Emancipate Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 (endret) To stk. har skilt mellom utlending og rusmisbrukere. Hva tenker dere om utenlandske rusmisbrukere? Endret 7. januar 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 To stk. har skilt mellom utlending og rusmisbrukere. Hva tenker dere om utenlandske rusmisbrukere? Vi har nok med våre egne, som vi ikke greier å gi et godt nok tilbud til. Så utenlandske sender vi selvsagt tilbake til sine hjemland, der de kan få best hjelp. 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Jeg synes at det må gjerne bli enda mer tigging på gatene, for det er veldig interessant å se hvordan vi gjør alle mulige krumspring, både mentalt og fysisk for å unngå problemet, og hvorfor tåler vi da dette så dårlig kan det være fordi vi er veldig lite sjenerøse, og at vi får det bekreftet hver bidige gang vi møter en skitten tiggende hånd, og er det der problemet vårt egentlig ligger .. Jeg er generøs - spesielt med tanke på at staten totalt sett håver inn ca 90% av alle pengene en arbeidsgiver betaler meg, enten via arbeidsgiveravgift, skatt, mva, andre avgifter nedover i systemene. Jeg ga en bolle til en tiggerkone engang, det får holde for min del inntil vi evt får en liberalistisk stat uten skatte/avgiftstrykk. For min del føles tiggere som telefonselgere, du vet du ikke gidder gi noe - men du skal alltid gjennom den forbaskede prosessen med avvisning fordi du blir spurt uansett hva du gjør. Dessverre kan man ikke reservere seg mot tiggeforespørsler, som er langt hyppigere enn telefonselgere var "i gamle dager" for mitt vedkommende. Å ramle borti en en gang i løpet av en uke er noe helt annet enn å passere ti stykk "please oh please"-folk bare du skal surre rundt i Oslo sentrum en times tid, da går man lei. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Hvis det er argumentet må man vel forby bonden å gjødsle dersom lukten siver inn på annen persons gård og grunn?Det har skjedd at søppelmottak har blitt stengt pga ekstrem lukt hos naboer. De har ikke overholdt grenseverdiene som de måtte holde seg innenfor. Akkurat bondens gjødsling (nå ervi utenfor tema) blir litt spesielt, fordi den er essensiell for å skaffe oss mat. Natteuro er ikke essensiell. Hva med å ha en "grenseverdi" for tiggere? Altså, hvor mye lyd de kan gi fra seg, og hvor mye plass de kan ta av fortauet? For min del oppleves det som står forskjell mellom en som står oppreist og selger =Oslo og disse som breier seg ut med lys, bilder av barna, støre pledd, og samtidig overdriver sin klaging til alle andre. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Jeg synes at det må gjerne bli enda mer tigging på gatene, for det er veldig interessant å se hvordan vi gjør alle mulige krumspring, både mentalt og fysisk for å unngå problemet, og hvorfor tåler vi da dette så dårlig kan det være fordi vi er veldig lite sjenerøse, og at vi får det bekreftet hver bidige gang vi møter en skitten tiggende hånd, og er det der problemet vårt egentlig ligger .. Jeg er generøs - spesielt med tanke på at staten totalt sett håver inn ca 90% av alle pengene en arbeidsgiver betaler meg, enten via arbeidsgiveravgift, skatt, mva, andre avgifter nedover i systemene. Jeg ga en bolle til en tiggerkone engang, det får holde for min del inntil vi evt får en liberalistisk stat uten skatte/avgiftstrykk. For min del føles tiggere som telefonselgere, du vet du ikke gidder gi noe - men du skal alltid gjennom den forbaskede prosessen med avvisning fordi du blir spurt uansett hva du gjør. Dessverre kan man ikke reservere seg mot tiggeforespørsler, som er langt hyppigere enn telefonselgere var "i gamle dager" for mitt vedkommende. Å ramle borti en en gang i løpet av en uke er noe helt annet enn å passere ti stykk "please oh please"-folk bare du skal surre rundt i Oslo sentrum en times tid, da går man lei. Du har dine lidelser, og tiggeren sine, og så møtes dere - that's it! jeg har heller ikke råd til å kjøpe boller til alle, men jeg har en vennlig og åpen væremåte - det kan også varme endel Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Men, hvorfor skal tiggeren absolutt tvinge sine lidelser på meg - jeg tvinger ikke MINE lidelser over på tiggeren. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 På hvilken måte er det tiggeren tvinger deg til å observere og bedømme ham, for det er vel det du gjør, før du føler noen former for lidelse av det samme synet Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Bedømme? Den skjønte jeg ikke. Observere? Vel, hvor skal man ellers sette øynene? Rett ned i egne skotupper - eventuelt rett opp i skyene? "Lidelsen" kommer ikke fra å se, men fra å alltid bli spurt. Hver. Jævla. Gang. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Hele debatten er kunstig og handler mest om å indirekte kunne angripe det egentlige problemet. Tigging ble aldri problematisert til den grad at det ble snakk om forbud før sigøynerne dukket opp og begynte med organisert tigging i stor skala. Tradisjonelt er det få nordmenn som har sterke motforestillinger mot at individuelle rusmisbrukere spør om småpenger, men det er mange som provoseres når sigøynerne gjør det samme. Det har mye å gjøre med at sigøyernes måte å tigge på er fremmed og at de har gjort så selve omfanget av tigging som fenomen er blitt så stort at det merkes av alle. Men det er ikke akseptert å problematisere etniske grupper på grunnlag av deres kultur, derfor må vi ha en liksom-debatt der vi later som om vi problematiserer tiggingen i seg selv og som om vi er bekymret for at tiggerne er utsatt for menneskehandel. Det er litt av et teater. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Nei, nettopp - vi er pent nødt til å se det som er der, men det er den personlige oppfatningen av det man ser som bedømmer det som bare er der. Du ser kanskje mange besværlige tiggere, mens jeg ser folk som tigger .. Så du ser en besværlig verden, mens jeg ikke tok noen som helst besvær av å se det samme. Din lidelse, og dermed ditt eget ansvar! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Hvorfor skal vi egentlig ha et forbud mot tigging? Er det ikke bare å la være å gi penger, evt be plagsomme tiggere dra til h*****e? Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Hvorfor skal vi egentlig ha et forbud mot tigging? Er det ikke bare å la være å gi penger, evt be plagsomme tiggere dra til h*****e? Enig. Vi trenger ikke noe forbud. Det er bare å gå rett forbi disse romfolka som står der. Jeg bryr meg personlig svært lite om dem og hvor mye eller lite de lider. De jeg bryr meg om gir jeg penger til, de andre har jeg null sympati med. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Hvorfor skal vi egentlig ha et forbud mot tigging? Er det ikke bare å la være å gi penger, evt be plagsomme tiggere dra til h*****e? Enig. Vi trenger ikke noe forbud. Det er bare å gå rett forbi disse romfolka som står der. Jeg bryr meg personlig svært lite om dem og hvor mye eller lite de lider. De jeg bryr meg om gir jeg penger til, de andre har jeg null sympati med. Så enkelt er det altså, men likevel så finnes det altså alt for mange mennesker i maktposisjoner som vil forby ting ene og alene fordi at de selv ikke liker det. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Det er ikke ulovlig å be tiggere dra dit peppern gror. Kanskje det er det vi "motstandere" må gjøre? Hvis en plagsom ytring er lov den ene veien må en plagsom ytring være lov den andre veien, også. Da utlignes lidelsene, hvertfall. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Så enkelt er det altså, men likevel så finnes det altså alt for mange mennesker i maktposisjoner som vil forby ting ene og alene fordi at de selv ikke liker det. Et forbud mot tigging vil få alvorlig konsekvenser for alle dem som er avhengige av de kronene ekstra som de drar inn. Tenker ikke på romfolket, men på de rusavhengige. Romfolket kan fint reise hjem, det kan ikke andre. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Det er ikke ulovlig å be tiggere dra dit peppern gror. Kanskje det er det vi "motstandere" må gjøre? Hvis en plagsom ytring er lov den ene veien må en plagsom ytring være lov den andre veien, også. Da utlignes lidelsene, hvertfall. For min del kan du si hva du vil til folk. Men pass deg så du ikke sier noe galt til romfolket og en eller annen venstrevridd hører deg. De folka der tyr raskt til vold, spesielt når de hører noe de ikke liker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå