Gå til innhold

Er jeg norsk?

Anbefalte innlegg

Hvis du har norsk statsborgerskap og selv definerer deg som norsk, så er du norsk.

Hmm, jeg har norsk statsborgerskap, men definerer ikke meg selv som norsk. Er jeg norsk? :)

Kom ikke det ganske klart frem hva Bjarnemann mente...?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer vel an på hvor man bor? Både du og jeg har våre subjektive erfaringer.

Ifølge noe forskere på UIO er hans erfaring mer typiske enn din erfaring. Det kan også være at det blir vanskelig å merke hva som skjer til andre uten å ha et mørkt hud selv.

Hvilke forskere? UIO er ikke akkurat et universitet med godt rykte.

Ser ut som du har bestemt deg på forhånd, så gidder jeg ikke å finne forskningrapporten jeg har lest tidligere

I følge noen forskere på UIO tar du feil og alt du har trodd er sant, er feil.

Men som du vet er UIO et universitet med dårlig rykte så de tar feil selvfølgelig, min personlig erfaring er ikke begrensede

Lenke til kommentar

Blir det feil at jeg kaller meg selv norsk?

Ja, av samme grunn som at det blir feil om du kaller deg selv enhjørning. ;)

Tips: Hvor mange enhjørninger har du sett?

Nå ble jeg usikker på om du ønsker å kverulere, eller om det var et seriøst spørsmål. Det er i grunn ikke så farlig. Svaret blir det samme uansett.

I mine øyne er du da ikke norsk. Rent formelt er du det, og opphavet ditt forsvinner ikke av den grunn (forutsatt at du har bakgrunn som etnisk norsk). Men jeg ser ikke på deg som norsk om du selv ikke ønsker å definere deg som det.

Lenke til kommentar

Norge får stadig flere innvandrere og nye mennesker, spørsmål om hvem som kan kalle seg norsk, og som kan si de er norsk har blitt stillt i flere sammenhenger.

Min mening er at man ikke trenger å følge alle de norske tradisjonene, ha norske oldeforeldre osv. Jeg mener at alle med norsk statsborgerskap som selv føler seg norsk kan selv kalle seg norsk. Det handler tross alt om nasjonalitets følelse. Foreldrene dine må ikke være norsk for at du ikke kan kalle deg det. Flere tilfeller kan hende der folk med utenlandsk bakgrunn blir fortalt at de ikke kan kalle seg norsk. dette mener jeg er galt.

Mange som bare har norsk bakgrunn i familien, har statsborgerskap og har bodd her hele livet følger ikke alle punktene som liksom kalles det å være typisk norsk, eller det flere land forbnder med nordmenn.

Lenke til kommentar

Norge får stadig flere innvandrere og nye mennesker, spørsmål om hvem som kan kalle seg norsk, og som kan si de er norsk har blitt stillt i flere sammenhenger.

Min mening er at man ikke trenger å følge alle de norske tradisjonene, ha norske oldeforeldre osv. Jeg mener at alle med norsk statsborgerskap som selv føler seg norsk kan selv kalle seg norsk. Det handler tross alt om nasjonalitets følelse. Foreldrene dine må ikke være norsk for at du ikke kan kalle deg det. Flere tilfeller kan hende der folk med utenlandsk bakgrunn blir fortalt at de ikke kan kalle seg norsk. dette mener jeg er galt.

Mange som bare har norsk bakgrunn i familien, har statsborgerskap og har bodd her hele livet følger ikke alle punktene som liksom kalles det å være typisk norsk, eller det flere land forbnder med nordmenn.

Det finnes også etniske nordmenn med amerikansk statsborgerskap som ikke vet hvor Norge ligger på kartet eller et ord på norsk. Er de mer norske enn de som har bodd hele sitt liv i Norge og elsker landet , snakker språket og kjenner kulturen men er av albansk opphav?

Utfordringen i Europa er å definere et nytt nasjonalt identitet blant deres land som ikke krever etnisitet men kjærlighet for deres adopterte land og sine mentaliteter som er inklusive og tolerante

Lenke til kommentar

Hele denne diskusjonen tror jeg kan oppsummeres i at de mer konservative ikke synes innvandrere kan bli fullt norsk, mens de som er mer progressive mener at så lenge de bor her, snakker norsk og liker landet så er de norske.

En ting er sikkert, så lenge en stor gruppe føler seg ekskludert i et samfunn skaper det konflikt

Lenke til kommentar

Min mening er at man ikke trenger å følge alle de norske tradisjonene, ha norske oldeforeldre osv. Jeg mener at alle med norsk statsborgerskap som selv føler seg norsk, og so har bodd i landet og levd seg inn i kulturen, kan selv kalle seg norsk. Det handler tross alt om nasjonalitets følelse. Foreldrene dine må ikke være norsk for at du ikke kan kalle deg det. Flere tilfeller kan hende der folk med utenlandsk bakgrunn blir fortalt at de ikke kan kalle seg norsk. dette mener jeg er galt. Bare fordi hele familien deres ikke er norsk, betyr ikke det at de ikke er det.

Mange som har norsk bakgrunn i familien, har statsborgerskap og har bodd her hele livet følger ikke selv alle punktene som liksom kalles det å være typisk norsk, eller det flere land forbnder med nordmenn. Jeg følger ikke alle de tradisjonelle punktene som liksom gjør meg typisk norsk, men jeg kalle meg norsk, så vorfor kan ikke de som også har bodd her hele livet kan språket og lever med samme kultur kalle seg det fordi foreldre eller besteforeldre ikke er norske.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så viktig å avgjøre akkurat hvor grensen går? Sånn røflig kan vi si at alle som vil kalle seg norske, er norske, for noe av det viktigste er at man føler seg som en del av det norske folk. Det er mest vanlig at innvandrere som har kommet hit i noenlunde voksen alder identifiserer seg med hjemlandet livet ut, så problemet med folk som kaller seg nordmann for tidlig er så godt som fraværende. Det er nok de i overkant innvandringskritiske som tenker mest på sånt.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...