Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er helt enig.

Jeg gjorde det, grunnet fimose, og for min del åpnet det en ny verden.

Når det gjelder utførelse på religiøst grunnlag, synes jeg dette blir helt feil. Det burde i så fall være et valg man tar selv, ikke basert på religion eller gammelt syn på hygiene.

Derimot kan jeg ikke si jeg synes det er et stor overgrep, iallfall ikke når det gjelder gutter. Tror ingen lider av noen senskader når det kommer til omskjæring. Det ødelegger på ingen måte nytelse.

vel da er du mest sansynelig ikke omskjært. Ved omskjæring fjernes HELE forhuden, mens ved trang forhud snittes den som regel bare opp litt, den fjernes ikke. Og når den bare snittes opp litt så bevares alle forhudens funksjoner.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du om at religion og overtro benyttes som argumenter til å utsette barn for unødvendige kirurgiske inngrep? Er kjønnslemlestelse av uskyldige barn greit? Og er det moralsk riktig å tvinge alle, også de som er sterkt i mot dette til å betale for det?

https://www.facebook.com/liberalistene/photos/a.849639931715142.1073741828.752436708102132/904418052903996/?type=1

Det er et overgrep og bør straffes hardt. Livstid burde vært passende. De av innvandrende som får utført dette på sine barn, bør straks kastes ut, uansett konsekvenser de måtte få i sitt hjemland. Barna overtas av barnevernet her i landet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer.

Hva slags funksjon har din forhud? Hva kan en person med forhud gjøre, som en uten ikke kan?

Seriøst?

Det blir nesten som å skulle forklare sex til en aseksuell person...

Hva kan man gjøre med forhuden som en person uten forhud ikke kan gjøre? Vel det er bortimot uendelig med muligheter. Hvor vil du at jeg skal begynne?

For eksempel med forhud kan du ha mer friksjon mot kukkhodet uten å bli øm, irritert eller lammet.

Med forhud kan du knipe igjen når man urinerer og se den fylles som en ballong før man slipper og trykket fosser ut.

Med forhud kan du rulle den frem og tilbake over hjelmen, det gir nytelse.

Med forhud kan du hjemme unna småsaker, et hviskelær, småmynt eller en liten nøkkel?

Med forhud kan du strekke det ut som et segl.

Med forhud kan du skrive inn og holde skjult et hemmelig passord.

Med forhud kan du beskytte penishodet.

For en med forhud så er spørsmålet omtrent på samme nivå som "hvilken funksjonalitet mister man ved å laseroperere bort skjeggveksten?". Mener du for eksempel at skjegget har en funksjon? Hva vil du si til en kvinne hvis påstand er at skjegg ikke har funksjon?

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Men omskjæring av gutter er ikke nødvendigvis lemlestelse i ordets egentlige forstand. Det er ikke greit allikevel.

Alternativt kan vi si at omskjæring (av gutter, av jenter, av begge kjønn, kjønn spiller ingen trille) er lemlestelse i ordets egentlige forstand.

Kom gjerne med argumenter til din fordel.

Som jeg sa i en annen tråd: Definisjonen på lemlestelse er at noe skades så hardt at det mister hele eller deler av sin funksjonalitet. Og omskårne gutter mister ikke funksjonen i lillemann. Noen får litt minsket følsomhet. Noen synes det er bedre. Men lemlestet er man ikke. (Med mindre inngrepet går galt.)

Det er ikke det samme med jenter, der fjernes i det fleste tilfeller klitoris og ofte kjønnsleppene. Det er lemlestelse.

Så her spiller kjønn noen rolle, rett og slett fordi inngrepenes alvor og konsekvens er forskjellig.

Geir :)

hvordan mister vaginaen funksjon uten indre kjønnslepper og klitoris hetten?

fremdeles kan det urineres og fremdeles kan man bli gravid og føde.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Men omskjæring av gutter er ikke nødvendigvis lemlestelse i ordets egentlige forstand. Det er ikke greit allikevel.

Alternativt kan vi si at omskjæring (av gutter, av jenter, av begge kjønn, kjønn spiller ingen trille) er lemlestelse i ordets egentlige forstand.

Kom gjerne med argumenter til din fordel.

Som jeg sa i en annen tråd: Definisjonen på lemlestelse er at noe skades så hardt at det mister hele eller deler av sin funksjonalitet. Og omskårne gutter mister ikke funksjonen i lillemann. Noen får litt minsket følsomhet. Noen synes det er bedre. Men lemlestet er man ikke. (Med mindre inngrepet går galt.)

Det er ikke det samme med jenter, der fjernes i det fleste tilfeller klitoris og ofte kjønnsleppene. Det er lemlestelse.

Så her spiller kjønn noen rolle, rett og slett fordi inngrepenes alvor og konsekvens er forskjellig.

I hvilket oppslagsverk finner du den definisjonen? Det nærmeste jeg finner er "tilføye stor legemlig skade" eller "ødelegge i sterk grad", og det blir da en vurderingssak hva som regnes som "stor skade".

Lenke til kommentar

Hver eneste omskjæring er et inngrep som går galt, et overgrep. Omskjæring av penis medfører tap av funksjonalitet, per definisjon lemlestelse.

Det kan være et overgrep uten at det er lemlestelse. Og det må være et "lem" - en kroppsdel - som mister funksjonalitet for at man skal være lemlestet. Når jeg klipper klipper klørne på bikkja mi, mister den evnen til å klore, men er ikke lemlestet av den grunn. Om jeg barberte av den pelsen så var den ikke lemlestet. Når vi (av medisinske årsaker) fikk den kastrert derimot, så var det lemlestelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I hvilket oppslagsverk finner du den definisjonen? Det nærmeste jeg finner er "tilføye stor legemlig skade" eller "ødelegge i sterk grad", og det blir da en vurderingssak hva som regnes som "stor skade".

Selvsagt vil det være en individuell vurdering hva som for individet er stor skade. Se på ungmøene på TV som vil bli et eller annet lands "top model" og gråter når de må klippe håret. Det gjør det ikke til lemlestelse.

Definisjonen får stå for min egen høyst uvitenskapelige regning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår virkelig ikke. Er det hva enkelte ville kalt rasisme (kjønnsdiskriminering) som ligger bak?

Å klippe klitta gjør at jentekjønnet mister hele eller deler av sin funksjonalitet?

Å klippe forhuden gjør at penisen IKKE mister hele eller deler av sin funksjonalitet?

Dette her er nonsense. Det er som å si at å klippe nesa av ei jente er lemlestelse, mens å klippe øret av en gutt ikke er det.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt vil det være en individuell vurdering hva som for individet er stor skade. Se på ungmøene på TV som vil bli et eller annet lands "top model" og gråter når de må klippe håret. Det gjør det ikke til lemlestelse.

I tillegg er det åpenbart at lemmet mister deler av sin funksjonalitet når forhuden klippes av. Forhuden har faktisk funksjoner å oppfylle (seksuelle, beskyttende, google det), så din egen definisjon kategoriserer også dette som lemlestelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar

hvordan mister vaginaen funksjon uten indre kjønnslepper og klitoris hetten?

Det har jeg da ikke sagt noe om.

Joda det har du sagt noe om:

Du sier altså at definisjonen på lemlestelse er tap av funksjonen, og at jenter som omskjæres lemlestes. Altså må de ha mistet vaginaens funksjon i følge din egen definisjon.

Så da er det vel opp til deg å etter din egen definisjon og ditt eget utsagt bevise hvilken funksjon vaginaen mister ved fjærning av klitorishetten og indre kjønnslepper.

Jeg trudde vaginaens funksjoner var urinering, forplantning og fødsel. Og jeg kan ikke se hvordan noen av disse funksjonene blir borte ved å ta bort nevnte to hudfliker.

Og hvis du tar med seksuell nytelse som en funksjon og klitoris rolle for dette så må du også gjøre det for penis og forhudens rolle i dette.

Det forutsetter at klitoris ikke har en egenverdi, men "bare" er en "forhud" til vagina. Og at formålet med sex bare er å lage barn.

Nei da. Det er du som sier seksuell nytelse ikke har noen egenverdi når du sier at forhuden ikke har en funksjon på penis.

Lenke til kommentar

Jeg forstår virkelig ikke. Er det hva enkelte ville kalt rasisme (kjønnsdiskriminering) som ligger bak?

Å klippe klitta gjør at jentekjønnet mister hele eller deler av sin funksjonalitet?

Å klippe forhuden gjør at penisen IKKE mister hele eller deler av sin funksjonalitet?

Dette her er nonsense. Det er som å si at å klippe nesa av ei jente er lemlestelse, mens å klippe øret av en gutt ikke er det.

Ikke for å være ufin nå, men virkelig?

Sammenligner du en klitoris med forhud?

Da vil jeg virkelig anbefale deg å bruke fem minutter for å sjekke opplysningene dine.

Jeg vil også legge til at jeg er den her som faktisk har efaring som omskjært, og jeg kan love deg. Kølla mi fungerer akkurat like bra som en med forhud.

Det eneste av påstandene som kommer, som faktisk stemmer er at penishodet blir mindre følsomt, fordi det er mer utsatt. Resten er kun antagelser dere kommer med, og er feil.

Beklager å skuffe.

Lenke til kommentar

Hmm jeg var av den oppfattelse av at håret på hodet hverken er levende vev eller har noen nerveender i seg eller beskytter et følsomt område mot friksjon. Og jeg var også av den oppfattelse at hår vokser tilbake, mens forhud ikke gjør det.

Så kan ikke du opplyse meg om hva jeg tydeligvis ikke har fått med meg her? Eller driver du å prøve å sammenlikne to totalt forskjellige ting i et eller annet surrealistisk forsøk på å rasjonalisere vold mot og lemlestelse av små barn?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner hvor det kommer fra. JA, det er et overgrep, da barnet ikke har mulighet til å velge selv.

MEN med en riktig gjennomført operasjon, gir det da ingen senskader, dårligere sex eller skader deg på noen som helst måte.

Og det å sammenligne forhud med klitoris er på grensen til å være usakelig, og har absolutt ingen ting med hverandre å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg vil også legge til at jeg er den her som faktisk har efaring som omskjært, og jeg kan love deg. Kølla mi fungerer akkurat like bra som en med forhud.

Hva vet du om det? Og som sagt så er du antakelig ikke omskjært da dette ikke er vanlig å gjøre ved for trang forhud, men man snitter heller bare opp litt. Så ta deg en titt: Er hele penishodet alltid totalt eksponert? Har du ingen hud å dra over penishodet? For ved omskjæring fjerner det HELE forhuden.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Hva vet du om det? Og som sagt så er du antakelig ikke omskjært da dette ikke er vanlig å gjøre ved for trang forhud, men man snitter heller bare opp litt. Så ta deg en titt: Er hele penishodet alltid totalt eksponert? Har du ingen hud å dra over penishodet? For ved omskjæring fjerner det HELE forhuden.

Ønsker du jeg skal legge ved et bilde?

Hele forhuden min er fjernet, da det var nødvendig. Som jeg har sagt, sjekk fakta, folkens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...