Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer bare på hvilke lover du mener undertrykker kvinner? Så man diskutere dem muligens.

Skjønner at Koranen kan tolkes på flere måter, er du feks en feminist så kan du finne vers der du får støtte for din feminisme og motsatt. Men må lese Koranen i sin helhetlig for å forstå hele bildet.

Rimelig idiotisk at folk støtter en regjering som kan tolke en bok dit de vil for å kunne pushe sin agenda. Det ville aldri gått her til lands.

Om du leser norsk lov, så er den rimelig konkret og ikke "jamen, hvis vi bedriver mental gymnastikk så KAN det bety det her".

Og hvis loven deriveres fra koranen, da er jo det åpenbart en bedre lov enn skitten og vestlig (fri) lovgivning?

Lenke til kommentar

Lurer bare på hvilke lover du mener undertrykker kvinner? Så man diskutere dem muligens.

Skjønner at Koranen kan tolkes på flere måter, er du feks en feminist så kan du finne vers der du får støtte for din feminisme og motsatt. Men må lese Koranen i sin helhetlig for å forstå hele bildet.

At kvinner kan tolke koranen til fordel for feminisme er en ganske drøy påstand. Det er ingenting for feminister å hente i religiøs midtøstlig mytologi. Det er laget av menn for menn.
Lenke til kommentar

Jeg spør bare på forhånd før jeg engang gidder å vurdere å se en video på 3 kvarter.

Åja, nei det er ikke så mye snakk om ny-ateisme egentlig. utenom at han som intervjuer er ateist. Og blir diskutert litt om ateister osv.

Diskuteres: islam, muslimer, ateister, Sam Harris bla. nazisme, mein kampf blir nevnt osv. Gode spørsmål og svar syntes nå jeg. Men så liker jeg stor sett alt Reza Aslan sier.

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

alle religionene i norge burde være likestilt. Vist du tenker på at alle menneskene som bor i norge så er det overhode ikke alle som er kristen. Norge er et kristent land, langt over halve landet er kristen. Selv om over halve landet er kristen betyr det ikke at disse kristne menneskene skal få mer rettigheter ann andre mennesker i Norge. Alle menneskene i norge har låv til å si og tro hva du vil.

Lenke til kommentar

Sier hvor lite det å "være" kristen er. Hvorfor kalle seg kristen? Det er du som putter deg selv inn i en bås med assosiasjoner. Religiøs er et nøytralt begrep.
Når det som skiller en kristen fra en muslim i realititen er null, er begge begrepene verdiløse.

Tror jeg står registrert som kristen etter å ha blitt tvangsinnmeldt i statskirka ved forrige valg-ting, men jeg er ikke særlig religiøs. Så må tvile på statistikken til andel "kristne" i Norge.

Lenke til kommentar

(...)siden da bryter de en av de ti budene som er: "Du skal ikke slå ihjel", altså at man ikke skal drepe.

Nja. Det budet handler egentlig om en viss type mord. Krig, dødsstraff og selvforsvar er helt OK.

Likestilling i islam.

Hmm. Vel, la oss se da. Først, er opinionen blant muslimer at menn og kvinner er likestilt?

Pew Research har gjort en stor undersøkelse på dette. Man ser da at majoriteten av muslimer mener at en hustru skal adlyde sin husbond. Dette er ikke likestilling.

gsi2-chp4-2.png

Det er også en stor andel av muslimer som mener at kvinner ikke har rett til å få en skilsmisse.

Det er klart at holdninger som er veldig utbredt blant muslimer på ingen måte passer sammen med likestilling.

Jeg innser at dette neppe er noe du liker. Men sånn er nå dette.

alle religionene i norge burde være likestilt. Vist du tenker på at alle menneskene som bor i norge så er det overhode ikke alle som er kristen. Norge er et kristent land, langt over halve landet er kristen. Selv om over halve landet er kristen betyr det ikke at disse kristne menneskene skal få mer rettigheter ann andre mennesker i Norge. Alle menneskene i norge har låv til å si og tro hva du vil.

Er du enig i at for å være kristen så må man tro på en personlig gud, som bryr seg om hvert eneste menneske? I så fall kan SSB fortelle oss at bare rundt 25 % av befolkningen er kristne.

164164.png?_encoded=2f66666666666678302f

Kilde.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjell på islam og muslimer imlekk.

Ang skilsmisse:

Det er en tradisjon fra profet Muhammad, at en kvinne
kom til Profeten og sa at hun ikke lenger kunne leve
med mannen sin. Profeten ga tillatelse til at hun kunne
skilles, uten at det forelå noen «grunn».

«En jomfru kom til Profeten (fvmh) og nevnte at hennes far hadde giftet henne bort mot hennes vilje, så Profeten (fvmh) tillot henne å utøve sitt valg.»
[sunan Abu-Dawud, bok 11 Hadith nr. 2091]

Valget Profeten (fvmh) gav kvinnen, var at hun enten kunne fortsette sitt ekteskap med mannen, eller skille seg fra han.

«Berettet Khansa bint Khidam Al-Ansariya: ‘at hennes far gav henne i ekteskap da hun var en tidligere gift kvinne og hun mislikte det ekteskapet. Så hun gikk til Allahs Apostel, og han erklærte det ekteskapet ugyldig.’»
[sahih Bukhari vol. 7, bok 62 Hadith nr. 69]

Vil bare avslutte med å si at kvinner ikke blir likestilt med menn overalt her i verden og ikke bare i muslimske land. Noen steder er bedre enn de andre.

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

Og det er verre i muslimske land enn i sekulære vest-europa.

Hvis jeg var kvinne ville det aller viktigste for meg være å ikke vokse opp i afghanistan, somalia, iran, irak, bangladesh, pakistan eller syria.

Jeg ville heller vokst opp i et samfunn som ikke var bygget på islam.

Topp ti land for kvinner å leve i er i sin helhet uten påvirkning av islam:

1. Island
2. Norge
3. Australia
4. Kanada
5. Irland
6. Sverige
7. Sveits
8. Japan
9. Nederland
10. Frankrike

http://www.feministezine.com/feminist/international/Ten-Worst-Countries-for-Women.html

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Forskjell på islam og muslimer imlekk.

Ang skilsmisse:

Det er en tradisjon fra profet Muhammad, at en kvinne

kom til Profeten og sa at hun ikke lenger kunne leve

med mannen sin. Profeten ga tillatelse til at hun kunne

skilles, uten at det forelå noen «grunn».

«En jomfru kom til Profeten (fvmh) og nevnte at hennes far hadde giftet henne bort mot hennes vilje, så Profeten (fvmh) tillot henne å utøve sitt valg.»

[sunan Abu-Dawud, bok 11 Hadith nr. 2091]

Valget Profeten (fvmh) gav kvinnen, var at hun enten kunne fortsette sitt ekteskap med mannen, eller skille seg fra han.

«Berettet Khansa bint Khidam Al-Ansariya: ‘at hennes far gav henne i ekteskap da hun var en tidligere gift kvinne og hun mislikte det ekteskapet. Så hun gikk til Allahs Apostel, og han erklærte det ekteskapet ugyldig.’»

[sahih Bukhari vol. 7, bok 62 Hadith nr. 69]

Vil bare avslutte med å si at kvinner ikke blir likestilt med menn overalt her i verden og ikke bare i muslimske land. Noen steder er bedre enn de andre.

Jeg antar det betyr at du er enig i at oppfatningene som er ekstremt vanlige blant muslimer ikke passer sammen med likestilling. Godt.

Og hva skal man dømme en religion for, om ikke dens følgere? Utplukkede sitat fra Koranen? Det kan umulig gå bra for deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...