JFM Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Hei Er på jakt etter et tappeanlegg, lik OBH Nordica Draught Master, som lar meg bruke beholderen flere ganger uten å bytte den ut. Nevne tappeanlegg krever nemlig at du kjøper øl ferdig på 5 liters fat, når du skal fylle anlegget. Finnes det et lignende tappeanlegg som lar meg bruke beholderen (fatet) på nytt, slik at jeg f.eks kan fylle på annet øl som kun selges på flasker) Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Når du åpner flasker (og bokser) med øl slippes det løs mye CO2 og ølet blir eksponert for oksygen. Etter at en flaske eller en boks er åpnet er det bare tidsspørsmål før ølet blir dødt. Å åpne flere flasker og fylle på en beholder for å få en kulere serveringsmetode vil være å gjøre seg selv en bjørnetjeneste 1 Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 (endret) Beer King 5 liters fat og CO2 dispenser, http://www.bryggselv.no/products/beer-king-co2-dispenser-5liter-party-keg + 1 eller flere fat http://www.bryggselv.no/products/party-keg-5l og co2 patroner etter behov. Eller Cornelius fat, men de er en del dyrere. Men som Andreasfe over nevner, har du åpna flasker/bokser og tømt over på fat så blir det ikke bra. Det blir rett og slett rævva. Lærer du deg derimot å brygge selv så fyller du 4 til 5 slike fat etter 5-6 timers arbeid og et par uker gjæringstid. Samtidig får du med en skikkelig morsom hobby, ølbrygging, på kjøpet. Evt. gå sammen med noen som kan brygge allerede og vær lærling/assistent mot å få fyllt tanken. Endret 7. januar 2015 av Flippo Lenke til kommentar
JFM Skrevet 7. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2015 Har ikke planer om ølbrygging med det første da jeg allerede driver med sterkere saker Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Om du får karbonisert ølet som du heller frå flaskene og ned i ølfatet så kan eit slikt system fungere greit. Men med Beer King oppsettet er ikkje berekna for dette. Skal du tappe om flaska kjøpeøl så må du ha eit ølfat der du kan kobble til CO2-flaske for karbonisering. Då trenger du eit ølfat som f.eks Corneliusfat, ein trykkregulator og ei flaske med CO2, samt tappeutstyr. Då blir det fort dyrt. Rundt rekna så får du kjøpt eit nytt Corneliusfat til ca 1000-lappen (brukte er eit par hundre kroner billegare). Prisen er nesten heilt uavhengig av kva størrelse du velger. Ein trykkregulator koster også for ein tusenlapp. CO2 betaler du kilopris for, men inkludert kjøp/leige av trykkflaske så slepp du nok ikkje unna med mindre enn 500 kr for ei lita CO2-flaske. Så det finnes løysningar, spørsmålet er berre kor mykje du er villig til å betale. Om du uansett skal kjøpe ølet i butikk så er vell dette med å kunne fylle ølglaset frå tappekran berre ein gimmick? Den einaste grunnen eg ser til at det er ein fordel å fylle opp eit ølfat er dersom du vil ha muligheita til å tappe deg eit halvt glas med øl utan å åpne ei heil flaske og helle ut resten. Men om du må investere i skikkelig utstyr for å få det til så er det nok fortsatt billegare å helle resten av ølet i vasken etter at du har skjenka opp eit halvt glas. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå