Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forretningsidé

ChiaroScuro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du regnet på om du likevel vil gå i pluss hvis 1 av 50 sender dingsen tilbake på angrerett?

Der er du inne på noe. Hva må jeg refundere da?

Alt unntatt porto, så vidt jeg vet. (Edit: og så får du jo dingsen tilbake, og kan sende den til noen andre.)

Relevante lover:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2014-06-20-27?q=angrerettsloven

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34?q=forbrukerkjøpsloven

Det er forbrukerkjøpsloven, ikke kjøpsloven, som gjelder mellom bedrifter og privatpersoner.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greier ikke helt å se hvordan du skal greie å selge 100 000,- av disse, ville sett det som det første problemet.

For markedsføring trenger du også penger på forhånd, virker også som du har tenkt å selge 100 000,- iløpet av 3 uker?

Du vil også trenge kapital til produktet ditt.

Når du tenker så stort som du gjør så trenger du store penger, og det virker ikke som du har tenkt gått igjennom risikoene her.

Ikke tenk så stort, tenk smått, begynn med 100 enheter og se om du greier å selge de først, for du solgt halvparten av de iløpet av 30 dager så bør du se det som suksess.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tilleggsspørsmål. Dersom gebyrets størrelse er avtalt på forhånd, og likeledes at kunden er ansvarlig for retur omkostninger.

Er dette lovlig?

Nei

§ 3.Ufravikelighet. Lovvalg

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tilleggsspørsmål. Dersom gebyrets størrelse er avtalt på forhånd, og likeledes at kunden er ansvarlig for retur omkostninger.

Er dette lovlig?

Nei

§ 3.Ufravikelighet. Lovvalg

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her.

Men det står vitterlig i:
Lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler (angrerettloven) (gjennomføring av direktiv 2011/83/EU om forbrukerrettigheter)
§ 8.Opplysningsplikt før avtaleinngåelse
Før det blir inngått en avtale om fjernsalg eller avtale utenom faste forretningslokaler, skal den næringsdrivende på en klar og forståelig måte gi forbrukeren opplysninger om:
i) at forbrukeren må bære kostnadene ved å returnere varene dersom angreretten brukes.
Lenke til kommentar

Returportoen, ja. Betalt beløp for både produktet, porto til kunde, og ekspedisjonsgebyr skal refunderes ved bruk av angreretten.

Den næringsdrivende skal tilbakeføre alle betalinger som er mottatt fra forbrukeren.

(angrerettloven §24)

Har du virkelig så dårlig tro på dette produktet at du vil sikre deg 100% mot å få ett eneste i retur, så er det åpenbart ikke et slikt vidunderprodukt som du vil ha det til i åpningsinnlegget...

Lenke til kommentar

Du har muligens rett i det. Det kommer jo veldig an på hvordan man tolker §5.c som definerer "faste forretningslokaler", men det finnes det muligens noe om i forarbeidene til loven, eller tidligere rettspraksis som sier. Jeg har ikke satt meg godt nok inn i det.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg er fristet til å bestille en sånn "gratis dings*" med høye adm. omk. Så returnerer jeg den og ser om jeg får tilbake adm. omk.

men, er det egentlig snakk om kjøp og angrerett? Jeg gir jo bort noe, og skal jo bare ha litt for bryderiet?

*Fra noen andre

Lenke til kommentar

Helt ærlig, hver gang jeg ser sånn "gratis, du betaler kun begyr og frakt" så tenker jeg "this is junk".....

Det er nok helt sikkert en grunn til ts ikke ønsker å ta i mot returer.

Regner med det er noe søppel som ikke holder det det lover, og som i stor grad vil bli returnert.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Tørker støv!

Som noen har forstått, var ikke dette min forretnings ide, men for å unngå søksmål presenterte jeg den som "min". Jeg var kun opptatt av "jussen".

Derfor, ny forretnings ide! "Jeg vil bli rik - fort".

For en tid tilbake fant jeg et produkt som min kjære sa: "Sånn trenger jeg, også koster den bare Kr. 700 og da får jeg med en masse tilbehør og t.o.m. bruksanvisning på norsk", men vi må være raske for tilbudet gjelder bare så lenge lageret rekker!!! (Min kjære har også humoristisk sans"). 

Så, jeg tok kontakt med en asiatisk leverandør, med et eventyrlig navn. *

Jeg bad om et tilbud på kjøp av 300 enheter. 

Det var en uvanlig liten ordre, og derfor ble ikke prisen "optimal", men jeg kunne få produktet for 5$ US pr. stk  + frakt. 

Jeg regna litt og kom til at frakt ville fordyre hver enhet med ca 3 $ US.

Spørsmålet mitt er: "Produktet er allerede markedsført, og Brand Name er kjent. Kan jeg henvise til den tidligere markedsføring og selge produktet til halve prisen?" (ca. 350 Kr)?

* Leverandøren med det eventyrlige navn er dønn seriøs. I min oppfatning like trygg som en kjent eKjøp** - greie med en "Betal Venn*" .  

**eKjøp har ingenting med Elkjøp / Lefdal å gjøre, ei heller BetalVennen. 

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

Det du spør om er om du kan utnytte den markedsføringen noen andre gjør, for å selge produktet rimeligere enn dem.

I utgangspunktet kan det føre til problemstillinger opp mot forbudet mot å bryte god forretningsskikk (markedsføringsloven § 25), og forbudet mot etterligning av produkter (markedsføringsloven § 30):

§ 30.Etterligning av annens produkt

I næringsvirksomhet er det forbudt å anvende etterlignede kjennetegn, produkter, kataloger, reklamemidler eller andre frambringelser på slik måte og under slike omstendigheter at det må anses som en urimelig utnyttelse av en annens innsats eller resultater og fører med seg fare for forveksling.

Lenke til kommentar

Det du spør om er om du kan utnytte den markedsføringen noen andre gjør, for å selge produktet rimeligere enn dem.

I utgangspunktet kan det føre til problemstillinger opp mot forbudet mot å bryte god forretningsskikk (markedsføringsloven § 25), og forbudet mot etterligning av produkter (markedsføringsloven § 30):

§ 30.Etterligning av annens produkt

I næringsvirksomhet er det forbudt å anvende etterlignede kjennetegn, produkter, kataloger, reklamemidler eller andre frambringelser på slik måte og under slike omstendigheter at det må anses som en urimelig utnyttelse av en annens innsats eller resultater og fører med seg fare for forveksling.

Takk for nyttig svar.

Spørsmål om etterligning?

Det er snakk om samme produkt fra samme leverandør, med samme produktnavn.

Vil en annonse med foto av gjenstanden være : "å anvende etterlignede kjennetegn"?

Det er ikke snakk om et agentur med forhandler avtale og rettigheter/forpliktelser.

Det handler om et "Jalla" produkt.

"Markedsføringsloven § 25.God forretningsskikk

I næringsvirksomhet må det ikke foretas handling som strider mot god forretningsskikk næringsdrivende imellom."

Det var ikke mye informativt!

Endret av Thonord
Lenke til kommentar
* Leverandøren med det eventyrlige navn er dønn seriøs. I min oppfatning like trygg som en kjent eKjøp** - greie med en "Betal Venn*" .  

**eKjøp har ingenting med Elkjøp / Lefdal å gjøre, ei heller BetalVennen. 

Forsøket ditt på å "anonymisere" Alibaba/Aliexpress, eBay og PayPal er gjennomskuet.

Folk som selger, med eller uten dropshipping, jalla-produkter fra AliBaba (og DealXtreme/tilsvarende) er det etter min mening alt for mange av i Norge allerede...

Når det er sagt, så vil det neppe være i strid med god forretningsskikk å gjøre akkurat det i konkurranse med alle de andre som driver med akkurat det samme; med mindre den/de andre aktørene i (det norske) markedet har markedsført produktet og gjort det kjent under sitt eget etablerte navn/varemerke, som eksempelvis "Classywalk™" som debattert i en annen tråd her inne; om du vil selge samme produkt som noen har gitt et eget norsk merkenavn, så må du i tilfelle finne på ditt eget varemerke, eller bruke produsentens. Å vise til at det er "samme produkt som selges hos leverandør X" vil også være tvilsom markedsføring.

Om det er en annen norsk forhandler som har gjort det utenlandske varemerket "verdenskjent i Norge", men ikke har noen eksklusiv forhandler/importør/agentur-avtale med produsent/leverandør, så er du i en litt tvilsom gråsone. Også her bør du i alle fall ikke annonsere med "samme produkt som kjent fra ... leverandør X"eller noe i den retningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...