Gjest member-7189 Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Det du siterer gjelder når kravet ikke har forhåndsfastsatt forfallsdato. Det har dette kravet, så om meldingen holder som påkrav er ikke så farlig: kravet forfaller senest 30 dager etter at du sender melding om bruk av angrerett. Formelt sett forfaller det "snarest mulig, og senest innen 30 dager", men jeg er usikker på om "snarest mulig" har noen selvstendig betydning. Du kan i alle fall kreve forsinkelsesrente fra 30 dager etter at du sender melding om at du benytter deg av angreretten. Dette er fra en annen tråd om angrerett. Vil det samme gjelde når du har fått innvilget reklamasjon også? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 (endret) Kort svar: Ja Litt lengre svar: Et krav som følge av misligholdt avtale er nødvendigvis et krav som ikke har bestemt forfallsdato, slik at forsinkelseslovens 30dagersregel kommer til anvendelse: Forsinkelsesrenter løper fra 30 dager etter at du sender melding til debitor (her selger). Når det gjelder spørsmålet om når kravet forfaller, så vil jeg anta det er den dagen du setter fram krav om prisavslag, forutsatt at vilkårene for prisavslag er oppfylt. Utgangspunktet er at du har krav på prisavslag med mindre selger retter eller omleverer i samsvar med loven, og det innebærer at selger har "rimelig tid" på seg til å rette eller omlvere. Dette følger av §§ 29-31. Et litt interessant spørsmål er når forsinkelsrente på prisavslag (eventuelt på hevingsoppgjør) begynner å løpe hvis du krever prisavslag eller heving, selger møter dette kravet med en lovnad om avhjelp innen rimelig tid, men ikke klarer å imøtegå dette. Jeg vil anta at det fortsatt er datoen da kravet ble framsatt som er utgangspunkt for 30dagersfristen, selv om det på dette tidspunktet ikke var sikkert at vilkårene for prisavslag var oppfylt. Det passer inn i forbrukerkjøpslovens system, og en uklar forfallsdato på "innen rimelig tid" etter at du har reklamert er litt vanskelig å forholde seg til. Resultater er dermed at du har krav på forsinkelsesrenter fra 30 dager etter at du krevde prisavslag eller heving. Edit: Se innlegg under Endret 13. januar 2015 av Herr Brun Lenke til kommentar
Gjest member-7189 Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Kort svar: Ja Litt lengre svar: Et krav som følge av misligholdt avtale er nødvendigvis et krav som ikke har bestemt forfallsdato, slik at forsinkelseslovens 30dagersregel kommer til anvendelse: Forsinkelsesrenter løper fra 30 dager etter at du sender melding til debitor (her selger). Når det gjelder spørsmålet om når kravet forfaller, så vil jeg anta det er den dagen du setter fram krav om prisavslag, forutsatt at vilkårene for prisavslag er oppfylt. Utgangspunktet er at du har krav på prisavslag med mindre selger retter eller omleverer i samsvar med loven, og det innebærer at selger har "rimelig tid" på seg til å rette eller omlvere. Dette følger av §§ 29-31. Et litt interessant spørsmål er når forsinkelsrente på prisavslag (eventuelt på hevingsoppgjør) begynner å løpe hvis du krever prisavslag eller heving, selger møter dette kravet med en lovnad om avhjelp innen rimelig tid, men ikke klarer å imøtegå dette. Jeg vil anta at det fortsatt er datoen da kravet ble framsatt som er utgangspunkt for 30dagersfristen, selv om det på dette tidspunktet ikke var sikkert at vilkårene for prisavslag var oppfylt. Det passer inn i forbrukerkjøpslovens system, og en uklar forfallsdato på "innen rimelig tid" etter at du har reklamert er litt vanskelig å forholde seg til. Resultater er dermed at du har krav på forsinkelsesrenter fra 30 dager etter at du krevde prisavslag eller heving. Takker for svar. Ble innvilget reklamasjon 14 November, har ikke fått pengene enda. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Har du spesifisert reklamasjonen? Altså: har du sagt at du vil heve kjøpet, eller få prisavslag? Lenke til kommentar
Gjest member-7189 Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Har du spesifisert reklamasjonen? Altså: har du sagt at du vil heve kjøpet, eller få prisavslag? Det var butikken som hevet kjøpet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 (endret) På hvilket grunnlag hevet butikken kjøpet? Du må komme med litt mer informasjon. Teknisk sett er det du og ikke selger som bestemmer over hvilke misligholdsbeføyelser du ønsker å bruke, så butikken kan ikke heve kjøpet. De kan derimot foreslå heving av kjøpet, men det er du som bestemmer. Det kan selvfølgelig ut fra omstendighetene være klart at du ønsker heving dersom tingen ikke lar seg reparere eller bytte, typisk fordi mangelen gjør tingen fullstendig ubrukelig, men det kan skape problemer for forsinkelsesrentekravet: Du må nemlig sende et skriftlig påkrav. En nøytral reklamasjon er nok ikke et skriftlig påkrav i forsinkelsesrentelovens forstand, men en aksept av selgers forslag om å heve vil være det. Edit: Ser nå at dette er uttrykkelig regulert i forbrukerkjøpsloven. Ved heving har du krav på forsinkelsesrenter fra reklamasjonsdato, jf. fkjl. § 50. Veldig enkelt. Endret 13. januar 2015 av Herr Brun Lenke til kommentar
Gjest member-7189 Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 På hvilket grunnlag hevet butikken kjøpet? Du må komme med litt mer informasjon. Teknisk sett er det du og ikke selger som bestemmer over hvilke misligholdsbeføyelser du ønsker å bruke, så butikken kan ikke heve kjøpet. De kan derimot foreslå heving av kjøpet, men det er du som bestemmer. Det kan selvfølgelig ut fra omstendighetene være klart at du ønsker heving dersom tingen ikke lar seg reparere eller bytte, typisk fordi mangelen gjør tingen fullstendig ubrukelig, men det kan skape problemer for forsinkelsesrentekravet: Du må nemlig sende et skriftlig påkrav. En nøytral reklamasjon er nok ikke et skriftlig påkrav i forsinkelsesrentelovens forstand, men en aksept av selgers forslag om å heve vil være det. Edit: Ser nå at dette er uttrykkelig regulert i forbrukerkjøpsloven. Ved heving har du krav på forsinkelsesrenter fra reklamasjonsdato, jf. fkjl. § 50. Veldig enkelt. Takk for henvisning skal sende den til butikken. Skal oppdatere saken når jeg får svar. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Edit: Ser nå at dette er uttrykkelig regulert i forbrukerkjøpsloven. Ved heving har du krav på forsinkelsesrenter fra reklamasjonsdato, jf. fkjl. § 50. Veldig enkelt. Om man krever prisavslag da? Tror deler av innleggene som du har streket over fremdeles er gyldige om man ikke hever/omleverer, men krever prisavslag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå