Gå til innhold

Utdannet og annen jobb

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen som kunne vært interessert i en tråd for de som kunne tenke seg å jobbe med noe annet/litt utenfor det de har utdannet seg i, og lurer på hvilke muligheter man har?

Har selv bachelor utdanning innen ergoterapi. Har rett fra utdanningen jobbet i tre år innen psykiatri i spesialisthelsetjenesten. Samtidig som det kan være spennende har jeg og dager der jeg kunne tenkt å være i andre jobber hvor man jobber med mennesker, men et hakk ned fra terapeut-pasient perspektiv til for eksempel kundebehandler/konsulent. Eksempelvis kundebehandler i bank, som kan betjene div. skjemaer osv. Hva ville noe sånt kreve, har slike bankansatte bakgrunn innen økonomi/IT? Kursing? Bruker mye data på fritid og kan raskt lære ny programvare.

For min del er det mer viktigere å ha en jobb man ofte kan se frem til når man står opp om morgenen, og kunne gjerne tenkt meg en endring i jobbhverdagen mens jeg enda er ung.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Muligheitene dine vil variere alt etter kor lang avstand det er mellom jobben du søker på og den utdanninga du har.

Som hovedregel så vil du med feil utdanning stille på samme linje som ufaglærte søkarar. Dersom du skal jobbe f.eks i bank så er du kun kvalifisert til å søke på stillingar der det ikkje er krav om utdanning utover vidaregåande opplæring.

Fordelen du har med ei (urelevant) utdanning er at du då beviselig er i stand til å ta til deg lærdom på eit høgare nivå, men kor stor denne fordelen er vil variere frå jobb til jobb og arbeidsgivar til arbeidsgivar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...