fotonisse Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Ser at den nye versjonen av Fuji 56/1,2 så smått har begynt å komme til butikkene her i Norge. Er det noen her som har kjøpt den nye versjonen enda? I tilfelle hvordan er den sammenlignet med den forrige utgaven? Noen tester har jeg lest, og det ser jo meget bra ut (på papiret), men jeg er litt mer nysjerrig på brukererfaringene, for de sier som regel noe annet enn helt kontrollerte "lab-målinger"...... Benytter forøvrig Fuji X-E2 og ønsker meg et objektiv med god lysstyrke og optisk kvaitet (på de største blenderåpningene) til mer dedikert portrett fotografering. Har objektivene, Fuji 18-55/2,8-4 og Fuji 35/1,4 fra før av. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Om du leser litt på fujirumours.com, så er de fleste omtalene av APD-utgaven vinklet mot mannen i gaten, ikke pixelpeepere. Her setter de også opp originalen mot APD, så det er lett å se forskjellen. http://www.fujirumors.com/xf-56mm-apd-vs-xf-56mm/ http://ivanjoshualoh.wordpress.com/2014/12/13/apd-the-new-king/ http://www.fujivsfuji.com/56mm-1pt2-vs-apd/ Ulempen med APD er at du mister lys på de laveste blenderne. Du må altså øke ISO/senke lukkerhastighet for å kompensere, men du beholder det samme lille fokusplanet som f1.2 gir. f1.2 på APD gir like mye lys som f1.7 på originalen. Har den første utgaven, og jeg er fornøyd med den. Ser ikke poenget med å oppgradere. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 7. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2015 Takk for linker og tilbakemelding Jeg tror også helt klart at det holder med første utgaven til mitt behov. Det eneste jeg stort sett savner med mitt forrige kamerasystem er kombinasjonen Canon 5D mklll og Canon EF 85/1,2L USM ll, for det var en soleklar "vinner" i mine øyne til portrettfotografering. Så jeg får bare spare meg til Fuji 56/1,2 (første utgaven), mulig det kommer noen på bruktmarkedet etterhvert også, om det er noen som velger å oppgradere til den nye utgaven/versjonen. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Hadde 5d3 og 85LII også, og det er lite bortsett fra batteritiden jeg savner fra den kombinasjonen. Ser 56mm på bruktmarkedet innimellom, men ikke ofte, og da gjerne til priser tett opptil nypris. Det er gjerne bedre å vente til Japanphoto/Scandinavian har kampanjer på Fuji-optikk. De har hatt et par i 2014, da til type 15-20% avslag. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Fotovideo har 15% avslag på 56/1,2 frem til 09.01 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 7. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2015 Hadde 5d3 og 85LII også, og det er lite bortsett fra batteritiden jeg savner fra den kombinasjonen. Ser 56mm på bruktmarkedet innimellom, men ikke ofte, og da gjerne til priser tett opptil nypris. Det er gjerne bedre å vente til Japanphoto/Scandinavian har kampanjer på Fuji-optikk. De har hatt et par i 2014, da til type 15-20% avslag. Har tilgode å ha et objektiv som gir så flotte og naturlige farger -og kontraster, en så flott "drømmende" bakgrunn pga av dets gode Bokeh kvaliteter. Så derfor så savner jeg det objektivets kvaliteter, og søkeren på 5D mklll, AF og batterikapasitet gjør at 5D kan være savnet til tider...... Har vært hatt samtlige av Canon sine objektiver i L-serien fra 35 - 200mm, 24-70/2,8 og 70-200/2,8 (flere versjoner) uten å ha funnet 85/1,2L sin likeverdige partner. Når det gjelder Fuji 56/1,2 så håper jeg i hvert fall at det kan gi gode resultater på de største blenderåpningene (optisk kvalitet), men tror nok ikke det matcher de andre av Canon 85/1,2L sine egenskaper, men det skal jeg ikke påstå uten at jeg prøvet det selv..... På papiret ser det i hvert fall meget bra (optisk sett), så får vi se hva en kan konkludere med den dagen det blir handlet. Takk for svar og innspill Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 7. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2015 Fotovideo har 15% avslag på 56/1,2 frem til 09.01 De har det ikke på lager, men det kan muligens bestilles og fåes til den prisen likevel? Uansett så er det litt for tidlig for meg å kjøpe nå, sparegrisen trenger et lite pusterom etter jula Takk for forslag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå