Jaybug Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Dessverre ikke overraskende. Heldigvis er Amerikanerne pro-aktive med tanke på sikkerheten rundt slike arrangementer og sto klare og "venta" på dem. Bra! For håpe vi er like godt rustet og klare den dagen ett liknende angrepet kommer til Norge selv om jeg har mine tvil om akkurat det. Det er lett å være forberedt når man har et arrangement som er mer eller mindre til kun for å terge ekstremister. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Dessverre ikke overraskende. Heldigvis er Amerikanerne pro-aktive med tanke på sikkerheten rundt slike arrangementer og sto klare og "venta" på dem. Bra! For håpe vi er like godt rustet og klare den dagen ett liknende angrepet kommer til Norge selv om jeg har mine tvil om akkurat det. Det er lett å være forberedt når man har et arrangement som er mer eller mindre til kun for å terge ekstremister. Skal si meg enig at frøken Geller og Islamistene til en viss grad fortjener hverandre ja... Møka folk som lever i en alternativ virkelighet begge to spør du meg. 'Men når alt kommer til alt så var det kun en angripende part her og som fikk som fortjent. Lenke til kommentar
Jaybug Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Skal si meg enig at frøken Geller og Islamistene til en viss grad fortjener hverandre ja... Møka folk som lever i en alternativ virkelighet begge to spør du meg. Er vel her man må påpeke at det er ingenting Geller har sagt eller gjort som gjør henne vold fortjent. Je Suis Pamela, og alt det der. Men angriperne fikk som fortjent ja. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Skal si meg enig at frøken Geller og Islamistene til en viss grad fortjener hverandre ja... Møka folk som lever i en alternativ virkelighet begge to spør du meg. Er vel her man må påpeke at det er ingenting Geller har sagt eller gjort som gjør henne vold fortjent. Je Suis Pamela, og alt det der. Men angriperne fikk som fortjent ja. Greit å påpeke ja. Selv om begge gjør verden til ett vanskeligere sted så kommer man vel aldri unna den fundamentale forskjellen det er på å tegne provoserende tegninger og angrep med automatvåpen.. Tror det var viktig for alle Amerikanske muslimer at ingen andre enn Jihadistene ble drept i angrepet ellers så mistenker jeg fort at både store og små rednecks hadde tatt loven og hagla i egne hender..... Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Slike kunstutstillinger er perfekte for å renske ut terrorister fra samfunnet. Det er som fluer som flyr inn i bålet. 1 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Grei måte å lokke fram de aller verste på dette ja, selv om det må sies å være en risikosport... Interessant Urix sending ikveld hvor de spør: Var arrangementet en bevisst provokasjon eller en viktig ytring? Om det var ment som en provokasjon eller ikke er for meg personlig helt likegyldig da det er innenfor loven i landet og derfor skal kunne gjøres. Heldigvis. 2 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Ja om det var en bevisst provokasjon er fullstendig irrelevant. 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Hvorfor føler media det er ok å stille slike spørsmål om vold i islams navn? Det første man tenker om f.eks en person blir knivstukket på gata i norge vil jo aldri være "men provoserte han angrepsmannen?" Patetisk vinkling av media som vanlig. 1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Jepp, enig med de to over meg. Selv om jeg direkte og spesifikt instruerer en person til å stikke meg med kniv, betyr ikke det at vedkommende handler riktig om han/hun skulle velge å gjøre det. Blir noe barnslig å argumentere med at "jammen, de begynte etc. etc". Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Hvorfor føler media det er ok å stille slike spørsmål om vold i islams navn? Det første man tenker om f.eks en person blir knivstukket på gata i norge vil jo aldri være "men provoserte han angrepsmannen?" Patetisk vinkling av media som vanlig. Det er slett ikke uvanlig å få høre om en fyr "som ba om å bli banket opp" fordi han provoserte et eller annet kjøtthue ved å se på kjæresten hans. Lettkledde jenter som blir voldtatt på nachspiel sies ofte også å ha provosert gjerningsmannen. Det er også mange historier om prester eller predikanter som har begått overgrep kun fordi de ble provosert til det av en eller annen "skjøge". Så det er langt fra bare i saker om islam at dette skjer. Lenke til kommentar
Jaybug Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Om det var ment som en provokasjon eller ikke er for meg personlig helt likegyldig da det er innenfor loven i landet og derfor skal kunne gjøres. Heldigvis. Det er likegyldig for meg når det kommer til skyldspørsmålet rundt volden, men det betyr ikke at man ikke kan diskutere det. At jeg syntes det er "unødvendig" provosering gjør meg ikke et snev mindre sympatisk for ofrene, eller mer sympatisk for voldsutøverne. Folk vil alltid at vi skal bryte oss opp i fakter. Støtter du Geller eller støtter du IS? "You're either with us or against us." Dette er bare nok en måte å fjerne nyanser, og det er hersketeknikk å si at man nødvendigvis unnskylder Islamister ved å kritisere deres såkalte fiender. Geller er en drittkjerring, og burde holde kjeft. Men om spørsmålet er "bevisst provokasjon eller en viktig ytring", mener jeg uten tvil at det er en bevisst provokasjon, og at det ikke er viktig ytring. Lovlig ytring, ikke viktig. Det kunne så klart vært begge deler. Men det er det ikke. Og om andre enn meg syntes det er viktig, er det en diskusjon vi kan ha. Uten å trekke konsekvensene inn i bildet. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Nå ble det med ett ganske interessant her. En bevisst provokasjon er ikke en ytring? Og en bevisst provokasjon er ikke en viktig ytring? La meg si det slik. En bevisst provokasjon er en ytring. Og en særdeles viktig ytring. 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Å rope "BRANN!" i en full kinosal er også en ytring. Mange vil finne det ytterst provoserende om det viste seg at det faktisk ikke var noe branntilløp. Få ville vel hevde at en slik bevisst provokasjon var særdeles viktig. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Godt poeng. En ytring og provokasjon er ikke nødvendigvis viktig. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 (endret) Om det var ment som en provokasjon eller ikke er for meg personlig helt likegyldig da det er innenfor loven i landet og derfor skal kunne gjøres. Heldigvis. Det er likegyldig for meg når det kommer til skyldspørsmålet rundt volden, men det betyr ikke at man ikke kan diskutere det. At jeg syntes det er "unødvendig" provosering gjør meg ikke et snev mindre sympatisk for ofrene, eller mer sympatisk for voldsutøverne. Folk vil alltid at vi skal bryte oss opp i fakter. Støtter du Geller eller støtter du IS? "You're either with us or against us." Dette er bare nok en måte å fjerne nyanser, og det er hersketeknikk å si at man nødvendigvis unnskylder Islamister ved å kritisere deres såkalte fiender. Geller er en drittkjerring, og burde holde kjeft. Men om spørsmålet er "bevisst provokasjon eller en viktig ytring", mener jeg uten tvil at det er en bevisst provokasjon, og at det ikke er viktig ytring. Lovlig ytring, ikke viktig. Det kunne så klart vært begge deler. Men det er det ikke. Og om andre enn meg syntes det er viktig, er det en diskusjon vi kan ha. Uten å trekke konsekvensene inn i bildet. Er vel individuelt om den sees på som viktig eller ikke. I Frau Geller`s øyne så er den nok viktigere enn noe annet, i mine øyne er den kun viktig for å få lokket ut potensielle religiøse terrorister, Og dette vil vel si at det ikke er relevant om den er viktig eller ikke da dette blir subjektivt. Viktigheten her ligger i at ytringen er lovlig og derfor skal kunne praktiseres helt uavhengig om det er likanes eller ei. Endret 7. mai 2015 av Thoto79 Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Shia muslimer demonstrere mot Sunni muslimer i London. https://www.youtube.com/watch?v=1eUKpLlF4Tk Lenke til kommentar
Jaybug Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Når angrep skjer som hos Hebdo, syntes jeg at det er viktig at nyhetskilder publiserer karikaturene. Ikke for å gni det inn mot Islamistene, men fordi det er det man gjør til vanlig i en nyhetssak. Hele poenget er å ikke la det som anses som angrep på ytringsfriheten, endre hvordan vi utøver den friheten. Karikatur-konkurranse er ikke "Vi skal ikke la disse terroristene forandre vår adferd", det er "La oss forandre vår adferd for å vise disse terroristene" Med mindre det ligger en lang tradisjon bak å gjøre narr av muhammad i Texas, som jeg ikke er klar over. Jeg syntes som sagt det er dust, men det er ikke så veldig fordømmende. Jeg bryr meg egentlig ikke om folk blir "fornærmet", om det så er Islamister, eller "vanlige" muslimer. Karikaturer hører aviser og Karl Johan til. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 (endret) Shia muslimer demonstrere mot Sunni muslimer i London. Har du aldri hatt kontoer brukernavnene Fjell og Mopi tidligere? Du diskuterer nøyaktig de samme sakene, du ordlegger deg like bombastisk. Har du hatt tidligere brukerkontoer på diskusjon.no? Eller er dette din aller første konto som du øyeblikkelig ble svært aktiv med? Endret 7. mai 2015 av Abigor Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Shia muslimer demonstrere mot Sunni muslimer i London. I motsetning til alle kommentarene under videoen der så ser jeg ikke problemet med at Shia muslimer tar avstand og demonstrerer mot IS og Sunni muslimenes herjinger i midtøsten. OM det da er det de demonstrerer imot, tror ikke hele sannheten kommer fram her. Hvorfor er det kun kvinner i toget? Så ingen menn som gikk først der. For alt vi vet demonstrerer de mot voldtekt og overgrep... Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 (endret) Når angrep skjer som hos Hebdo, syntes jeg at det er viktig at nyhetskilder publiserer karikaturene. Ikke for å gni det inn mot Islamistene, men fordi det er det man gjør til vanlig i en nyhetssak. Hele poenget er å ikke la det som anses som angrep på ytringsfriheten, endre hvordan vi utøver den friheten. Karikatur-konkurranse er ikke "Vi skal ikke la disse terroristene forandre vår adferd", det er "La oss forandre vår adferd for å vise disse terroristene" Med mindre det ligger en lang tradisjon bak å gjøre narr av muhammad i Texas, som jeg ikke er klar over. Jeg syntes som sagt det er dust, men det er ikke så veldig fordømmende. Jeg bryr meg egentlig ikke om folk blir "fornærmet", om det så er Islamister, eller "vanlige" muslimer. Karikaturer hører aviser og Karl Johan til. Det er bare fredens religion som klager. Du ser ingen buddhister, hinduister eller kristne mennesker som klager over at religionen deres blir latterliggjort i media. Endret 7. mai 2015 av Rioter 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg