fjarle Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Vi prøvekjørte Sonys nye musikkspiller sammen med svindyrt tilbehør.SNIKTITT: Sony ZX2 Walkman Lenke til kommentar
mikkelreven20 Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 hvordan musikkinstrumenter er det som lager frekvenser over f.eks. 18.000 Hz? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 hvordan musikkinstrumenter er det som lager frekvenser over f.eks. 18.000 Hz? Ganske mange, trommer er vel kanskje det enkleste eksemplet. AtW 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg iRevGrip Skrevet 7. januar 2015 Populært innlegg Del Skrevet 7. januar 2015 hvordan musikkinstrumenter er det som lager frekvenser over f.eks. 18.000 Hz? *Hvilke Sorry, jeg måtte bare 15 Lenke til kommentar
christdi Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Her er en oversikt over ulike instrumenters fundamentalfrekvens. Oversikten viser også frekvensområdet til overtonerene. http://www.independentrecording.net/irn/resources/freqchart/main_display.htm Tror ikke det er så mange mennesker som kan høre intill 22kHz slik det står i artikkelen, men det fins vel sikkert unntak. Lenke til kommentar
multiwii Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Hadde hvert kjekt å vite om man kunne bruke den som en enkeltstående dac mellom pc og anlegget også.. Mulig mulig men det fant jeg ikke ut. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Noe annet er vel å kunne høre 18.000 Hz, tok en test i fjor som 38åring og klarte bare 15000 Hz 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Noe annet er vel å kunne høre 18.000 Hz, tok en test i fjor som 38åring og klarte bare 15000 Hz Ikke så uvanlig det i den alderen, unge folk hører opp til ca 20 000. Ellers er det ikke krise å miste alt over 10 000 i musikk engang, ja, det endres, men det er ikke så ille som man skulle tro. AtW 1 Lenke til kommentar
Strato Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Noe annet er vel å kunne høre 18.000 Hz, tok en test i fjor som 38åring og klarte bare 15000 Hz Ikke så uvanlig det i den alderen, unge folk hører opp til ca 20 000. Ellers er det ikke krise å miste alt over 10 000 i musikk engang, ja, det endres, men det er ikke så ille som man skulle tro. AtW På et godt annlegg blir det flatt. Dette er det som kalles radiovennlig musikk. "Flat" musikk vil faktisk låte bedre på billige annlegg og man vil i tillegg kunne spille høyt volum uten problemer. Dersom man prøver å spille en høyoppløst fil på mobilen vil man fort merke at man har problemer med å spille "høyt". Men slike filer får virkelig vise hva de er gode for dersom anlegget er godt 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 (endret) Det er litt flatt om man kutter ved 10 000, men prøv det, det er ikke så ille som man skulle tro. Det du snakker om i resten av innlegget ditt ser ut til å være dynamikk, det har ikke noe med hvor høyt opp i frekvens man går. AtW Endret 7. januar 2015 av ATWindsor Lenke til kommentar
Cretinous Git Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Tror ikke det er så mange mennesker som kan høre intill 22kHz slik det står i artikkelen, men det fins vel sikkert unntak. Det er nok veldig få voksne mennesker som kan det. Jeg kunne det da jeg var ung (ca 12) og lagde tonegeneratorer i Pascal. Nå som jeg er over 35 hører jeg såvidt 15 KHz. Men. Det er ingen musikalsk informasjon i de toneområdene jeg har mistet. Her er en bloggpost om 24 bit/192 KHz fra mannen bak Ogg Vorbis, som tilfeldigvis kan fryktelig mye om lyd: http://xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Tror ikke det er så mange mennesker som kan høre intill 22kHz slik det står i artikkelen, men det fins vel sikkert unntak. Det er nok veldig få voksne mennesker som kan det. Jeg kunne det da jeg var ung (ca 12) og lagde tonegeneratorer i Pascal. Nå som jeg er over 35 hører jeg såvidt 15 KHz. Men. Det er ingen musikalsk informasjon i de toneområdene jeg har mistet. Her er en bloggpost om 24 bit/192 KHz fra mannen bak Ogg Vorbis, som tilfeldigvis kan fryktelig mye om lyd: http://xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html Det er "musikalsk informasjon" over 15 khz, den er bare ikke så viktig for opplevelsen, og den som er over 20 khz har ingenting å si. AtW Lenke til kommentar
Strato Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Så hvorfor er det da så enormt stor forskjell på å spille av en høyoppløst fil vs en lavoppløst fil på en mobiltlf? Og da mener jeg at den lavoppløste fila låter best (ikke bra i det hele tatt), det samme gjelder på radio. Lenke til kommentar
I_hate_bottles Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Bare tull med mer enn cd kvalitet. Man må Gjøre noe med dårlig studioarbeid istedenfor. Les denne linken http://xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Jeg ble positivt overrasket av denne artikkelen. Her har man ikke svelget reklamen fra Sony rått, men satt seg litt inn i det og skrevet reflektert. 1 Lenke til kommentar
Ollii007 Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Hadde hvert kjekt å vite om man kunne bruke den som en enkeltstående dac mellom pc og anlegget også.. Mulig mulig men det fant jeg ikke ut. Den er vel ment som en bærbar DAC/AMP. Så gir ikke ut nok effekt for noe annet en hodetelefoner. Hvis du bare trenger DAc er dette noe du kunen vurdert https://www.mayflowerelectronics.com/shop/digital-to-analog-converters/odac-stand-alone/ Lenke til kommentar
kranglefan Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 Bare tull med mer enn cd kvalitet. Man må Gjøre noe med dårlig studioarbeid istedenfor. Les denne linken http://xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html Kunne ikke vært mer nesten enig. det er kjekt med bedre kvalitet en cd. eks vinyl, men er helt enig at dårlig sutdio kvalitet ødelegger 90% av inspillingene som blir gjort å de lever ikke opp til hva cd kvalitet kan levere. men for å poengtere mp3 eller ogg er ikke cd kvalitet. det er forskjell på mp3 og flac, du må bare ha bra nok anlegg til å høre forskjellen Lenke til kommentar
Strato Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 Du kan jo konvertere mp3 til flac. Da vil lydkvaliteten være lik Poenget med flac er at den komprimerer lydfiler uten kvalitetstap samtidig som den legger metadata i fila Flac er mest brukt for å konvertere .wav som er det man som regel sitter igjen med etter ripping av cd/vinyl eller opptak Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 Du kan jo konvertere mp3 til flac. Da vil lydkvaliteten være lik Poenget med flac er at den komprimerer lydfiler uten kvalitetstap samtidig som den legger metadata i fila Flac er mest brukt for å konvertere .wav som er det man som regel sitter igjen med etter ripping av cd/vinyl eller opptak Flac og mp3 brukes da til akkurat det samme? Bare at den ene er lossless, og den andre er lossy. AtW Lenke til kommentar
kranglefan Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 Du kan jo konvertere mp3 til flac. Da vil lydkvaliteten være lik Poenget med flac er at den komprimerer lydfiler uten kvalitetstap samtidig som den legger metadata i fila Flac er mest brukt for å konvertere .wav som er det man som regel sitter igjen med etter ripping av cd/vinyl eller opptak Flac og mp3 brukes da til akkurat det samme? Bare at den ene er lossless, og den andre er lossy. AtW vet ikke om jeg mistforstår strato litt, eller forstår. for Lydkvaliten vil jo være like dårlig om man konverterer mp3 til flac(wav). da du allerede har mistet den informasjonen som mp3 formatet tar vekk. det er forøvring mye av nedlastinger på bukten som er preget av. en hau med idioter som tror de bare kan ta mp3 filer å konvertere de om til flac så har det fått de bra igjenn. heheh .... eller kansje han mener det samme bare litt krøkkete lest. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg