AnonymDiskusjon Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Har seg sånn at jeg mista lappen for ca 1.5 år siden (fikk igjen lappen i sommer). Nå har det seg sånn at jeg ble aatt på glattcella i 4 timer for bruk. Så noen uker senere ble jeg tatt for ruteknusing av to leiligheter. Fikk da ett forelegg på 7 Tusen kr. Vill dette ha nor og si på prøvetiden min. Anonymous poster hash: 60255...ea4 Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Hvilken prøvetid er det du snakker om? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2015 Hvilken prøvetid er det du snakker om? Fikk 2 års prøvetid da jeg ble tatt i og kjøre etter bruk av medikamenter (ble regna som promille) Anonymous poster hash: 60255...ea4 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Prøvetida på sertifikatet innebærer at du må ta ny førarprøve dersom du mister sertifikatet pga brudd på trafikkreglane medan du er under prøvetida. Så andre typer kriminalitet vil ikkje påvirke førarkortet direkte. Men når det er sagt så kan ein også miste førarkortet med bakgrunn av manglande helse, edrueligheit eller vandel. Dette er i så tilfelle uavhengig av eventuell prøvetid. Spørsmålet om ein bilist har tilstrekkelig helse blir avgjort av kvalifisert lege. Spørsmålet om ein bilist har tilstrekkelig edrueligheit eller vandel blir avgjort av politiet. Så du kan risikere å bli frådømt retten til å kjøyre bil basert på rusbruk eller kriminallitet, men lista er her lagt forholdsvis høgt. Å bli tatt eit par gongar for narkotikabruk er nok ikkje tilstrekkelig, men om det skjer mange gongar så kan ein også miste førarretten sjølv om ein ikkje har brukt bilen i ruspåvirka tilstand. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2015 Prøvetida på sertifikatet innebærer at du må ta ny førarprøve dersom du mister sertifikatet pga brudd på trafikkreglane medan du er under prøvetida.Så andre typer kriminalitet vil ikkje påvirke førarkortet direkte.Men når det er sagt så kan ein også miste førarkortet med bakgrunn av manglande helse, edrueligheit eller vandel. Dette er i så tilfelle uavhengig av eventuell prøvetid.Spørsmålet om ein bilist har tilstrekkelig helse blir avgjort av kvalifisert lege. Spørsmålet om ein bilist har tilstrekkelig edrueligheit eller vandel blir avgjort av politiet.Så du kan risikere å bli frådømt retten til å kjøyre bil basert på rusbruk eller kriminallitet, men lista er her lagt forholdsvis høgt. Å bli tatt eit par gongar for narkotikabruk er nok ikkje tilstrekkelig, men om det skjer mange gongar så kan ein også miste førarretten sjølv om ein ikkje har brukt bilen i ruspåvirka tilstand. Ble tatt for 1 måned siden for bruk av gbl. Dem sa det ikke gikk utover lappe så lengw jeg ikke vle tatt mer enn 2 ganger løpet av en måned. Finner ikke doms arket, men bota er betalt og jeg fikk bare ett forelegg. Kan umulig bli fengsel for det her? Havner jo ikke i retten siden jeg samtykket hva jeg hadde gjort. Nå venter jeg bare på bota Anonymous poster hash: 60255...ea4 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 At du kan risikere tap av førarretten ved å bli tatt for bruk av rusmiddler kvar 14 dag høyrest ganske rett ut. Det er også eksempler på folk som har mista lappen fordi dei har hatt festar med politiutrykkning kvar helg. Dersom du ikkje finner dommen så kan du bestille deg ein kopi. Om du har fått tilbud om forelegg og du har vedtatt dette så blir det verken rettssak eller spørsmål om eventuell anna straff. Du må sjølvsagt passe på at du betaler bota innan fristen (tips, ta kontakt med statens innkrevingssentral og be om betalingsutsettelse dersom du får problemer med å betale innan fristen, då slepp du innkalling for å sone subsidiær fengselsstraff). Det er uansett greit å få ein kopi av dommen slik at du er heilt sikker på om det er lagt med nokon form for forbehold eller liknande. 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 (endret) Leste en artikkel for noen dager siden om et politikammer som virkelig hadde begynt å faktisk benytte seg av mulighetene loven gir til å frata folk lappen for andre ting enn trafikkforseelser. Vandel og manglende edruelighet kan koste deg lappen selv om du ikke kjører i fylla. Endret 7. januar 2015 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå