Gjest Bruker-95147 Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Hvis de ikke skjønner så føler de seg vel heller ikke støtt. En greker kan umulig støte meg verbalt, da jeg ikke skjønner hva han sier. Joda, mullhaen forklarer nok, men er det betryggende? Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Det er forskjell på å latterliggjøre islam og muslimer. Hvis jeg eller noen andre latterliggjør latterlige ideer i islam, og en muslim føler seg støtt så er det synd for dem. Da bør man kanskje ta avstand fra ideologier og lignende som har latterlige doktriner hvis man ikke vil bli ledd av. This. Altså man trenger jo ikke å gjøre det uoppfordret, men veldig ofte så er det vel ett og annet å ta tak i og en umoral som burde påpekes når temaet kommer opp. Tror vi gjør oss selv og verden en gedigen bjørnetjeneste om vi slutter å kritisere (latterliggjør gjerne også, men forvent også da det samme i retur) hverandres ideer og religioner på grunnlag av at motparten kan bli støtt. Når religiøse kjemper og benytter vold i religionens tjeneste, så er det klart at det samme må vi gjøre for ytringsfriheten om nødvendig. Å undergrave ytringsfriheten vil vel fort kunne bli the end of all progress, noe som jo faktisk er målet for mange hjernevaskede. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Knegg! Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Dette er og blir vel for dumt, fordi hvis jeg sier til analfabeter som ikke har annen skolegang en det landsbyen og den lærde mullhaen har gitt han, at vettu at til og med en ypperlig engelsk komiker ved navn "Rowan Atkinson" sier at du er tett i nøtta, hvor mye tror du da siver inn. 0 Hvor sier Atkinson at analfabeten din er "tett i nøtta"? Kanskje heller fotelle analfabeter at I vesten kan du bli en griserik profet bare ved å vri trynet på en "morsom måte" og kvekke frem utydelige selvfølgeligheter ... Så hva vil du fortelle analfabetene dine da? Hvorfor tror du at islamkritikk er rettet mot analfabeter, forresten. Den er vel snarere rettet mot lærde islamister som sprer vranglæren om at religionen bør styre både samfunnet og rettsapparatet. Geir Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Det er vel ikke verre enn dette? Kritiseres muslimen selv er du idiotisk ignorant, mens kritiserer du Islam (evnt fyll inn gjeldende religion, alle er kritikkverdige) så gjør du en god gjerning og støtter samtidig alle de som enda er undertrykt av den famøse religionsløgnen verden over. Det blir umulig å sette grensen noe annet sted enn det, det skal og vil ikke blitt gjort unntak for en spesifikk religion på grunnlag av trusler. Dette er og blir vel for dumt, fordi hvis jeg sier til analfabeter som ikke har annen skolegang en det landsbyen og den lærde mullhaen har gitt han, at vettu at til og med en ypperlig engelsk komiker ved navn "Rowan Atkinson" sier at du er tett i nøtta, hvor mye tror du da siver inn. Kanskje heller fotelle analfabeter at I vesten kan du bli en griserik profet bare ved å vri trynet på en "morsom måte" og kvekke frem utydelige selvfølgeligheter ... Dette er akkurat det motsatte av dumt, det har sjelden blitt sagt tydeligere og mer forståelig av noen noengang så skjønner ikke hva som stikker deg i siden her. Dette gjelder da selvfølgelig ikke en huleboer som tror månen er en ost. Men mener du siden det er urettferdig å kritiserer en Indianer i regnskogen for å tro på bigfoot, at vi da heller ikke skal kritisere en (tilsynelatende) fullt oppegående religiøs leder som uttaler seg offentlig? Og hvorfor skal han skjermes og ikke jeg når det er vi ateister/agnostikere som er minoriteten i så godt som alle land i hele verden. Bare fordi rasjonalitet endelig har fått fotfeste i Skandinavia så betyr ikke det at de religiøse er en truet rase, det er det nok jeg som er om man evner å se det store bildet her, noe religiøse dessverre som regel trenger hjelp til å kunne se. Og akkurat det blir ikke noe bedre av en munnkurv på de som faktisk legger beviser til grunn for fakta og som kan få de hjernevaskede til å gjennomskue løgnen. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Knegg! Se der, litt latterliggjøring gjør ingen fortred. Det sklir rett av og man sitter igjen med bevis på at det man sa traff Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Dette er og blir vel for dumt, fordi hvis jeg sier til analfabeter som ikke har annen skolegang en det landsbyen og den lærde mullhaen har gitt han, at vettu at til og med en ypperlig engelsk komiker ved navn "Rowan Atkinson" sier at du er tett i nøtta, hvor mye tror du da siver inn. 0 Hvor sier Atkinson at analfabeten din er "tett i nøtta"? Kanskje heller fotelle analfabeter at I vesten kan du bli en griserik profet bare ved å vri trynet på en "morsom måte" og kvekke frem utydelige selvfølgeligheter ... Så hva vil du fortelle analfabetene dine da? Hvorfor tror du at islamkritikk er rettet mot analfabeter, forresten. Den er vel snarere rettet mot lærde islamister som sprer vranglæren om at religionen bør styre både samfunnet og rettsapparatet. Geir Intet vondt sagt om komikeren Rowan, men som talsperson for denne typen problemer faller han rett gjennom. Hvorfor vil du overlate oversettelse og mening til en "mullah"? Kan du gi meg navnet til en mullah du kan stole på og som du vil overlate tolkningene til! Hver gang jeg treffer en muslim bruker jeg snakke helt normalt med han, og er det noe spesielt annet enn å oppføre meg som en vanlig høflig, som jeg heller burde gjøre? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Knegg! Se der, litt latterliggjøring gjør ingen fortred. Det sklir rett av og man sitter igjen med bevis på at det man sa traff Når ble jeg en ulærd muslim? Det skulle ikke ta meg lang tid å tørke fliret av, hvis det var om å gjøre btw .. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Knegg! Se der, litt latterliggjøring gjør ingen fortred. Det sklir rett av og man sitter igjen med bevis på at det man sa traff Når ble jeg en ulærd muslim? Det skulle ikke ta meg lang tid å tørke fliret av, hvis det var om å gjøre btw .. Hva hadde en ulærd muslim med det å gjøre, det er de "lærde" jeg skriver at man skal kunne forvente tåler at religionen deres blir avkledd verbalt. Vi snakker tross alt ikke om å kle av jentene deres her heller, selv om det sikkert hadde vært vel så virkningsfullt som noe annet Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Intet vondt sagt om komikeren Rowan, men som talsperson for denne typen problemer faller han rett gjennom. Hvorfor vil du overlate oversettelse og mening til en "mullah"? Kan du gi meg navnet til en mullah du kan stole på og som du vil overlate tolkningene til! Den skjønte jeg ikke helt. Mener du vi skal la være å uttale oss kritisk eller satirisk om islam fordi vi ikke kontrollerer oversettelsen i alle verdenshjørner? Da står i hvert fall mullahenes tolkning av sanhheten uimotsagt... Hver gang jeg treffer en muslim bruker jeg snakke helt normalt med han, og er det noe spesielt annet enn å oppføre meg som en vanlig høflig, som jeg heller burde gjøre? Dersom jeg treffer en muslim gjør jeg akkurat det samme. Men den metoden fungerer ikke når muslimen ikke sitter fredelig ved siden av meg, men i stedet står på arabisk TV og forteller at homofile og jøder bør straffes med døden, eller i en leir i Irak og monterer bombebelte på en tenåring, eller på en IS-video fra Syria og hogger hodet av en voldtatt kvinne. Hvordan forteller jeg verden hvor sinnssvakt jeg synes de ideene er, og hvorfor er ikke satire en akseptabel uttrykksform for dette formål? Geir Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Knegg! Se der, litt latterliggjøring gjør ingen fortred. Det sklir rett av og man sitter igjen med bevis på at det man sa traff Når ble jeg en ulærd muslim?Det skulle ikke ta meg lang tid å tørke fliret av, hvis det var om å gjøre btw .. Hva hadde en ulærd muslim med det å gjøre, det er de "lærde" jeg skriver at man skal kunne forvente tåler at religionen deres blir avkledd verbalt. Vi snakker tross alt ikke om å kle av jentene deres her heller, selv om det sikkert hadde vært vel så virkningsfullt som noe annet Hvor mange lærde muslimer har du i det hele tatt diskutert med her på forumet? Og hva har det med saken å nevne din egen underbukse? Poenget er at for den jevne muslimske troende analfabet, går alt akademisk pjatt rett over hodet, og han sitter kun igjen med de gjentatte stupide generaliseringene våre, og de får han bekreftet hos egne lokale mullaher, som igjen sitter tryggere Vanskelig å skjønne Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Knegg! Se der, litt latterliggjøring gjør ingen fortred. Det sklir rett av og man sitter igjen med bevis på at det man sa traff Når ble jeg en ulærd muslim?Det skulle ikke ta meg lang tid å tørke fliret av, hvis det var om å gjøre btw .. Hva hadde en ulærd muslim med det å gjøre, det er de "lærde" jeg skriver at man skal kunne forvente tåler at religionen deres blir avkledd verbalt. Vi snakker tross alt ikke om å kle av jentene deres her heller, selv om det sikkert hadde vært vel så virkningsfullt som noe annet Hvor mange lærde muslimer har du i det hele tatt diskutert med her på forumet? Og hva har det med saken å nevne din egen underbukse? Poenget er at for den jevne muslimske troende analfabet, går alt akademisk pjatt rett over hodet, og han sitter kun igjen med de gjentatte stupide generaliseringene våre, og de får han bekreftet hos egne lokale mullaher, som igjen sitter tryggere Vanskelig å skjønne Du trodde kanskje ett øyeblikk der at noen får spesialfritak mot å bli kritisert for sin tro på grunnlag at man ikke er lærd nok? Nei alle skal få, akkurat som oss. Men de lærde er jo gjerne de som underviser de andre, og denne vranglæren er selvfølgelig viktigere å ta tak i enn hva det er å poengtere til en stakkars hjernevasket analfabet at han har blitt lurt. Men det er uansett ikke slemt eller arrogant, for mange vil det være som å få friheten tilbake den dag de innser løgnen. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 jeg når det er vi ateister/agnostikere som er minoriteten i så godt som alle land i hele verden. Bare fordi rasjonalitet endelig har fått fotfeste i Skandinavia så betyr ikke det at de religiøse er en truet rase, det er det nok jeg som er om man evner å se det store bildet her Minoritet vi ? Nei se her https://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_Europe#Eurobarometer_poll_2010 Bare 22% av Norges befolkning tror at det finnes en gud så vi er nok majoriteten Nå tar vi over Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Intet vondt sagt om komikeren Rowan, men som talsperson for denne typen problemer faller han rett gjennom. Hvorfor vil du overlate oversettelse og mening til en "mullah"? Kan du gi meg navnet til en mullah du kan stole på og som du vil overlate tolkningene til! Den skjønte jeg ikke helt. Mener du vi skal la være å uttale oss kritisk eller satirisk om islam fordi vi ikke kontrollerer oversettelsen i alle verdenshjørner? Da står i hvert fall mullahenes tolkning av sanhheten uimotsagt... Utgangspunktet mitt var tvil angående denne metoden: Jeg ser på det som en hjørnestein i et fritt demokratisk samfunn å kunne tråkke og pisse på andres ideer og tanker. Tråkk og piss gjerne tilbake, det er sånn det funker. Selvfølgelig med forbehold at man skiller person og sak. for å få frem eventuell kritikk overfor "muslimen/islam" og ha ett visst håp om at det aksepteres og er til hjelp hvis målet er fred og ikke annet enn å vise frem hvor tvilsomme vi også kan være. Så lenge vi ikke henvender oss direkte til den det gjelder, nemlig den uakademiske afghanske fjellbonden som over de siste 50 år har sett mer enn en gang hvor "horete" vi fra vest er i handling, samtidig som vi fremstår for resten av verden som noe helt annet. Han hører bare generaliseringene våre og får så oversatt eller bekreftet sine verste mistanker hos en lokal mullah som verken du eller noen andre kritikere har kontroll over. Det er vanlig å justere språket etter publikum, så hvem er det som man nå ved å slå på de største trommene? resten av det du skrev i posten mener jeg ikke handler om denne saken Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 resten av det du skrev i posten mener jeg ikke handler om denne saken Det er synd... Geir 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 resten av det du skrev i posten mener jeg ikke handler om denne saken Det er synd... Geir Hvorfor? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Fordi jeg mener at det gjør det, selvsagt. Ellers ville jeg ikke skrevet det... Geir Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Fordi jeg mener at det gjør det, selvsagt. Ellers ville jeg ikke skrevet det... Geir Jeg kunne fint balansert de momentene med tilsvarende momenter som peker i vår retning med negativt fortegn. De ble i grunnen bare stråmenn slik jeg ser det Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Jeg kunne fint balansert de momentene med tilsvarende momenter som peker i vår retning med negativt fortegn. Det kunne du sikkert. Og det kan jeg også om jeg vil. Men jeg er ikke kulturrelativist, og er ikke opptatt av at kritikken skal fordeles med skålvekt. Om noe fortjener å kritiseres, så bør det kritiseres. Geir 2 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Fordi jeg mener at det gjør det, selvsagt. Ellers ville jeg ikke skrevet det... Geir Jeg kunne fint balansert de momentene med tilsvarende momenter som peker i vår retning med negativt fortegn. De ble i grunnen bare stråmenn slik jeg ser det Det skinner igjennom at du ønsker å slippe at religionen/troen din blir stilt spørsmål ved eller kritisert, noe jeg finner mer enn rart når dette samtidig tydeligvis er noe du står for og dermed burde kunne forsvare. Men istedenfor ønsker du altså å kneble ytringsfriheten til glede for alle religiøse demagoger og ekstremister der ute. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg