Gå til innhold

Harman Kardon forsterker


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en Harman kardon HK 3770 (Stereo forsterker) forsterker som jeg har koblet opp to høytallere til, to Proson høytallere.

 

Det jeg da lurer på er om jeg kan koble opp to små høytallere i tillegg til de og eventuelt ha de bak tv'n, ikke ment for noe sourrond effekt for forsterkeren er jo en stereo forsterker.

 

 

I FELT 1 har jeg koblet opp de to store gulvhøytallerne og vurderer da å koble to små vegghøytallere(max 100w), i FELT 2 ( se bilde ).

 

I tillegg til at jeg vurderer å koble en sub ut av den sub woofer utgangen.

 

Hovedspørsmålet er da om dette vil gå bra, eller om jeg kan risikere å ødelegge forsterkern pga dette her. Har hørt noe om noe ohm greier som man tydeligvis måtte følge med på, når disse da var i bruk, de skal naturligvis spille sammen alle fire.

 

1eurki.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les bruksanvisning.

 

Jeg mener at du har en to kanals forsterker.

 

Her kommer vi ikke utenom ohms lov. Du må sjekke impedanse til både høyttalere og forsterker.

 

Vanligvis er høyttalere 8 ohm og forsterkere klarer vanligvis 4 ohm. Dersom dette er tilfelle skal dette går bra.

 

Dersom du er ustødig i ohms lov, så post data på høyttalere og forsterker her.

 

 

Uansett kan du ikke regulere nivå mellom utgang 1 og utgang 2.

 

Det du trenger er en surround-forsterker.

Lenke til kommentar

Les bruksanvisning.

 

Jeg mener at du har en to kanals forsterker.

 

Her kommer vi ikke utenom ohms lov. Du må sjekke impedanse til både høyttalere og forsterker.

 

Vanligvis er høyttalere 8 ohm og forsterkere klarer vanligvis 4 ohm. Dersom dette er tilfelle skal dette går bra.

 

Dersom du er ustødig i ohms lov, så post data på høyttalere og forsterker her.

 

 

Uansett kan du ikke regulere nivå mellom utgang 1 og utgang 2.

 

Det du trenger er en surround-forsterker.

 

 

Informasjon om forsterkeren er : http://www.harmankardon.com/estore/hk/us/products/HK-3770/HK%203770_HK_US?skuId=HK3770AM_HK_US

 

Her er høytallerne, ser ut til at dette er 4 Ohm : http://www.surround.no/Produkter/H%C3%B8yttalere/Gulvh%C3%B8yttalere/Proson/Proson-Stadium-10-Black-Oak-Piano-100051-p0000000056

 

Og her er de vegghøytallerne jeg vurderte, og ser ut til at dette er 6 Ohm : https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/stativkompakt-hoyttaler/dali-lektor-2-kompakt-hoyttaler/

 

 

Visst jeg ikke kan bruke dette sammenlagt, kan da noen fortelle meg hva jeg skal se etter på produkt beskrivelsene?

Er ganske ny på dette område

Endret av Eirikw
Lenke til kommentar

Ut i fra spesifikasjonene vil det ikke gå. Total impedans vil bli for lav. Du kan ha minimum 8 ohm på hver "gruppe". Kan ikke finne noe spesifikt men jeg vil da tro at 4 ohm er minimum hvis du bare bruker én av "gruppene".

 

Du kan koble til subwoofer men den må være aktiv.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...