Gå til innhold

Kan sparebanken1 N N nekte overføring/betaling fra egen konto til en annen sin konto?


Anbefalte innlegg

Har Sparebanken 1 Nord- Norge virkelig lov å nekte kunder å overføre penger fra sin konto til andre kontoer ?

jeg vet om flere tilfeller der det blir påstått av kundebehandleren i banken sier at de ikke her lov til dette , men de skal gjøre det denne gangen

 

for en god tid tilbake sendte jeg også en epost til den baken ( fant adressen på nettet ) men de har ikke svart.

 

og til dere som måtte lure , det er ikke alle som har nettbank

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det sank om overføre på generelt grunnlag, eller er det sank om at "dama bak kassa" ikke kan gjøre det for deg?

selv har jeg nettbank i en annen bank

jeg har en konto hos sparbanken 1 som jeg vurderer å si opp på grunn av dette

kontoen er i grunne ikke brukt til noe.

 

jeg vet om 2 tilfeller der kunden ( moren min og en nabo ) skulle overføre penger fra sin konto til en annen konto ( de skulle låne / tilbakebetale penger til slakta )

 

Mannen og dama bak skranken sa at de egentlig ikke hadde lov til å gjøre dette

 

Noe mer om det vet jeg ikke

 

Så nå lurer jeg på hvilket grunnlag og hjemmel i loven kan de nekte alle kundene sine å overføre penger fra sine egne kontoer til kontoer i andre banker ?

 

Nå vet jeg jo heller ikke helt hvordan en privatperson kan sende en regning med pinnkode o.s.v. når bakene nekter å la folk overføre penger

Lenke til kommentar

Hva menes egentlig her med å overføre til annen konto? Regner med at det er begrensninger på hva en ansatt kan gjøre på kundenes konti. Løsningen er vel så enkel som å fylle ut en giroblankett.bankgiro-for-h_ndskrift-l_se-2x-100pk-_0

Man da må kundebehandleren gi beskjed om det.

 

Det var snakk om var om kundebehandleren fikk lov til hjelpe kunden til overføre penger fra sin konto til en annen persons konto

Når de ansatte i banken sier at de ikke har lov til å gjøre det så lurere jeg på hvorfor

samtidig som de har lov til å nekte kunden hjelp med dette ?

Lenke til kommentar

Det var snakk om var om kundebehandleren fikk lov til hjelpe kunden til overføre penger fra sin konto til en annen persons konto.

Nå har ikke jeg ekspert på banktjenester, men har forstått det slik at overføring er mellom egne konti, mens "overføring til andres konto" er definert som betaling/giro.

 

 

Når de ansatte i banken sier at de ikke har lov til å gjøre det så lurere jeg på hvorfor samtidig som de har lov til å nekte kunden hjelp med dette?

Hvis de ikke har lov å gjøre det, så kan de ikke hjelpe med å gjøre det (som de ikke har lov til)... Banken kunne vel løst det ved å gi kunden en giro som kunden fyller ut?
Lenke til kommentar

 

Det var snakk om var om kundebehandleren fikk lov til hjelpe kunden til overføre penger fra sin konto til en annen persons konto.

Nå har ikke jeg ekspert på banktjenester, men har forstått det slik at overføring er mellom egne konti, mens "overføring til andres konto" er definert som betaling/giro.

 

 

Når de ansatte i banken sier at de ikke har lov til å gjøre det så lurere jeg på hvorfor samtidig som de har lov til å nekte kunden hjelp med dette?

Hvis de ikke har lov å gjøre det, så kan de ikke hjelpe med å gjøre det (som de ikke har lov til)... Banken kunne vel løst det ved å gi kunden en giro som kunden fyller ut?

 

ja, men hvorfor vil de da ikke fortelle kunden hvordan han eller hun skal gjøre det ?

Lenke til kommentar

Kan grunnen til at du ikkje fekk hjelp være at du var for påståelig med å konsekvent kalle utbetalinga for ei overføring i staden for å forklare kva du ville ha hjelp til?

 

Som på alle andre områder så er det vanskelig å hjelpe ein kunde som bruker faguttrykk som kunden ikkje forstår betydninga av.

 

Som f.eks:

Dersom nokon ringer ein reperatør for å få hjelp til å reparere TVen så skal ein ikkje bli overraske om reperatøren møter opp og skrur opp TVen. At kunden eigentleg mente PC-skjermen kan ikkje reperatøren vite. Hadde kunden ordlagt seg på ein litt anna måte så hadde reperatøren stillt oppfølgingsspørsmål for å få klarheit i kva kunden vil ha hjelp til, men når kunden gir inntrykk av å ha god peiling på ting så er det ingen som bruker tid på å kvalitetsjekke at kunden har det kunnskapsnivået som ein utgir seg for å ha.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kan grunnen til at du ikkje fekk hjelp være at du var for påståelig med å konsekvent kalle utbetalinga for ei overføring i staden for å forklare kva du ville ha hjelp til?

 

Som på alle andre områder så er det vanskelig å hjelpe ein kunde som bruker faguttrykk som kunden ikkje forstår betydninga av.

 

Som f.eks:

Dersom nokon ringer ein reperatør for å få hjelp til å reparere TVen så skal ein ikkje bli overraske om reperatøren møter opp og skrur opp TVen. At kunden eigentleg mente PC-skjermen kan ikkje reperatøren vite. Hadde kunden ordlagt seg på ein litt anna måte så hadde reperatøren stillt oppfølgingsspørsmål for å få klarheit i kva kunden vil ha hjelp til, men når kunden gir inntrykk av å ha god peiling på ting så er det ingen som bruker tid på å kvalitetsjekke at kunden har det kunnskapsnivået som ein utgir seg for å ha.

Der tar du feil for det er ikke snakk om jeg som kunde hos den banken.

Les de første innleggene på nytt

Lenke til kommentar

Ikke for å kverulere, men i ditt første innlegg så skriver du overføre til andre kontoer, ikke til andre personer.

 

Der tror jeg hele sakens kjerne er, for mellom egne kontoer så er det ingen problemer med å få det utført. Men det å "overføre" penger til en annen person er en betaling og må gjøres/belastes på en annen måte, derfor har de ikke lov til å utføre det.

Endret av fotonisse
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke for å kverulere, men i ditt første innlegg så skriver du overføre til andre kontoer, ikke til andre personer.

 

Der tror jeg hele sakens kjerne er, for mellom egne kontoer så er det ingen problemer med å få det utført. Men det å "overføre" penger til en annen person er en betaling og må gjøres/belastes på en annen måte, derfor har de ikke lov til å utføre det.

Du for mere info i innlegg nr 3.

Det er alltid lurt å lese flere innlegg før man begynner å svare.

 

Nå var det snakk om å flytte penger fra sin konto til en annen sin konto.

hvis ikke personen bak skranke går i barnehagen så skjønner han/hunn hva kunden vil og hjelper kunden til den beste løsningen uansett hva nå den går ut på

 

Folk som gå til skranken i banken er også inneforstått med at det koster penger

 

Dette er personer som hverken er interessert i Internett , pcer eller avanserte mobiler derfor blir det i overkant å måtte skaffe seg noe av de mulighetene bare for å få gjøre de nødvendige banktjenestene

 

hvis man heller ikke bruker brevgiro så har man ikke andre valg

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Jeg har lest det, og hele tråden.

 

Men fremdeles så er det samme som gjelder.

De kan overføre penger mellom egne kontoer i samme bank, har de kontoer i en annen bank, så blir det det samme som å betale til en "fremmed person" for denne banken sin del.

 

 

( de skulle låne / tilbakebetale penger til slakta )

 

Så nå lurer jeg på hvilket grunnlag og hjemmel i loven kan de nekte alle kundene sine å overføre penger fra sine egne kontoer til kontoer i andre banker ?

 

 

Det gjøres enkelt for at overføring mellom egne kontoer, kun gjelder innen den samme banken og for de kontoene en disponerer (i den samme banken).

 

Altså i min husstand så har fruen og jeg disposisjonsrett/bruksrett til hverandres kontoer (i den samme banken), og kan fritt overføre penger til hverandre. Men om jeg skulle overført penger til min søster (som også har konto i den samme banken), så blir det ikke en overførsel, det er en betaling.

 

 

Skal en da betale/overføre penger til andre personer (eller til egen konto i en annen bank), så er det å gjøre som du fikk forslag om høyere opp i tråden, fylle ut en blanko-giro med riktig navn og kontonummer. Men da blir det et betalingsgebyr på det.

Endret av fotonisse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi lever i 2015, verden har gått fremover og skrankebankfunksjonærer er en utdøende rase som raner de få kundene som våger og troppe opp i banken for å få utført et ærend med skyhøye avgifter.

Alle, unge og gamle må nok bite i seg at nettbank har kommet for å bli og selv de som ikke har nettbank er faktisk telebank fortsatt et alternativ selv om de fleste allerede har en smattelefon der de kan bruke bankens app til betalinger og annet.

Har personlig sittet på 90 tallet å betalt regninger i telefonkiosk da jeg hadde siviltjeneste.

 

Så om du ikke vil bli misshandlet og flådd i skranken i banken prøv ut ny eller gamle metoder for banktjenester.

Personlig har jeg ikke satt mine ben i banken siden 2003 og jeg har på den tiden kjøp ei leilighet og et hus med hjelp av banken selv om den har filial 50 mil unna der jeg bor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du snakker til de ansatte i banken, som du snakker til oss på forumet (tenker på måten du uttrykker deg på, hvilke ord du bruker, og aggressiviteten i tonen din) så forstår jeg at de blir mindre behjelpelige.

 

Hvis du ikke vet helt sikkert hva du snakker om, si det til personen bak skranken. Vær høflig og behersket og forklar hva du ønsker å gjøre, uten å bruke faguttrykk. Da hadde de nok dratt frem en giroblankett til deg ganske snart.

 

At du ikke har nettbank, er ikke bankens feil. De skal ha betalt for at du må bruke en ansatts tid for ting som de med nettbank gjør selv. Ikke noe feil med å ikke ha nettbank, men det medfører mer ressursbruk. Er det riktig at alle kundene skal betale for det det koster banken å fortsatt ha en viss andel ansatte i skranken? Er det ikke riktig at kun de som benytter de, betaler for de?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tro det eller ei , lit av problemet er at det ikke er alle som er kapabel med alle nymotens ting og bruker derfor ikke dem

 

Derfor er det en uting når banken nekter å hjelpe dem ( mot betaling ) når kunden ønsker betale til slekta

 

Elektroniske tjenester kan svikte og da bør man ha noe i bakhand.

 

Enkelte banker har mange minibaker , mens andre har begrenset det sterkt ( som DNB ) samtidig som gebyret for å bruke anen minibank er høyt. ( i Bodø området ,sentrum - city nordd, et område på flere km ) har Sparebanken mange minibanker mens DNB kun har en

hvorfor skal det være slik ?

 

 

 

Om du snakker til de ansatte i banken, som du snakker til oss på forumet (tenker på måten du uttrykker deg på, hvilke ord du bruker, og aggressiviteten i tonen din) så forstår jeg at de blir mindre behjelpelige.

hvor mange ganger må jeg spesifisere at det er ikke snakk om min konto i den banken ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Tro det eller ei , lit av problemet er at det ikke er alle som er kapabel med alle nymotens ting og bruker derfor ikke dem

 

Derfor er det en uting når banken nekter å hjelpe dem ( mot betaling ) når kunden ønsker betale til slekta

 

Elektroniske tjenester kan svikte og da bør man ha noe i bakhand.

 

Enkelte banker har mange minibaker , mens andre har begrenset det sterkt ( som DNB ) samtidig som gebyret for å bruke anen minibank er høyt. ( i Bodø området ,sentrum - city nordd, et område på flere km ) har Sparebanken mange minibanker mens DNB kun har en

hvorfor skal det være slik ?

Hva er det egentlig du er irritert for? Du blander inn så mange faktorer og ting her at jeg ikke klarer å følge tankene dine lenger.

 

Er du irritert for at du må betale for å gjøre ting i en bank fremfor nettbank? Les hva jeg skrev i mitt forrige innlegg.

 

Er du irritert på DnB fordi de har få minibanker? Eller fordi du ikke ble gitt en giro? Eller fordi man ikke kan overføre penger fra en persons konto til en annen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

det er 2 ting

- At sparebanken 1 nekter å hjelpe kunder som vil flytte penger fra sin konto til kontoen til en annen i familien ( kal det gjerne betaling ). Det var også derfor jeg spurte om man kunne betale brevgiro uten kiddnummer

 

 

- og at DNB kun har en minibank i et område på flere mil i omkrets

skal man ta ut penger i en minibank til DNB så må man reise inn til Bodø sentrum

Et område der butikken legges ned , samtidig som det ikke er parkering til alle bilene

 

alternativet er butikkene ( med begrenset mulighet ) eller de få butikkene som også driver bank ( arv fra postbanken )

 

 

men først og fremst at Sparebanke N- Norge ikke vil hjelpe kunder som skal betale penger til slekta.

( de nekter altså egne kunder å betale regningene i skranken)

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Alt tatt i betraktning virker DNB som en utrolig innelsuttet og lite smidig bank som er mere interresert i foretningskunder en mannen i gata.

Men som sagt om du hverken vil bruke nettbank eller en av bankenes apper og plages med DNB så bytter du bank men vil anbefale deg å teste ut den gammeldagse metoden med telebank.

Det er ikke værre en å bruke et kontantkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...