Gå til innhold

Tigging på gaten

Anbefalte innlegg

Hva synes dere om tigging på gaten?

Jeg synes det burde vert ett forbud mot tigging på gaten, først og fremst på grunn av ett ønske om å få fjernet den aggresive tiggingeen. Det kan bli veldig volsomt noen ganger. Mange står også bak organiserte grupper og flere tiggere blir utsatt for menneskehandel. Men burde det vert ett forbud mot tigging selvom? Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Riktig, men man har jo regler om nattero og slikt - det er jo nettopp et eksempel på at man forbyr ting man oppfatter som svært plagsomt. I mine øyne er globetrottertigging i denne kategorien. I tillegg er jo ikke fortau designet for at halve bredden skal være okkupert av stillesittende personer som breier seg utover.

Skal tigging vært lov må det være innenfor kontrollerte området - så kan de som vil gi oppsøke dem, fremfor at de 95%'ene som ikke bryr seg skal bli plaget.

Lenke til kommentar

Aggressiv tigging liker ikke jeg heller, men det er de svakeste i samfunnet som tyr til dette. Å stå med lua i hånden og tigge på gaten er kanskje det mest nedverdigende for et menneske, så det er overhodet ikke lukrativt. Det at det finnes menneskesmugling og bakmenn er ikke nok til å skulle forby tigging da dette er levebrødet til mange som har falt helt utenfor vårt sosiale sikkerhetsnett. Forbud mot aggressiv tigging er kanskje heller en mulighet?

Lenke til kommentar

Riktig, men man har jo regler om nattero og slikt - det er jo nettopp et eksempel på at man forbyr ting man oppfatter som svært plagsomt

Reglene om nattero gjelder vel bare når natteuroen går inn på andres private eiendom? Som bråk, som beveger seg over tomtegrensne. Nøkkelen her er ikke at andre plages, men hvor de plages.

Forbudet mot natteuro tilsvarer forbud mot tigging i folks hager, ikke på offentlig gate.

Lenke til kommentar

Aggressiv tigging liker ikke jeg heller, men det er de svakeste i samfunnet som tyr til dette. Å stå med lua i hånden og tigge på gaten er kanskje det mest nedverdigende for et menneske, så det er overhodet ikke lukrativt. Det at det finnes menneskesmugling og bakmenn er ikke nok til å skulle forby tigging da dette er levebrødet til mange som har falt helt utenfor vårt sosiale sikkerhetsnett. Forbud mot aggressiv tigging er kanskje heller en mulighet?

Forbud mot aggressiv tigging hadde vert en ide ja! Men tenker at hvis de hadde gjort det uansett så hadde nok ingen tatt tak i det uansett. Politiet hadde hvertfall ikke giddet å gjort noe med det, de har nok viktigere ting å gjøre.

Lenke til kommentar

Har aldri gitt til utenlanske tiggere, kommer heller aldri til å gjøre det. De kommer til Norge med et formål og det er å utnytte folket her.

Har noen ganger gitt til narkomane og også kjøpt magasinene de selger.

Tenker mye det samme ja! Men når det gjelder de som har hatt problemer med narkotika og står på gaten og selger magasin så tenker eg at det er mye bedre enn å sitte på gaten ja. Synes alle tiggerene burde heller fått seg noen magasin å selge

Lenke til kommentar

Riktig, men man har jo regler om nattero og slikt - det er jo nettopp et eksempel på at man forbyr ting man oppfatter som svært plagsomt

Reglene om nattero gjelder vel bare når natteuroen går inn på andres private eiendom? Som bråk, som beveger seg over tomtegrensne. Nøkkelen her er ikke at andre plages, men hvor de plages.

Forbudet mot natteuro tilsvarer forbud mot tigging i folks hager, ikke på offentlig gate.

Hvis det er argumentet må man vel forby bonden å gjødsle dersom lukten siver inn på annen persons gård og grunn? Føler ikke at din analogi er noe bedre enn min her. Man står uansett igjen med rent praktiske problemer - som at man delvis blokkerer ferdeselsområder med tiggingen.

Jeg synes fortsatt forslaget mitt med egne tiggeområder kan duge. I en mindre by kan f.eks. en sidegate til hovedgaten være et slikt område. Da vet giverne hvor tiggerne er, og kan finne disse direkte. De som ikke gir gir jo ikke uansett.

Lenke til kommentar

Hvis det er argumentet må man vel forby bonden å gjødsle dersom lukten siver inn på annen persons gård og grunn? Føler ikke at din analogi er noe bedre enn min her. Man står uansett igjen med rent praktiske problemer - som at man delvis blokkerer ferdeselsområder med tiggingen.

Jeg synes fortsatt forslaget mitt med egne tiggeområder kan duge. I en mindre by kan f.eks. en sidegate til hovedgaten være et slikt område. Da vet giverne hvor tiggerne er, og kan finne disse direkte. De som ikke gir gir jo ikke uansett.

Egene tiggerområder kommer de aldri til å holde uansett, vi burde hatt steder det ikkje er lov å tigge. Som i rett utenfor butikker, sentre, busstopper osv. Er veldig irriterende når eg står å venter på bussen og de kommer opp i trynet på meg å spør etter penger. Så noen steder burde det vert ulovlig å tigge. Hvis du du bare skulle hatt noen steder det hadde vert lov å tigge hadde det nok ikke vært mange og store steder så tror mange ikkje hadde brydd seg om det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg synes at det må gjerne bli enda mer tigging på gatene, for det er veldig interessant å se hvordan vi gjør alle mulige krumspring, både mentalt og fysisk for å unngå problemet, og hvorfor tåler vi da dette så dårlig

kan det være fordi vi er veldig lite sjenerøse, og at vi får det bekreftet hver bidige gang vi møter en skitten tiggende hånd, og er det der problemet vårt egentlig ligger ..

Lenke til kommentar

Jeg synes at det må gjerne bli enda mer tigging på gatene, for det er veldig interessant å se hvordan vi gjør alle mulige krumspring, både mentalt og fysisk for å unngå problemet, og hvorfor tåler vi da dette så dårlig

kan det være fordi vi er veldig lite sjenerøse, og at vi får det bekreftet hver bidige gang vi møter en skitten tiggende hånd, og er det der problemet vårt egentlig ligger ..

Hvis du tenker på hvor mye en tigger får hver dag så er vi langt i fra lite sjenerøs, den norske befolkningen gir faktisk utrolig mye penger til tiggere. Og hvis vi blir okei med at det sitter så mye tiggere på gatene vil det bare komme fler og fler, bedre å stoppe det nå enn at vi stopper det når det strør av de rundt i gatene

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg jobber ved en norsk institusjon (asylmottak) hvor jeg hver bidige dag ser akkurat den samme mangel på generøsitet, som jeg ser på gatene når tigger møter nordmann. Så det hjelper ikke å vaske "tiggerne" rene, og få på dem pene nok klær, fordi søpla befinner seg i våre egne kjipe sinn

Vi stopper tigging ved å endre vår innstilling til tiggingen!

Lenke til kommentar

Jeg jobber ved en norsk institusjon (asylmottak) hvor jeg hver bidige dag ser akkurat den samme mangel på generøsitet, som jeg ser på gatene når tigger møter nordmann. Så det hjelper ikke å vaske "tiggerne" rene, og få på dem pene nok klær, fordi søpla befinner seg i våre egne kjipe sinn

Vi kan ikke stoppe tiggien ved å endre vår innstilling? Hvis eg skulle gitt masse penger hver eneste dag til tiggerene så hadde ikke det stoppet dem, de hadde bare blitt flere

Lenke til kommentar

Hvis det er argumentet må man vel forby bonden å gjødsle dersom lukten siver inn på annen persons gård og grunn?

Det har skjedd at søppelmottak har blitt stengt pga ekstrem lukt hos naboer. De har ikke overholdt grenseverdiene som de måtte holde seg innenfor.

Akkurat bondens gjødsling (nå ervi utenfor tema) blir litt spesielt, fordi den er essensiell for å skaffe oss mat. Natteuro er ikke essensiell.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vi kan ikke stoppe tiggien ved å endre vår innstilling? Hvis eg skulle gitt masse penger hver eneste dag til tiggerene så hadde ikke det stoppet dem, de hadde bare blitt flere

Joda, vi stopper både tigging og religioner og børskrakk og alt du kan finne på å nevne ved å slutte personlig fred med våre personlige utgaver av det vi kaller "verden"

Det er ikke støyen som plager deg, det er du som reagerer på en lyd, klassifiserer den som støy i din personlige verden, og går så ut å lager din egen støy om den andre støyen, som i dette tilfellet kalles "problemet med tiggingen"

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Hva synes dere om tigging på gaten?

Det avhenger av hvem som tigger. Romfolket mener jeg burde vært jagd vekk og satt i arbeid. Men rusmiddelavhengige støtter jeg fult ut og gir. Tigging må aldri forbys, det skaper bare ennå større elendighet for de svakeste i samfunnet.

Endret av Gothminister
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...