Gå til innhold

RCA splitter?

Anbefalte innlegg

Jeg har en DAC som jeg gjerne vil koble til både høyttaleren og hodetelefonforsterkeren min. Begge disse har av/på-knapp, derfor trenger jeg ikke en switch (tror jeg?)

Noen som vet hvor jeg kan få tak i en slik kabel? Altså med en hvit og en rød i ene enden og to av hver i andre? Finnes det i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En switch brukes når du har flere signalkilder til en forsterker.

En splitter brukes når du har en signalkilde og to forsterkere. Da er det de kablene jeg linket til som brukes.

Men jeg vil bare høre lyd fra én forsterker om gangen. Det er jo to hull for å koble til én forsterker. Med sånne kabler vil da eventuelt begge være koblet til samtidig, eller begge ha lyd kun fra venstre- eller høyresiden slik jeg ser det. Kan du forklare hvordan det vil fungere?

Lenke til kommentar

Du har en DAC. Det er en signalkilden.

Så har du to forsterkere - "høyttaleren og hodetelefonforsterkeren". Eller har jeg misforstått?

Hvordan hadde du villet koble det med to signalkilder? Da har du også begge koblet til samtidig, og du må selv velge om du skal høre på den ene eller den andre ved å slå på en av gangen.

En splitter lar deg bruke samme signalkilde til begge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

... eller begge ha lyd kun fra venstre- eller høyresiden slik jeg ser det.

Jeg sliter litt med å forstå hvordan du ser dette. Så jeg prøver å formulerer det på en annen måte.

Forutsetningen er jo at du har to slike Y-kabler. En til høyre kanal, og en til venstre.

Det er selvsagt at begge er koblet til samtidig. Alternativet er jo at du har en vanlig kabel som du flytter melom forsterkerne. Og det er vel problemet med det som er bagrunnen for spørsmålet i utgangspunktet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke at dette kan bli så vanskelig. Begge forslagene vil funke greit. Det enkleste er jo 2 stk RCA-forgreninger. Koblingsboksen kan også brukes, men da kobler man egentlig motsatt av tenkt signalretning. Har gjort tilsvarende selv for mange år siden med en liknende boks med utmerket resulat.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...