Digimon Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 (endret) Foreldre og andre mennesker som vil omskjære barn eller voksne, er ikke foreldre. Og burde ikke kalle seg foreldre. Men fanatiske ekstremister. Virkelig, hvem var det som fant på omskjæring? Noen fanatiske ekstremister. Det finnes tilfeller der det ligger en medisinsk forklaring bak. F.eks. ubehagelig trang forhud. Men jeg ser poenget og er enig, den overveldende majoriteten av omskjæringer er helt unødvendige og religiøst motivert, ikke medisinsk. Ja, det er svært sjeldent at man trenger å ødelegge kjønnet man er født med. Utrolig synd at så mange barn daglig lever med disse "foreldrene"/fanatiske ekstremistene. Endret 11. januar 2015 av Digimon 1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 Men om alternativet er at det gjøres i mørke kjellere kontra sykehus blir saken litt vanskeligere å ta stilling til. Voldtekter skjer idag i mørke bakgater og usanitære forhold fordi det er forbudt, det hadde utvilsomt vært bedre for offerene om Politiet hadde arrrester dem og kjørt dem til sykehus og spent dem fast til sengen der for at voldtektsmannen kunne gjøre det hele med kondom og glidemiddel, samt under mer sanitære forhold. Dette alternativet er utvilsomt ett mye sikrere alternativ og bør vel derfor være ett tilbud som skal finansieres av staten? Wow.. Det var en teit sammenlikning. Det er en gjengivelse av det han (og meg selv forsåvidt) ser på som et dårlig argument. Det at noen tyr til å fikse dette privat betyr ikke at vi som stat skal akseptere og bistå i det som kan anses som et overgrep. Nå snakker jeg selvfølgelig om omskjæring foretatt på barn. En som ønsker omskjæring i voksen alder skal jo selvfølgelig få det tilbudet. Ja. Jeg er også imot omskjæring fordi jeg tror det kan ødelegge runking, osv. MEN, selv et lite runkedyr som meg forstår at det at om en forbyr en flere tusen år gammel tradisjon, vil den ikke forsvinne med det første. Jeg tror det er viktig at vi diskuterer konsekvensene av å ulovliggjøre det, og eventuelle tiltak. Og for å bruke eksempelet ovenfor: voldtekter blir man nok heller aldri kvitt. Det betyr ikke at vi som samfunn og stat skal akseptere dette og bistå. Et forbud mot omskjæring av barn løser ikke problemet, nei. Utdanning og fornuft over tid må til. Men det må slås en grense for hvor mye (i våre øyne) grotesk kultur som man kan drasse med seg. En voldtekt er et overgrep. Unødvendig omskjæring av småbarn er også et overgrep. Overgrep bør ikke ha en "jaja, blir ikke kvitt det likevel, så vi får vel joine"-mentalitet bak seg. 1 Lenke til kommentar
chokke Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 Tja, enda godt ingen ofrer førstefødte til guder lenger . Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Ja. Jeg er også imot omskjæring fordi jeg tror det kan ødelegge runking, osv. MEN, selv et lite runkedyr som meg forstår at det at om en forbyr en flere tusen år gammel tradisjon, vil den ikke forsvinne med det første. Jeg tror det er viktig at vi diskuterer konsekvensene av å ulovliggjøre det, og eventuelle tiltak. Konsekvensen hadde vært at kjønnslemlesterne reiser sin vei og tar kjønnslemlestinga med seg. Det har hvertfall jødene sagt. Du finner kanskje noen gjenværende kjønnslemlestere som voldtar sine barn i det skjulte, slik det er idag. Lenke til kommentar
Den åttende profet Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Men om alternativet er at det gjøres i mørke kjellere kontra sykehus blir saken litt vanskeligere å ta stilling til. Voldtekter skjer idag i mørke bakgater og usanitære forhold fordi det er forbudt, det hadde utvilsomt vært bedre for offerene om Politiet hadde arrrester dem og kjørt dem til sykehus og spent dem fast til sengen der for at voldtektsmannen kunne gjøre det hele med kondom og glidemiddel, samt under mer sanitære forhold. Dette alternativet er utvilsomt ett mye sikrere alternativ og bør vel derfor være ett tilbud som skal finansieres av staten? Wow.. Det var en teit sammenlikning. Det er en gjengivelse av det han (og meg selv forsåvidt) ser på som et dårlig argument. Det at noen tyr til å fikse dette privat betyr ikke at vi som stat skal akseptere og bistå i det som kan anses som et overgrep. Nå snakker jeg selvfølgelig om omskjæring foretatt på barn. En som ønsker omskjæring i voksen alder skal jo selvfølgelig få det tilbudet. En som ønsker det i voksen alder, skal selvfølgelig få lov til å betale det fra egen lomme og få det utført ved en privat klinikk. Det er ikke et nødvendig medisinsk inngrep, og skal ikke beslaglegge sykehusenes tid og skattebetalernes penger. Det finnes SYKE mennesker som trenger de ressursene. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Men om alternativet er at det gjøres i mørke kjellere kontra sykehus blir saken litt vanskeligere å ta stilling til. Voldtekter skjer idag i mørke bakgater og usanitære forhold fordi det er forbudt, det hadde utvilsomt vært bedre for offerene om Politiet hadde arrrester dem og kjørt dem til sykehus og spent dem fast til sengen der for at voldtektsmannen kunne gjøre det hele med kondom og glidemiddel, samt under mer sanitære forhold. Dette alternativet er utvilsomt ett mye sikrere alternativ og bør vel derfor være ett tilbud som skal finansieres av staten? Wow.. Det var en teit sammenlikning. Det er en gjengivelse av det han (og meg selv forsåvidt) ser på som et dårlig argument. Det at noen tyr til å fikse dette privat betyr ikke at vi som stat skal akseptere og bistå i det som kan anses som et overgrep. Nå snakker jeg selvfølgelig om omskjæring foretatt på barn. En som ønsker omskjæring i voksen alder skal jo selvfølgelig få det tilbudet. En som ønsker det i voksen alder, skal selvfølgelig få lov til å betale det fra egen lomme og få det utført ved en privat klinikk. Det er ikke et nødvendig medisinsk inngrep, og skal ikke beslaglegge sykehusenes tid og skattebetalernes penger. Det finnes SYKE mennesker som trenger de ressursene. Så klart, men det finnes enkelte tilfeller der det er medisinsk grunnlag for dette. Nå er vel dette en klar minoritet av tilfellene. Men holder med deg at unødvendige medisinske skal ikke gå ut over nødvendige medisinske inngrep. Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Vi som har blitt omskjært og ikke synes det er noe galt med det, og er fornøyd med det. Hvorfor plager det dere? De som har blitt omskjært og ikke er fornøyd med(hvis det finnes noen), de kommer ikke til omskjære barna deres. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Vi som har blitt omskjært og ikke synes det er noe galt med det, og er fornøyd med det. Hvorfor plager det dere? det plager oss ikke at du og andre er fornøyd med å være omskåret. Det plager oss at det skal rettferdiggjøre at barn som ikke kan samtykke til inngrepet skal bli det. De som har blitt omskjært og ikke er fornøyd med(hvis det finnes noen), de kommer ikke til omskjære barna deres. Men det er ikke foreldrene som skal være fornøyd med et inngrep på et barn, det er barnet. Hva hjelper det et barn som blir omskåret at faren eller moren hans/hennes har bestemt seg for at de selv synes det var OK? Det er utrolig nok kvinnene i Somalia og lignende land som holder skikken med kvinnelige omskjæring i live. Så sterk er kulturen at de mener det er bedre at døtrene blir omskåret enn at de blir sosialt utstøtt og ikke får noen ektemann. Her i Norge har vi ikke noen tradisjon for omskjæring. Men tankegangen er den samme bak en god del annen mishandling: "Min far slo meg, og det ble nå folk av meg også." Mye mishandling skjer fordi foreldre som selv ble mishandlet rasjonaliserer bort sine egne traumer. Uten sammenligning forøvrig. Geir 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 De som har blitt omskjært og ikke er fornøyd med(hvis det finnes noen), de kommer ikke til omskjære barna deres. http://www.nrk.no/norge/dode-etter-omskjaering-1.8133516 Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 (endret) De som har blitt omskjært og ikke er fornøyd med(hvis det finnes noen), de kommer ikke til omskjære barna deres. http://www.nrk.no/norge/dode-etter-omskjaering-1.8133516 Trist sak, men dette er vel legen sin feil? Leste ikke hele saken. Endret 12. januar 2015 av PrettyBoy Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Trist sak, men dette er vel legen sin feil? Leste ikke hele saken. Du stilte spørsmålstegn til om det fantes noen misfornøyde med sin omskjæring. Etthvert kirurgisk inngrep medfører risiko, hvilket innebærer at NOEN ender opp med ett dårlig resultat. Det er ikke nødvendigvis noens "feil" når det går galt, det er ett sjansjespill men i dette tilfellet ett unødvendig sjansespill. Du kan selvfølgelig påpeke at denne gutten ikke fins lengre, og heller ikke vil omskjære hans barn ettersom han ikke vil komme til å få noen. 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 De som har blitt omskjært og ikke er fornøyd med(hvis det finnes noen), de kommer ikke til omskjære barna deres. Du trenger ikke sette det i parantes om det finnes noen som er tvangsomskjært og ikke er fornøyd. Det samme kan du si om all lemlestelse. Tro ikke et sekund at du kan tvangsomskjære millioner av mennesker uten at du finner noen som er misfornøyd. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Vi som har blitt omskjært og ikke synes det er noe galt med det, og er fornøyd med det. Hvorfor plager det dere? De som har blitt omskjært og ikke er fornøyd med(hvis det finnes noen), de kommer ikke til omskjære barna deres. Klarer du ikke å forstå problemet med tvangsomskjæring? Skal jeg forklare det for deg? Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 De som har blitt omskjært og ikke er fornøyd med(hvis det finnes noen), de kommer ikke til omskjære barna deres. Du trenger ikke sette det i parantes om det finnes noen som er tvangsomskjært og ikke er fornøyd. Det samme kan du si om all lemlestelse. Tro ikke et sekund at du kan tvangsomskjære millioner av mennesker uten at du finner noen som er misfornøyd. Det som har vært poenget mitt hele tiden, de som er misfornøyde setter en stopper på denne kulturen. Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Vi som har blitt omskjært og ikke synes det er noe galt med det, og er fornøyd med det. Hvorfor plager det dere? De som har blitt omskjært og ikke er fornøyd med(hvis det finnes noen), de kommer ikke til omskjære barna deres. Klarer du ikke å forstå problemet med tvangsomskjæring? Skal jeg forklare det for deg? Etter innlegget til Geir, ser jeg og skjønner problemet. Men akkurat NÅ, snakker jeg kun for meg selv her, og jeg er glad jeg ble omskjært i ung alder. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Så enkelt er det åpenbart ikke i disse religiøse miljøene. Hva med "de som er misfornøyd med konebanking setter en stopper for det"? Ikke stol på det! De som er misfornøyd med dødsstraff for apostasi setter en stoppe for det? Ikke stol på det. De som er misfornøyd med diktatur, tortur og urettferdighet setter en stopper for det? Ikke stol på det. De som er misfornøyd med kjønnslemlestelse setter en stopper for det? Ikke regn med det heller. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 (endret) Etter innlegget til Geir, ser jeg og skjønner problemet. Men akkurat NÅ, snakker jeg kun for meg selv her, og jeg er glad jeg ble omskjært i ung alder. Hvis jeg ble lagt inn på sykehuset etter en alvorlig ulyke. Jeg var i koma og du var legen der og under operasjon la du merke til at jeg ikke var omskjært. Kunne du tenke deg og bare klippe tissen når du allikevel var igang? Endret 12. januar 2015 av Abigor Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Etter innlegget til Geir, ser jeg og skjønner problemet. Men akkurat NÅ, snakker jeg kun for meg selv her, og jeg er glad jeg ble omskjært i ung alder. Hvis jeg ble lagt inn på sykehuset etter en alvorlig ulyke. Og du var legen der og under operasjon la du merke til at jeg ikke var omskjært. Kunne du tenke deg og bare klippe tissen når du allikevel var igang? Nei. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Nei. Hvis jeg var en baby ved sykehuset og du var lege der, kunne du funnet på å omskjært meg? Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Nei. Hvis jeg var en baby ved sykehuset og du var lege der, kunne du funnet på å omskjært meg? Nei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå