sdfsdfjk Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Alle som er født i Norge kan kalles seg nordmann. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 (endret) Bare dem? Alt for snevert. Hva med de mange nordmenn som er født i utlandet av norske foreldre på utenlandsoppdrag? Endret 9. januar 2015 av Isbilen Lenke til kommentar
Avlatsbrev Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 De som får norsk pass blir norske statsborgere, det kan være hvem som helst. Nordmenn derimot, er født av etnisk norske foreldre hvis norske aner går noen hundre år tilbake i tid. Jeg kan for eksempel ikke kalle meg kineser hvis jeg blir født av norske foreldre i Beijing, da er jeg nordmann. (Dette er ingen fasit, kun min mening.) Lenke til kommentar
sdfsdfjk Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Bare dem? Alt for snevert. Hva med de mange nordmenn som er født i utlandet av norske foreldre på utenlandsoppdrag? Ta definisjonen med en krype salt! Lenke til kommentar
sdfsdfjk Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 De som får norsk pass blir norske statsborgere, det kan være hvem som helst. Nordmenn derimot, er født av etnisk norske foreldre hvis norske aner går noen hundre år tilbake i tid. Jeg kan for eksempel ikke kalle meg kineser hvis jeg blir født av norske foreldre i Beijing, da er jeg nordmann. (Dette er ingen fasit, kun min mening.) Det er forskjell på etnisk norsk og norsk. Min definisjon er som følger: Etnisk norsk: Minst 5-6 generasjoner født i Norge. En generasjon tilsvarer 30 år. Norsk: Født i Norge. Lenke til kommentar
Avlatsbrev Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Jeg er veldig enig i din definisjon av "etnisk norsk". For meg er derimot "norsk" det samme som "etnisk norsk" og "nordmann". "Norsk statsborger" er for de resterende. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 En ting er sikkert, så lenge en stor gruppe føler seg ekskludert i et samfunn skaper det konfliktDe eksluderte gruppene må holdes små? Spør den små gruppe brødrene i Paris som følte seg ekskluderte fra fransk samfunn som politiet jager Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Tullball. Etnisk norske er folk som er født av foreldre som selv er født og vokst opp i Norge. Man trenger ikke å gå lenger tilbake en det. Skal man begynne å blande rase i diskusjonen er det noe helt annet. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Statsborgerskap sier hva du er. Har man Norsk statsborgerskap så er man Norsk. Selv om man er svart, gul eller bleik. 1 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Hvis man føler seg norsk, så er man norsk. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Hvis man føler seg norsk, så er man norsk. Men hva vil det si og føle seg Norsk? Jeg er Norsk. Men når jeg omgås folk i samfunnet og ser og hører andre Norske snakker og tenker. Da føler jeg meg på ingen måte Norsk. Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Spør den små gruppe brødrene i Paris som følte seg ekskluderte fra fransk samfunn som politiet jager De hadde jo vært og trent nede i syria, der må de ha følt seg inkludert, sammen med alle IS folka. Hvorfor ble de ikke der da? Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Spør den små gruppe brødrene i Paris som følte seg ekskluderte fra fransk samfunn som politiet jager De hadde jo vært og trent nede i syria, der må de ha følt seg inkludert, sammen med alle IS folka. Hvorfor ble de ikke der da? Noen velger å bli med IS, andre prøver å endre samfunnet etter deres ønske. Disse gutter også allerede hadde funnet likesinnede kamerater at de kunne føle seg inkludert Innvandrer guttegjenger som strider med sin identitet og fattigdom/arbeidsløshet og som noe engasjerer seg i kriminalitet er en meget gammel tradisjon. Selv kriminelle skandinaviske kriminelle guttegjenger eksisterte i NYC og Chicago ca 1890-1910. Har man det meget vanskelig å finne hvor man tilpasser seg med "hvem er jeg, hvor skal jeg "spørsmål delvis fordi samfunn sier at jeg blir alltid utlendinger, så reagere noe få på kriminelle måter. Andre reagere med å isolere seg og bare bor hvor det finnes deres etnisk gruppe og trekke seg fra det bredere samfunn Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Moderatormelding Jeg har flettet nok en ny tråd om akkurat det samme temaet inn i denne tråden. Det kan dessverre ha den følgen at rekkefølgen på enkelte poster blir litt hulter i bulter. Kommentarer på moderering skal som vanlig ikke skje i tråden da det er off topic Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå