smitherun Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Hva mener og tror dere er de største konsekvensene av nedetid for servere? Tenker nå mest på mellomstore firmaer, 20-50 ansatte. Lenke til kommentar
War Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 At kundene ikke får kontakt/handlet. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 At kundene ikke får kontakt/handlet. At de ansatte ikke får gjort jobben sin er også et problem... så i praksis kan hele bedriften stoppe, kan fort bety noen millioner. Så skikkelige systemer er billig om man tenker på konsekvensene av nedetid. Ikke minst, kunder som ikke får kontakt kan droppe firmaet med nedetid for all ettertid; det kan potensielt bety mye mer. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Hva mener og tror dere er de største konsekvensene av nedetid for servere? Tenker nå mest på mellomstore firmaer, 20-50 ansatte. Det spørs vel helt på hva slags servere bedriften har. Om bedriften kun har en intern webserver som kjører bedriftens webside så har det ikke verre konsekvenser enn at den går ned. Er det større ting som en terminalserver, domene kontroller etc så vil jo dette som sagt over ha store konsekvenser for bedriftens ansatte da de ikke får jobbet. Lenke til kommentar
høyenhall Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Hvor langt er et tau? 2 Lenke til kommentar
War Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Fra den ene til den andre enden 2 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Hva mener og tror dere er de største konsekvensene av nedetid for servere? Tenker nå mest på mellomstore firmaer, 20-50 ansatte. Flere måter å regne på og kommer helt an på hvor viktig (for finansene i firmaet) programvare som kjører der. Butikk løsning: Regn antall kunder som ikke får handlet. Trekk fra noen som vil prøve senere og multipliser med noen stamkunder som aldri vil bruke butikken igjen pga dette. Baser på salgsstatistikk. Intern løsning som gjør at ansatte ikke får gjort jobben: Timepris x ansatte + legg til eventuelle andre kostnader. Tap av goodwill hos kunder/tap av kunder er en kostnad. Kritisk løsning: Nedetid tolereres dårlig og medfører store finansielle tap for bedriften. Kan også være av slik art at bedriften mister tillit i markedet eller at tapene er så store at den kan gå konkurs. Samfunnskritisk løsning: I tillegg til finansielle tap kan det være snakk om tap av liv eller store konsekvenser for resten av samfunnet. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Altså et mellomstort firma på 20-50 mann kan fort handle for noen millioner hver dag.Om printserveren deres går ned så vil det bety at de ikke får kjørt ut brev og i en del tilfeller heller ikke generert PDF'er for sending via mail (ja det er faktisk såpass teite løsninger ute i bedrifter). Dette vil bety forsinkelser og kan generere mindre forsinkelser og tap av penger på kortere sikt men de som jobber der vil fortsatt ha mulighet til å jobbe men må gå tilbake i ettertid å ta seg av utskrifter.Tryner en domene-server, terminalserver, databaseserver, grunnleggende nettverksinfrastruktur eller maskiner som hoster løsninger som microsoft axapta eller lignende så vil det være meget begrenset hva de ansatte kan gjøre av arbeide og man taper da både penger i "bortkasta" arbeidstimer og eventuell handel og inntjening dette genererer denne dagen, etterslep kan også måtte tas igjen med overtid senere som igjen resulterer i enda mer penger som forsvinner ut i tapet.Tryner nettverk eller f.eks. en telefoniserver så vil ikke denne bedriften kunne nås av kunder heller, driver de f.eks. med support eller drift vil dette skape ekstra frustrasjon hos kundene som igjen kan bunne ut i at dette er enkelte kunders "siste dråpe" og bytter til tjenester fra en konkurrent, dette kan ende opp i større tap da de vil miste en del av sine faste inntekter over lengre tid.Er dette hos f.eks. en legevakt ute i distriktene så kan f.eks. en mangel på tilgang til journalsystemer resultere i at en pasient får medikamenter han/hun er allergisk mot som kan igjen bety tap av liv noe som er det aller verst tenkelige tilfellet.Som andre også sier så er en slik konsekvens i nesten alle tilfeller tap av inntekt til en eller annen grad, men følgene kan være ganske kritiske, i bunn og grunn, er noe viktig for at daglig drift i bedriften så bør det være redundante løsninger på plass. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 (endret) I større bedrifter betyr det lite grunnet redundante servere og virtualisering Ser man bort i fra det kan det betyr fare for liv og helse Endret 7. januar 2015 av Evelen! Lenke til kommentar
weebl Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Ved redundans har man vel ikke reel nedetid uansett fra brukersiden? Joda, en maskin er nede men generell drift er ikke påvirket. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Ved redundans har man vel ikke reel nedetid uansett fra brukersiden? Joda, en maskin er nede men generell drift er ikke påvirket. Mnja, ett redundant system kan fint gå ned for telling det også. Så jo, reel nedetid kan man få. Strømbrudd, noen gjør en configurasjonsfeil etc. redundans er der for å minske sannsynlighet for nedetid. Eliminering av nedetid er jo bortimot umulig. Når det kommer til spørsmålet, det er for å si det forsiktig. Mange faktorer som spiller inn, hvilket firma er dette? Hva leverer de? Si at dette er ett verksted og mekanikerne vet hvilke biler som skal fikses den dagen, ja. De bruker kanskje litt lengre tid, kanskje må de skrive ting på lapper en liten stund denne dagen og det betyr at det kanskje tar litt ekstra tid neste dag for å fylle inn denne infoen på datamaskiner. Men de har kanskje ikke kastet bort mer enn 10/15 timer totalt på denne dagen. Dette er kanskje noe de kan flytte over på kundene siden jobbene tok litt lengre tid. (de færreste vil reagere på 1/2 time fra eller til, når dette blir fordelt over flere kunder) Så det reelle tapet er kanskje 0. Er dette en regnskapsbedrift i samme situasjon, så kan jo være en dags tapt produksjon. Fordelt over si 50 ansatte som fakturerer ut for 1500 kroner timen. Så 75 000.- i direkte tapt inntekt, dette må kanskje hentes inn ved at noen jobber overtid, kanskje de mister kontrakter etc. Så la oss si at de taper 80 000 totalt. Jeg orker ikke å regne på det, men de får jo sikkert fakurert for de 75 000, bare senere. Så da har man "bare" tapt timelønnen + eventuell overtid (direkte tap) For å si det slik, det kommer an på bedriften, hvilke system det er snakk om. Hvor avhengige de er av dette systemet, om dette er ting som kan faktureres, bare senere. etc. etc. etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå