Gå til innhold

Er kjønnsrollene virkelig SÅ ille?

Anbefalte innlegg

Jenter er jenter og gutter er gutter. La det være slik! Jenter og gutter er forskjellige biologisk sett, så klart blir de også forskjellige på andre områder i livet.

Er det egentlig et stort problem at jentebababyer blir kledd i rosa og guttebabyer i blå? Har vi ikke større problemer i verden enn å lage et styr av hvilken farge vi velger å kle babyene i? Eller henge oss opp i at kjole er et dameplagg og dress er et herreplagg. Hva er problemet med det? Så lenge alle får kledd som de vil.

Det som det fokuseres mest på er selvsagt de ulike linjene man kan velge på videregående. Det er flest jenter som velger Helse- og oppvekstfag, og flest gutter som velger TIP ( teknisk industriell produksjon). Hvorfor prøve å bedre kjønnsblandingen på utdanningsprogrammene når det gang på gang, ikke gir resultater? Forstår vi ikke da at jenter og gutter har ulike interesser, og velger derfor ulike linjer. LA DEM FÅ BESTEMME SELV. Hvis det er flest jenter på Helse, så er det det. Er det virkelig et problem?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jenter er jenter og gutter er gutter. La det være slik! Jenter og gutter er forskjellige biologisk sett, så klart blir de også forskjellige på andre områder i livet.

Er det egentlig et stort problem at jentebababyer blir kledd i rosa og guttebabyer i blå? Har vi ikke større problemer i verden enn å lage et styr av hvilken farge vi velger å kle babyene i? Eller henge oss opp i at kjole er et dameplagg og dress er et herreplagg. Hva er problemet med det? Så lenge alle får kledd som de vil.

Det som det fokuseres mest på er selvsagt de ulike linjene man kan velge på videregående. Det er flest jenter som velger Helse- og oppvekstfag, og flest gutter som velger TIP ( teknisk industriell produksjon). Hvorfor prøve å bedre kjønnsblandingen på utdanningsprogrammene når det gang på gang, ikke gir resultater? Forstår vi ikke da at jenter og gutter har ulike interesser, og velger derfor ulike linjer. LA DEM FÅ BESTEMME SELV. Hvis det er flest jenter på Helse, så er det det. Er det virkelig et problem?

Så lenge de som ikke liker disse kjønnsdefinerte mønstrene ikke føler press for å følge de mot sin vilje så ser jeg ærlig talt ikke problemet...

Lenke til kommentar

Spørsmålet jeg vil stille er om det ødlegger for noen.
Nei, det er kanskje ikke så viktig om vi kler barn i blå

eller rosa klær. Men de som begynner å kjefte høyt på

guttungen fordi han vil leke med dukker...det kan faktisk

føre til problemer. Joda, det vil sikkert alltid være flere jenter

enn gutter på helse, og motsatt på TIP. Alikevell er det alltid

galt når rådgiveren gjør som han gjorde på min skole, og sa

at jenter ikke kunne gå på TIP, og gutter ikke passet inn på helse.

Det er grader her, når det faktisk får alvorlige konsekvenser for folk, da er det galt. Det gjør kanskje ikke de rosa klærne, men kjønssroller kan gjøre det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge de som ikke liker disse kjønnsdefinerte mønstrene ikke føler press for å følge de mot sin vilje så ser jeg ærlig talt ikke problemet...

Helt enig! Folk må få bestemme selv hva de vil og ikke vil gjøre!

Lenke til kommentar

Det er grader her, når det faktisk får alvorlige konsekvenser for folk, da er det galt. Det gjør kanskje ikke de rosa klærne, men kjønssroller kan gjøre det.

Jeg er fult enig i at det er galt om guttunger ikke skal få leke med dukker, det jeg mener er at det er ikke galt at dukker er en "jenteleke" og biler er en "gutteleke", så lenge ingen tar skade over det selvsagt!! òg alle må få gå den linjen de vil, uansett hva andre mener.

Lenke til kommentar

Kjønnsroller er vel først og fremst et problem i de tilfellene der enkeltpersoner som er helt fint i stand til å definere seg selv, blir definert av andre på bakgrunn av kjønnsroller, eller stereotyper. Dette gjelder ikke bare kjønn, men også etnisitet og seksualitet for å nevne gjengangerne. Det at blått ses på som maskulint og rosa feminint ser jeg ingen problemer med.

Felles likhet som sådan er en myte. Felles likhet i lovens øyne er målet.

Lenke til kommentar

Jeg er fult enig i at det er galt om guttunger ikke skal få leke med dukker, det jeg mener er at det er ikke galt at dukker er en "jenteleke" og biler er en "gutteleke", så lenge ingen tar skade over det selvsagt!! òg alle må få gå den linjen de vil, uansett hva andre mener.

Nettopp, og som poltisk aktiv, og skeptisk til kjønnsroller, har jeg alltid presisert nettopp det. Det er ikke galt at man tenker at dukker er litt jentete, det er nå du bruker det imot noen, og "presser dem ned" at det blir et problem. Fullstendig likhet mellom jenter og gutter kommer aldri til å skje, og er også en ganske dum idè. Det er bare det at folk ikke skal føle at de ikke passer inn pga. andres meninger om det de driver med (innenfor loven ofc).

Lenke til kommentar

LA DEM FÅ BESTEMME SELV.

... så lenge de tar de politisk korrekte valgene ;)

og hva mener du med dette? Jenter og gutter må selv få bestemme hvilke politiske valg de tar. Det finnes heller ikke et korrekt svar på et valg, alt kommer an på hva du selv står for og mener.

• Liker 1
Lenke til kommentar

LA DEM FÅ BESTEMME SELV.

og hva mener du med dette?
Tja, ta utdanning som du ser ut til å være opptatt av.

Om tilstrekkelig jenter er interessert i sivilingeniørutdanning til at det blir omtrent like mange av hvert kjønn som tar dette så kan de få bestemme selv.

Om det derimot IKKE er tilstrekkelig jenter interesserte til at det blir omtrent like mange av hvert kjønn så vil politikerne sørge for å rydde opp i dette problemet ved å justere opptakskravene slik at man oppnår det politisk korrekte målet med likestilling.

At det betyr at jenter med lavere karakterer enn gutter kommer inn, og at gjennomsnittsnivået går ned er irrelevant i politisk debatt.

Skal vel bemerkes at dette ikke er symmetrisk, dvs gutter vil ikke bli kvotert inn i sykepleierutdanningen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

LA DEM FÅ BESTEMME SELV.

og hva mener du med dette?
Tja, ta utdanning som du ser ut til å være opptatt av.

Om tilstrekkelig jenter er interessert i sivilingeniørutdanning til at det blir omtrent like mange av hvert kjønn som tar dette så kan de få bestemme selv.

Om det derimot IKKE er tilstrekkelig jenter interesserte til at det blir omtrent like mange av hvert kjønn så vil politikerne sørge for å rydde opp i dette problemet ved å justere opptakskravene slik at man oppnår det politisk korrekte målet med likestilling.

At det betyr at jenter med lavere karakterer enn gutter kommer inn, og at gjennomsnittsnivået går ned er irrelevant i politisk debatt.

Skal vel bemerkes at dette ikke er symmetrisk, dvs gutter vil ikke bli kvotert inn i sykepleierutdanningen.

Mye enig i det som blir sagt her, kan ikke noe om detaljer, men dog. Kvotering av kjønn uansett stilling er tull. Da tar man jo automatisk kjønn med i opptaks-/ansettelsesprosessen, i stedet for å se bort fra kjønn i det hele tatt. I et godt likestilt samfunn er det ikke behov for slik kvotering i arbeidslivet, fordi folk ansettes på bakgrunn av kompetanse, ikke kjønn.

Lenke til kommentar

I 2015 velger heldigvis jenter og gutter utdanningsprogram etter interesse, og det er flott.

Men, det gjorde de ikke for 30 år siden, og den utviklingen som har skjedd har ikke kommet av seg selv.

Slike samfunnsendringer kommer i stor grad som et resultat av politisk arbeid.

Du påstår at det ikke gir resultater, men jeg mener det er feil. I dag kan en jente velge f.eks. elektro uten at det er et sjokkerende valg. For 30 år siden hadde det vært et oppsiktsvekkende valg.

Det er luksus å bo i Norge og ha mulighet til å kunne bli akkurat det en vil bli. Det er luksus å være jente og bo i Norge og kunne bli både frisør og elektriker. Men, det ungdommer i dag tar som en selvfølge er absolutt ikke en selvfølge.

Jeg har lyst til å stille et motspørsmål - tror du ungdommer i dag er like samfunnsengasjert som ungdommer var for 30 år siden? Eller er det flere ungdommer som kun er opptatt av seg selv og skal dyrke egne interesser? Hvem er nåtidens Blitzere?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke for at man skal utligne kjønnene, bruke dusteordet "hen", osv - men hvis man ser på dette litt vitenskapelig må utgangspunktet være at alle farger bør være like tilgjengelige for barn, uavhengig av kjønn. Da må det være opp til andre å overbevise om at det er riktig at lillegutt skal kles i blått, og lillejente skal kles i rosa. Det eneste jeg kan se som et slags "argument" er gammel vane - altså egentlig bare rent sludder.

Det skader nok ganske få at vanen eksisterer, men på den annen side skader det absolutt ingen at vanen opphører, om noe er det en gevinst å hente for det fåtallet som har en smak som avviker fra dagens norm. Det samme gjelder forsåvidt klesstil - men her er det (heldigvis) ikke så svart-hvitt når man først blir voksen.

La folk få velge fritt uten noen påvirkninger utenfra - det er det eneste rette. Så også i skoledebatten, hvor disse tullepoengene må vekk asap.

Lenke til kommentar

"Hen" blir vel typisk ikke brukt til å utviske kjønnsforskjeller. Det blir vel brukt mest i tilfeller der man prater om en person med ukjent kjønn, i stedet for "han/hun" eller "vedkommende" o.l. For de som ikke kan bestemme selv (herunder småbarn) ser jeg ikke noe problem i at foreldrene velger farge på klærne. For de har ikke noe valg. Ethvert valg av klesfarge for et småbarn kan da ikke ses på som noe press.

Lenke til kommentar

I 2015 velger heldigvis jenter og gutter utdanningsprogram etter interesse, og det er flott.

Men, det gjorde de ikke for 30 år siden, og den utviklingen som har skjedd har ikke kommet av seg selv.

Slike samfunnsendringer kommer i stor grad som et resultat av politisk arbeid.

Du påstår at det ikke gir resultater, men jeg mener det er feil. I dag kan en jente velge f.eks. elektro uten at det er et sjokkerende valg. For 30 år siden hadde det vært et oppsiktsvekkende valg.

Det er luksus å bo i Norge og ha mulighet til å kunne bli akkurat det en vil bli. Det er luksus å være jente og bo i Norge og kunne bli både frisør og elektriker. Men, det ungdommer i dag tar som en selvfølge er absolutt ikke en selvfølge.

Jeg har lyst til å stille et motspørsmål - tror du ungdommer i dag er like samfunnsengasjert som ungdommer var for 30 år siden? Eller er det flere ungdommer som kun er opptatt av seg selv og skal dyrke egne interesser? Hvem er nåtidens Blitzere?

Når jeg skriver det ikke gir resultater ved å bedre kjønnsblandingen på ulike yrkeslinher mener jeg, at det ikke har blitt noe stor forandring blant kjønnene på de ulike linjene slik som politkerene håpet.

Jeg tror personlig at ungdommer i dag er omtrent like samfunnsengasjert som for 30 år siden,men på andre måter. Dette er på grunn av at den dag i dag kan ungdommer i stor grad bestemme mye selv, blant annet utdanningen deres, som det var mye politisk opprør om for 30 år siden. Kvinnene ble også politisk aktiv på 1070-80'årene, mye på grunn av at de ville ha likestilling blant menn. I dag har kvinner og menn stort sett de samme rettigheter. Jeg mener at det er mange ungdommer som er samfunnsengasjerte i dag, men på andre måter enn for 30 år siden. Nåtidens blitzere kan være så mange, alle som kjemper for en samfunnsbedring/endring.

Endret av marienil
Lenke til kommentar

Jeg mener at det er mange ungdommer som er samfunnsengasjerte i dag, men på andre måter enn for 30 år siden. Nåtidens blitzere kan være så mange, alle som kjemper for en samfunnsbedring/endring.

Men hva er ungdommer i dag opptatt av, da?

Jeg synes jeg ser altfor mange jenter som bare bryr seg om Canada Goose-jakke og eksotiske ferieturer. De skal ha alt, og skylder på andre når ting går galt - uten å ta ansvar.

Hvor er de samfunnsengasjerte ungdommene? De som engasjerer seg, tør å ha egne meninger, tør å høre sin egen stemme og tør å være annerledes?

Endret av Rotfylling
Lenke til kommentar

Kjønnsroller er ikke til å unngå. Og de som venter på det androgyne mennesket, venter nok forgjeves. Når det likevel enkelte som bruker mye tid og energi på prøve å bekjempe dem, så er nok det fordi de selv ikke ønsker å bygge opp under dem. Som oftest på grunn av at de selv bare synes at de er vulgære, selv om de selv gjerne dytter dette med at kjønnsroller legger hindre i veien for barns utvikling foran seg, for at det ikke høres fullt like urimelig ut. For la oss være ærlige, det er som regel de som ser ned på puppedamer og muskelbiler som reagerer kraftigst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...