepet."  VG

 

 

Ut fra det som skrives ellers er det neppe islamsk terror.

 

Nei, men det er en "flyktning" fra midt-østen og "noen som trenger et bedre sted å bo fordi kulturen og religionen hans er som den er".

 

Som nå sprer den samme dritten som ødela regionen han kommer fra.

 

 

Ja, han var fra Syria. Ellers er det du kommer med rasistisk spekulasjon, årsakene vet vi ingenting om annet enn at det skulle ha vært en krangel med den avdøde. Så om jeg reiser til Tyskland, kommer i krangel med en kvinne på en kebabresturant og pga dette dra fram øks, machete eller kniv  og dreper og sårer folk så sprer jeg bare dritten fra regionen jeg kommer fra.

 

Ja, det er en større sannsynlighet for at en flyktning fra et krigsområde blir drapsmann, faktisk uansett område eller religion.

Lenke til kommentar

 

 

 

"Politiet opplyser at gjerningsmannen var en 21 år gammel syrisk flyktning, og at han drepte en kvinne og skadet to andre i angrepet."  VG

 

 

Ut fra det som skrives ellers er det neppe islamsk terror.

 

Nei, men det er en "flyktning" fra midt-østen og "noen som trenger et bedre sted å bo fordi kulturen og religionen hans er som den er".

 

Som nå sprer den samme dritten som ødela regionen han kommer fra.

 

 

Ja, han var fra Syria. Ellers er det du kommer med rasistisk spekulasjon, årsakene vet vi ingenting om annet enn at det skulle ha vært en krangel med den avdøde. Så om jeg reiser til Tyskland, kommer i krangel med en kvinne på en kebabresturant og pga dette dra fram øks, machete eller kniv  og dreper og sårer folk så sprer jeg bare dritten fra regionen jeg kommer fra.

 

Ja, det er en større sannsynlighet for at en flyktning fra et krigsområde blir drapsmann, faktisk uansett område eller religion.

 

 

Jepp, dette er bare rasisme og tilfeldigheter.

 

La oss bare fortsette slik som nå.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ja, han var fra Syria. Ellers er det du kommer med rasistisk spekulasjon, årsakene vet vi ingenting om annet enn at det skulle ha vært en krangel med den avdøde. Så om jeg reiser til Tyskland, kommer i krangel med en kvinne på en kebabresturant og pga dette dra fram øks, machete eller kniv  og dreper og sårer folk så sprer jeg bare dritten fra regionen jeg kommer fra.

 

Ja, det er en større sannsynlighet for at en flyktning fra et krigsområde blir drapsmann, faktisk uansett område eller religion.

Du diskuterer med en nazist og gjengen hans. Bare til informasjon, i tilfelle du ikke føler for å kaste bort tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jepp, dette er bare rasisme og tilfeldigheter.

 

La oss bare fortsette slik som nå.

Selvfølgelig er alle slike tilfeller tilfeldige og har aldri noe med religion å gjøre.

 

Folk som skriker "Allahu Akbar!"  før de gjør voldelige ting og dreper folk er jo absolutt tilfeldig. Har ingenting med Islam å gjøre. Islam har heller ingenting med imamer som går rundt og åpent kaller for voldtekt av hvite kvinner, vold, trakassering og mord av hvite og vestlige mennesker, for ikke å snakke om all kjærligheten de sprer rundt, spesielt mot homoseksuelle, trans folk, kvinner og ikke-troende.

 

La oss gjøre det enda bedre: Ha åpne grenser slik som Tyskland har, og ende opp som Sverige. Alle elsker å ha en 1500% økning i voldtekt og 300% økning i voldelig kriminelle handlinger. /sarkasme

 

http://www.gatestoneinstitute.org/5195/sweden-rape

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Ja, han var fra Syria. Ellers er det du kommer med rasistisk spekulasjon, årsakene vet vi ingenting om annet enn at det skulle ha vært en krangel med den avdøde. Så om jeg reiser til Tyskland, kommer i krangel med en kvinne på en kebabresturant og pga dette dra fram øks, machete eller kniv  og dreper og sårer folk så sprer jeg bare dritten fra regionen jeg kommer fra.

 

Ja, det er en større sannsynlighet for at en flyktning fra et krigsområde blir drapsmann, faktisk uansett område eller religion.

Du diskuterer med en nazist og gjengen hans. Bare til informasjon, i tilfelle du ikke føler for å kaste bort tid.

 

 

"Nasjonalsosialisme:
Politisk ideologi
Nasjonalsosialisme, i Norge oftest kalt nazisme, er en politisk ideologi eller verdensanskuelse. Den kjennes ved rasisme basert på «den ariske rase», i dag kjent som Germanske folk, sin overlegnhet, jødehat, førerdyrkelse og anti-kommunisme. Wikipedia"

Helt klart relevant når det kommer til en syrisk "flyktning" som knivstikker noen.

 

Bommet litt der ja.
Endret av geita_
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Du diskuterer med en nazist og gjengen hans. Bare til informasjon, i tilfelle du ikke føler for å kaste bort tid.

Jeg har forstått omtrent hvor de politiske synspunktene ligger. Hadde heller ikke tenkt å forsette diskusjonen, men da primært fordi personer som i hovedsak bruker "one-linere" i diskusjon aldri kan skape en fruktbar debatt. Det forteller at du egentlig ikke har lyst til å skape en debatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er klart, men her har vi altså en som i tillegg til dette med jevne mellomrom slår til med Holocaust-benektelse, nazisitater, Hitler-revisjonisme, raselære, snakk om "forrædere" og borgerkrig, sterk motstand mot raseblanding, jødekonspirasjoner etc etc. Han høster inn plusspoeng på det også, det er en sympatisk gjeng disse her.

Endret av Sheasy
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...