Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

lillemy3

Anbefalte innlegg

Jeg anmeldte en voldtekt i oktober. Orker ikke å gå noe mer inn på hva som skjedde, men han som gjorde det var en jeg anså som en god venn av meg. Får veldig lite informasjon i fra politiet hvordan saken står, og advokaten min legger ikke akkurat sjela si i saken min. Dvs: hun påstår at hun purrer på politiet, men når jeg ringte til dem (etterforskningsleder) i dag så hadde de ikke hørt noe fra henne. Med andre ord: anbefaler ingen å anmelde voldtekt med mindre du får være din egen advokat, politimann OG påtalemyndighet (noe som selvfølgelig er høyst usannsynlig).

Uansett, her kommer poenget. Da jeg snakket med politiet i dag for å høre hvordan saken står så kunne hun fortelle meg at det var en jurist som for øyeblikket satt og så på saken min. Juristen hadde også nettopp opprettet et dokument som het "Brev til *mitt navn*". Om saken ville bli henlagt eller om det ble reist tiltale kunne ikke politidama si noe om, men ettersom juristen har opprettet et slikt dokument allerede så er det vel mest sannsynlig at det kommer et brev til meg om at saken er henlagt? Hva tror dere?

Endret av lillemy3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er det heilt umogleg å gjette på utan meir informasjon.

Det juristen no gjer er at han/ho går gjennom dei tilgjengelige bevisa for å vurdere om dei er sterke nok til at den anmeldte blir domfelt.

Dersom ein finner det lite sannsynleg at ugjerninga kan bevisast så blir saka henlagt.

Ofte så vil nok saka bli henlagt dersom det er kun ord mot ord då det ikkje vil være mulig å avgjere kven som snakker sant. Men dersom det også foreligger andre bevis som dokumenterte skader, DNA-spor, tekniske/elektroniske bevis, eller vitner så auker sannsynlegheita for at ein prøver saka i retten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan tror du bevisets stilling er? Konkrete beviser, innrømmelse, indisier etc?

Saker uten noe konkret, ingen innrømmelse og bare din muntlige påstand har lav oppklaringsprosent. Jeg håper selvsagt at du/dere har godt med både konkrete beviser og innrømmelse så det blir enkelt å få en dom i din favør.

Uansett, jeg tror ikke vi her på forumet kan bidra noe særlig uten å sette oss grundig inn i saken.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvordan tror du bevisets stilling er? Konkrete beviser, innrømmelse, indisier etc?

Saker uten noe konkret, ingen innrømmelse og bare din muntlige påstand har lav oppklaringsprosent. Jeg håper selvsagt at du/dere har godt med både konkrete beviser og innrømmelse så det blir enkelt å få en dom i din favør.

Uansett, jeg tror ikke vi her på forumet kan bidra noe særlig uten å sette oss grundig inn i saken.

Dette er det heilt umogleg å gjette på utan meir informasjon.

Det juristen no gjer er at han/ho går gjennom dei tilgjengelige bevisa for å vurdere om dei er sterke nok til at den anmeldte blir domfelt.

Dersom ein finner det lite sannsynleg at ugjerninga kan bevisast så blir saka henlagt.

Ofte så vil nok saka bli henlagt dersom det er kun ord mot ord då det ikkje vil være mulig å avgjere kven som snakker sant. Men dersom det også foreligger andre bevis som dokumenterte skader, DNA-spor, tekniske/elektroniske bevis, eller vitner så auker sannsynlegheita for at ein prøver saka i retten.

Har en slags innrømmelse på SMS med unskyldning, men det må vel bevises at det er brukt makt og det er vel så og si umulig når overgriperen selvfølgelig lyver og sier det var frivillig. Men hva ellers tror dere at dette brevet kan dreie seg om hvis det ikke er en evt påtaleavgjørelse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...