Gå til innhold

Nok et angrep fra "fredens religion"

Anbefalte innlegg

De alle fleste av de som dør av skolemassakre i USA dør av pistoler. Det meste skjer i skolerelatert kriminalitet, altså kriminelle som skyter andre elever.

Å forby pistoler er et tema både i både USA og Norge, men i Norge har vi alt et forbud som omhandler alle som ikke har lisens til å bære våpenet. I USA (i de fleste stater) kan en som er i søkelyset for terror kjøpe seg et lite våpen lager og fremme egen rettferdighet i frihetens navn. F.eks om noen hater skolesystemet så er veien kort til kiosken som selger rifler. Det samme om noen hater afrikanere, homofile eller muslimer.

Heller en livshatende psyko med kniv enn en med så mange skytevåpen han kan bære.

Hvis disse usammenhengene, ulogiske og lettsindige skriverier på noen som helst slags måte representerer noe i nærheten av meningene til den gjennomsnittlige borger i dette landet så blir jeg oppriktig livredd.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De alle fleste av de som dør av skolemassakre i USA dør av pistoler. Det meste skjer i skolerelatert kriminalitet, altså kriminelle som skyter andre elever.

Å forby pistoler er et tema både i både USA og Norge, men i Norge har vi alt et forbud som omhandler alle som ikke har lisens til å bære våpenet. I USA (i de fleste stater) kan en som er i søkelyset for terror kjøpe seg et lite våpen lager og fremme egen rettferdighet i frihetens navn. F.eks om noen hater skolesystemet så er veien kort til kiosken som selger rifler. Det samme om noen hater afrikanere, homofile eller muslimer.

Heller en livshatende psyko med kniv enn en med så mange skytevåpen han kan bære.

Hvis disse usammenhengene, ulogiske og lettsindige skriverier på noen som helst slags måte representerer noe i nærheten av meningene til den gjennomsnittlige borger i dette landet så blir jeg oppriktig livredd.

Vel, hele vårt politiske apparat tror det han skrev det så det er bare å skjelve i buksene.

Norge er verdens tryggeste land. Man kan gjøre som Coffee og overse det faktum, eller man kan stille spørsmålet;hvorfor er vi det tryggeste landet. Noen mener det nor annet enn flaks.

Noen mener tilogmed at det er en retning vi har valgt politisk, å unngå å selge våpen til å "beskytte" seg med.

Det jeg ser på som unorsk er å være redd og usikker fordi man ikke får ha våpen. Da anbefaler jeg å gro et sett baller :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg ser på som unorsk er å være redd og usikker fordi man ikke får ha våpen. Da anbefaler jeg å gro et sett baller :)

Ja, fy faen for noen feiginger dere er, hvis dere, i disse usikre tider med økende terror, skulle ønske å stille på like linje med terroristene. Hvis han ble angrepet med skytevåpen, ville en ekte nordmann ha slått dem i hjel med bare nevene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du anbefaler allmenn bevæpning på offentlige tilstelninger/steder f.eks. idrettsarrangementer eller togstasjoner/flyplasser og lignende? Fritt innpass med våpen i hånd for publikum? For det er jo der man må forsvare seg mot terrorister. Hvordan skal de stakkars sikkerhetsvaktene skille mellom hvem som bare vil beskytte seg selv med skytevåpen fra de som vil skade andre med skytevåpen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du anbefaler allmenn bevæpning på offentlige tilstelninger/steder f.eks. idrettsarrangementer eller togstasjoner/flyplasser og lignende? Fritt innpass med våpen i hånd for publikum? For det er jo der man må forsvare seg mot terrorister.

Nei, der burde de ha bevæpnede vakter som kan stå for sikkerheten. Jeg er mer opptatt av å kunne beskytte med i mitt eget hjem (uten å bli straffeforfulgt i ettertid).

Lenke til kommentar

Hvilke terrorangrep forekommer i folks private hjem i noen særlig skala?

Du overså den delen av innlegget hvor jeg skrev at offentlige steder hvor terror-angrep er sannsynlig bør ha bevæpnede vakter.

Og på hvilken måte er det et argument for allmenn bevæpning av den lovlydige befolkningen? Politi har jo mulighet for bevæpning ved anledning per i dag. Og la oss si at folk kan oppbevare våpen hjemme i større grad enn de kan i dag. La oss si det blir et grunnlovstillegg, og en gudegitt rettighet, full cowboy-stil. Er det ikke da mer sannsynlig at eventuelle inntrengere har med seg sine egne våpen for å "beskytte" seg selv og sin agenda? Er det ikke mer sannsynlig at et hypotetisk angrep i disse boligene har et mer brutalt utfall? Og hvor mange innbrudd i privatboliger skjer mens folk fortsatt er hjemme? Hvor relevant er denne problemstillingen du legger som et av grunnlagene for mer våpen i folkets hender?

Lenke til kommentar

De aller fleste av de som dør av skytevåpen i USA dør av pistoler. Det meste skjer i gjengrelatert kriminalitet, altså kriminelle som skyter andre kriminelle.

Å forby pistoler er ikke engang et tema i hverken USA eller Norge. Du vil bare forby noe fordi det føles riktig. Folk som baserer seg på føleri har aldri noe å bidra med.

Statistikk er det motsatte av føleri, så her, værsågod - du tar fortsatt revnende feil:

Drapsraten pr 100.000 er i USA 3.8, dvs 3.8 personer pr 100.000 drepes årlig - i Danmark er tallet 1 - i Norge er det 0.6 - i England 1 - samme i Australia og Marokko - Sverige og tyskland 0.9.

At USA har 4 ganger så mange drap, og vi vet at massedrap(som trekker statistikken kraftig opp) utføres med skytevåpen, mener du fortsatt er totalt irrelevant?

La meg legge til en enda verre statistikk, dødsfall forårsaket av skytevåpen, som inkluderer uhellene vi stadig leser om, mødre skutt av 4-åringer og lignende. Der dør 10.54 av 100.000 årlig i USA, det er et helt horribelt tall, og tolvteplass i hele verden. Det er 10 ganger så mange som i New Zealand, Island, Tyskland, Ungarn og Kyrgyzstan.

Blir mødre og naboer skutt av 4-åringer i Norge? Nei. Bærer de fleste norske gjengmedlemmer pistol? Nei. Og hva er den største forskjellen på våpen i USA og Norge? Tilgjengelighet. Men det er sikkert irrelevant, og alt er tilfeldig? 1000% høyere dødsrate, helt tilfeldig? Sure.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Og la oss si at folk kan oppbevare våpen hjemme i større grad enn de kan i dag. La oss si det blir et grunnlovstillegg, og en gudegitt rettighet, full cowboy-stil. Er det ikke da mer sannsynlig at eventuelle inntrengere har med seg sine egne våpen for å "beskytte" seg selv og sin agenda? Er det ikke mer sannsynlig at et hypotetisk angrep i disse boligene har et mer brutalt utfall? Og hvor mange innbrudd i privatboliger skjer mens folk fortsatt er hjemme?

Per i dag? Ikke så mange. Men du vet, mo' muslims, mo' problems (og de kommer i en stadig strøm). Det er mulig at vissheten om at folk har våpen vil føre til at inntrengere tar med egne våpen, men jeg håper at muligheten for at de selv vil bli skutt fører til a de heller finner på noe annet. Og hvis inntrengere skulle komme, foretrekker jeg å ha muligheten til å forsvare meg, fremfor å håpe på at de er "snille" nok til å la meg leve.

Lenke til kommentar

Ja det var rette ræva som feis.. ;)

Gjerningsmannen fikk jo beviselig kjøpt våpen lovlig over disk, og ikke bare hvilken som helst to-skudds hagle til rypejakta, men sannelig så skjenket de ham ikke en 223 AR Assault Rifle sammen med en side dish av en semi-auto 9mm. Og det altså på tross av å ha vært under etterforskning for radikalisme og terrorplanlegging, samt andre forhold iløpet av de siste årene.

Jeg forstår jo at dette sitter greit langt inne for gun nutsa når de uten blygsel, etter hundrevis av advarsler i form av ca akkurat det samme, allikevel klarer å prioritere våpenliberalismen sin foran egne borgeres liv, helse og sikkerhet. Siden det var jo hans rett som menneske å kunne carry a gun!

Now, move along.

Lenke til kommentar

Og la oss si at folk kan oppbevare våpen hjemme i større grad enn de kan i dag. La oss si det blir et grunnlovstillegg, og en gudegitt rettighet, full cowboy-stil. Er det ikke da mer sannsynlig at eventuelle inntrengere har med seg sine egne våpen for å "beskytte" seg selv og sin agenda? Er det ikke mer sannsynlig at et hypotetisk angrep i disse boligene har et mer brutalt utfall? Og hvor mange innbrudd i privatboliger skjer mens folk fortsatt er hjemme?

Per i dag? Ikke så mange. Men du vet, mo' muslims, mo' problems (og de kommer i en stadig strøm). Det er mulig at vissheten om at folk har våpen vil føre til at inntrengere tar med egne våpen, men jeg håper at muligheten for at de selv vil bli skutt fører til a de heller finner på noe annet. Og hvis inntrengere skulle komme, foretrekker jeg å ha muligheten til å forsvare meg, fremfor å håpe på at de er "snille" nok til å la meg leve.

Igjen; hvilke inntrengere er det du sikter til? Innbrudd i privatbolig skjer (det jeg vet) i det store og hele i tidspunkter der huset er tomt. Såklart vil jo ikke en vanlig vinningskriminell ha folk rundt seg bare for å gjøre ting verre for seg selv. Et annet alternativ er jo om du har folk som faktisk er ute etter å "ta deg" på noe vis. Og da er det jo lett å planlegge alternative fremgangsmetoder der du ikke er i nærheten av et våpen dersom de vet at du/de fleste har slikt i heimen.

Kort fortalt; dine anektdotiske eksempler for hvorfor vi behøver våpen hjemme ser ut til å være høyst urelevante og situasjonelle.

Lenke til kommentar

Ja, fy faen for noen feiginger dere er, hvis dere, i disse usikre tider med økende terror, skulle ønske å stille på like linje med terroristene. Hvis han ble angrepet med skytevåpen, ville en ekte nordmann ha slått dem i hjel med bare nevene.

Sjansen for at jeg, i disse usikre tider blir angrepet av skytevåpen er lavere enn at jeg får et piano i hodet, så kjøper en hjelm jeg.

Lenke til kommentar

Igjen; hvilke inntrengere er det du sikter til? Innbrudd i privatbolig skjer (det jeg vet) i det store og hele i tidspunkter der huset er tomt.

Igjen; per i dag. Situasjonen kan fort endre seg.

Sjansen for at jeg, i disse usikre tider blir angrepet av skytevåpen er lavere enn at jeg får et piano i hodet, så kjøper en hjelm jeg.

Kult. Hvis du ikke legger deg opp i om jeg eier et skytevåpen, skal ikke jeg legge med opp i hva du har på hodet.

Lenke til kommentar

Igjen; hvilke inntrengere er det du sikter til? Innbrudd i privatbolig skjer (det jeg vet) i det store og hele i tidspunkter der huset er tomt.

Hvilken situasjon? At vinningskriminelle vil velge minste motstands vei?

Lenke til kommentar

Kult. Hvis du ikke legger deg opp i om jeg eier et skytevåpen, skal ikke jeg legge med opp i hva du har på hodet.

Jeg legger meg opp i samfunnsproblemer, hvor hjelm ikke akkurat inngår. Dette angår meg, ikke at DU har våpen men at det blir lovlig. Det fører bare negativer med seg. Vet du hvor mange av drapene med skytevåpen i USA som inngår i statistikken når vi snakker om "home invasions" f.eks? Troligvis ikke. Dette er da en av hovedargumentene til amerikanere, muligheten å beskytte seg mot intruders. Vi snakker om under 2%. Det er en feilaktig taktikk. Den har ikke virket.

Merker du ironien i dette? Du ber om et land som har 23% nedgang de siste ti årene innenfor drap(ssb) om å endre lovverket så vi får samme system som et land som troner på toppen hva gjelder kriminalitet med våpen. Forstår du selv at du kan oppfattes som rar når du da mener dette er for egen sikkerhet?

Videre, hvor mange av disse masseskytingene skal USA oppleve før de gjør noe? Dette er våpen kjøpt over disk

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...