Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motorolje benevnelser, hva er hva?

Anbefalte innlegg

Hei alle bil-folk!

Det finnes jo ett hav av oljer til bil, men hva er egentlig forskjellen på de mange benevnelsene på flaska?
De fleste forstår vel viskositeten f.eks 5-40W, men hva menes egentlig når olja må være bedre enn API SN?
Finner jo en del API S*-varianter, SM, SL, SJ og sikkert flere, men de sier meg nada…

Det er jo litt mer oversiktlig syntes jeg på gearoljer og andre væsker, men motorolje skulle jeg lært mer om!

Så, finnes det noe helklar guide for hva de ulike benevnelser egentlig er, hva er bedre enn hva, hva kan erstatte hva osv.
TROR vel egentlig ikke at forskjellenfor min gamle motor er stor mellom Mobil Super 3000 (5-40W) og Mobil Peak Life (5-50W) – om en da ser bort i fra at den første koster 199.- for 4L på Europris, og nummer to koster rundt tusenlappen…

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en grei guide til å starte med.

Min erfaring er at det er helst når motoren begynner å bli litt gammel at det faktisk er forskjell på hvilken olje du bruker.

Dog, sier ikke disse spesifikasjonene noe særlig om den praktiske kvaliteten på oljen.
Jeg har lurket endel inne på en nettside som heter bobistheoilguy.com og har fått meg et par overraskelser, mye god info om oljer (og hva man skal se etter), og et par friske diskusjoner på forumet der.
Har tatt flere oljeanalyser på oljer fra egne kjøretøy, og med det så har jeg kunne fastslå at den oljen bilfabrikanten har sagt jeg skal bruke (bla-bla longlife-bla-bla til latterlige summer) slett ikke holder så lenge som den burde, mens jeg kan slå meg til ro med at det merket olje jeg helst bruker på mine kjøretøy generelt holder kvaliteten/viskositeten lenge nok.

Lenke til kommentar

Takker for svar Fikse, da ble jeg litt klokere :)
Slik jeg forstår det, vil jeg da kunne bruke en API SN på avensisen(1,6L 2002) som skal ha API SH eller bedre - eller alle oljer på markedet nå tipper jeg.

Men jeg forstår ikke hvorfor noen produsenter oppgir halve alfabetet, de forvirrer jo bare tror jeg.

Har ikke noe problemer med motoren på bilen av de som er typiske for Avensis (bruker kanskje 20-30ml olje pr 6000km).
Tenker jeg feil; bedre å bytte olje med en rimelig (Mobil1 3000) hver 5000km, kontra dyr olje til 1000.- hver 10000km? (Ifølge håndboka anbefales oljen skifta hver 15000km, h**l no til det ;)

Lenke til kommentar

I utgangspunktet, forutsatt noenlunde normal bruk av motoren, vil jeg _tro_ (og flere forståsegpåere mener også det) at det er bedre å kjøpe rimelig og bytte oftere. Men her er det like mange meninger som det er laget antall liter olje :eek:

De oppgir alfabetet for å sikre seg at alle finner "sin" spec, ikke værre enn det. Men ja, det kan være forvirrende, er enig med det.

Generelt sett er det lettere å lage en god olje som f.eks 10W-40 enn en olje som er 0W-50. Titter du litt inne på bobistheoilguy vil du se at Mobil 1 generelt får strykkarakter, mens grovt sett så får oljer fra merker som Castrol, Valvoline m.f. med beskjedne 10W-40, 10W-30 bedre resultater. SH vil vel i praksis si at du kan hive på "alt" som er å få tak i av olje, uten at motor tar direkte skade av det. Men det trenger ikke være det beste for din motor likevel.. :green:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...