tom waits for alice Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Det hjelper pent lite hvordan man "føler" seg. Skotten kommer aldri aldri aldri til å bli sett på som kineser av kineserne, om han så bor der i 100 år. Det er helt naturlig, og slik er det i absolutt alle land på kloden. Nei. Slik er det ikke alle land. Det er slik i land som er dominert av én etnisk gruppe, slik Norge historisk har vært. Men Kina er helt anderledes: Kineserne har så mange forskjellige etnisiteter som har opphav innenfor sine grenser (55 ulike etniske grupper, tilsammen 105 millioner mennesker), at det har blitt et viktig nasjonalt prosjekt at alle skal være kinesere. (Zhonghua minzu). Det minner om formann Maos svar til en vestlig journalist da han spurte om Mao ikke var redd for en invasjon utenfra: "Kina er stort. Før de er kommet langt er de alle blitt kinesere." Geir Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 (endret) Definer "norsk kultur" slik at 51% av befolkningen "passer inn" under definisjonen. Dette er majoriteten og dermed allt som kreves for å være "norsk" kulturelt sett. Definer "norsk genetikk" slik at 51% av befolkningen "passer inn" under definisjonen. Dette er majoriteten og dermed allt som kreves for å være "norsk" genetisk sett. Medmindre der er 100% overlappping mellom kultur og genetikk, hvilket jeg ikke kan se noen grunn til å tro, vil gruppen som er "norsk" BÅDE genetisk OG kulturellt våre mindre enn 51%. Om der ikke er noen som helst sammenheng mellom genetikk og kultur kan vi forvente at gruppen som er genetisk OG kulturelt norsk vil være omtrent 26% (51%x51%). Dog ettersom der nok kan forventes en viss sammenheng, om ikke 100% overlapping, kan vi forvente at gruppen norsk kulturellt OG genetisk representerer noe sted mellom 26% og 51% kanskje omtrent snittet mao 38.5%, dvs ett mindretall av befolkningen. Endret 7. januar 2015 av Skatteflyktning 1 Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 lang tekst Jeg tror ikke presise definisjoner virkelig er nødvendig her, fordi jeg tror folk har en intuitiv forståelse av hva jeg snakker om. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 (endret) Du kan ikke se noen grunn til å tro at det er 100% overlapping, men du klarer fint å tro at det er snakk om kulturell og genetisk flertall som er minimum av det som skal til for å flertall? Hva om 50.5% var kulturell? Hva om 50.5% var etnisk? Da har du fortsatt majoritet (flertall) og du har ikke 100% overlapping (hvilket du ikke kunne se noen grunn til å tro). Vi kan utmerket vel forvente sammenheng på oppimot 70% eller 80%. Det vil si majoriteten av befolkningen. Endret 7. januar 2015 av Abigor Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 (endret) Jeg tror ikke presise definisjoner virkelig er nødvendig her, fordi jeg tror folk har en intuitiv forståelse av hva jeg snakker om.De som ikke er istand til å definere sine ord har som oftest dårlig forståelse for hva de snakker om. Vi kan utmerket vel forvente sammenheng på oppimot 70% eller 80%. Det vil si majoriteten av befolkningen.sammenheng på 75% vil gi akkurat de 38.5% som jeg hadde gitt tidligere (av befolkningen som BÅDE er kulturelt og etnisk norsk), men 38.5% er ikke noen majoritet. Endret 7. januar 2015 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 De som ikke er istand til å definere sine ord har som oftest dårlig forståelse for hva de snakker om.Hva har du å si om de som må velge ekstremiteter for å ha et poeng? Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 De som ikke er istand til å definere sine ord har som oftest dårlig forståelse for hva de snakker om. Nå er jeg ingen ekpert i genetikk, men fra det jeg har lest så er det slik at det er et sett gener som omtrent alle mennesker har. Hvis vi nå ser bort i fra disse. Av de gjenværende genene vil det være mange like hos to norske, men mange ulike hos f.eks. en asiater og en norsk. En person som er "genetisk norsk" vil ha stort samsvar mellom sine gener og det "norske genomet". Si at hvis 80% av de som bor i norge har blå øyne, og du også har blå øyne. Så har du 0.8 korrelasjon på øyefarge. Så gjør du slik for hvert eneste variable gen, legger sammen "poengene", og deler på totalt antall gener... Om det tallet du får er høyere enn for noe annet land på jorda så er du "genetisk norsk". Som jeg sa først så kan folk gjerne se dette med et øyekast, så tanken med en slik kalkulasjon som over er tåpelig, men du ville jo absolutt ha en nøyaktig definisjon. Huff. Akkurat hva som kreves for å være "norsk av kultur" (en tanke som kun er for innvandrere som ikke er "genetisk norsk") er veldig subjektivt, eneste jeg kan tenke på som er nødvendig er språk. F. eks. Geir sier han synes noen kan være norsk av kultur hvis personen føler seg norsk (og da mener jeg det er nødvendig at han kan snakke norsk), altså er kun språket nødvendig i hans øyne, slik jeg tolker det. Andre folk vil ikke føle at bare språk er nok. Lenke til kommentar
Gjest member-7189 Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 1 Når blir du da "genetisk norsk" etter din målestokk? 2 Så da kan være "norsk av kultur" om foreldrene dine er innflyttere til norge, slik som trådstarter. 1. Se første jeg skrev 2. Jepp Så din definisjon av "genetisk norsk" er ikke hvem foreldrene dine er, men om majoriteten synes du ser "norsk" ut. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 sammenheng på 75% vil gi akkurat de 38.5% som jeg hadde gitt tidligere (av befolkningen som BÅDE er kulturelt og etnisk norsk), men 38.5% er ikke noen majoritet.Hæ? Jeg snakker om for eksempel 90% kulturell og 80% etnisk. Det kan gi felles overlapp på 75%, altså majoritet, stikk i strid med hva du sa tidligere. Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Så din definisjon av "genetisk norsk" er ikke hvem foreldrene dine er, men om majoriteten synes du ser "norsk" ut. Når har jeg definert det i en post over. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 (endret) Nå er jeg ingen ekpert i genetikk, men fra det jeg har lest så er det slik at det er et sett gener som omtrent alle mennesker har. Hvis vi nå ser bort i fra disse. Av de gjenværende genene vil det være mange like hos to norske, men mange ulike hos f.eks. en asiater og en norsk. En person som er "genetisk norsk" vil ha stort samsvar mellom sine gener og det "norske genomet". Si at hvis 80% av de som bor i norge har blå øyne, og du også har blå øyne. Så har du 0.8 korrelasjon på øyefarge. Så gjør du slik for hvert eneste variable gen, legger sammen "poengene", og deler på totalt antall gener... Om det tallet du får er høyere enn for noe annet land på jorda så er du "genetisk norsk". Som jeg sa først så kan folk gjerne se dette med et øyekast, så tanken med en slik kalkulasjon som over er tåpelig, men du ville jo absolutt ha en nøyaktig definisjon. Huff. Tja, interessant teori, men stemmer dette i det hele tatt med virkeligheten? Det nærmeste man finner noe vitenskapelig grunnlag for er vel Haplogrupper, men der eksisterer ingen "norsk" haplogruppe, men der er en "nordisk" gruppe, men desverre er den ikke i majoritet noe sted, dvs den er UNDER 50% også i Norge, blant såkallt norske nordmenn. http://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup Akkurat hva som kreves for å være "norsk av kultur" (en tanke som kun er for innvandrere som ikke er "genetisk norsk") er veldig subjektivt, eneste jeg kan tenke på som er nødvendig er språk.Hmm, nå er jeg ikke innvandrer, men utvandrer som nok er genetisk norsk. Desverre for deg anser jeg meg ikke lenger som norsk kulturelt sett så påstanden om at dette KUN er ett tema for genetiske utlendinger forekommer meg merkelig. Videre snakker jeg endel språk flytende (utover norsk), betyr det at jeg er engelsk, fransk, tysk, etc? F. eks. Geir sier han synes noen kan være norsk av kultur hvis personen føler seg norsk (og da mener jeg det er nødvendig at han kan snakke norsk), altså er kun språket nødvendig i hans øyne, slik jeg tolker det. Andre folk vil ikke føle at bare språk er nok.Jeg føler at språket er irrelevant, man blir vel ikke norsk (engelsk, fransk, etc) av å snakke språket? De som snakker mange språk får da mange nasjonaliteter, mens f.eks. ett genetisk norsk barn vokst opp i England ikke lenger vil være norsk (om barnet ikke har lært norsk). Endret 7. januar 2015 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
egen9 Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 (endret) Hm, godt spørsmål trådstarter.Hva trengs egentlig for å være norsk?Se på meg som et eksempel da,Født av norsk far, og rwandisk mor.Bodd her hele livet, og neste år går jeg muligens inn i det norske forsvaret. Er også aktivt i et norsk politisk parti, var aktiv i den lokale skigruppa når jeg var mindre, og går mye tur ute.Alle ting som mange ser på som typisk norske.Norsk er det eneste språket jeg snakker flytende,og også morsmålet mitt.I Rwanda har jeg vært totalt 9 uker igjennom livet.Alikevell vill nok ikke de fleste se på meg som norsk du.Så, er du? Vell, jeg personlig ser ingen grunn til å si noe annetmen sånne som du og meg vil nok aldri bli sett på som det av majoriteten. Endret 7. januar 2015 av egen9 Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Tja, interessant teori, men stemmer dette i det hele tatt med virkeligheten? Hmm, nå er jeg ikke innvandrer, men utvandrer som nok er genetisk norsk. Desverre for deg anser jeg meg ikke lenger som norsk kulturelt sett så påstanden om at dette KUN er ett tema for genetiske utlendinger forekommer meg merkelig. Videre snakker jeg endel språk flytende (utover norsk), betyr det at jeg er engelsk, fransk, tysk, etc Hva er det som ikke stemmer med virkeligheten? Det jeg mener om at denne "kulturell norsk" tingen kun er for innvandrere, er at hvis de er "genetisk norske" (ikke innvandrer) så er de norske, samme hva, basta bom. Det er mitt syn. Nei, ok, det er vel også et minstekrav at du bor i landet. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Alikevell vill nok ikke de fleste se på meg som norsk du. Så, er du? Vell, jeg personlig ser ingen grunn til å si noe annet men sånne som du og meg vil nok aldri bli sett på som det av majoriteten. Du er så norsk som man kan bli. De fleste vil se på deg som norsk. Det er ikke slik at en nordmann må være bleikfeit med nisselua tredd nedover ørene. Mange norske er i dag mørke i huden, noen sikkert gule og røde. Hudfargen avgjør ikke om en person er norsk eller svensk. Det er din opplevelse av hvor du hører hjemme. 2 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 (endret) Hm, godt spørsmål trådstarter. Hva trengs egentlig for å være norsk? Se på meg som et eksempel da, Født av norsk far, og rwandisk mor. Bodd her hele livet, og neste år går jeg muligens inn i det norske forsvaret. Er også aktivt i et norsk politisk parti, var aktiv i den lokale skigruppa når jeg var mindre, og går mye tur ute. Alle ting som mange ser på som typisk norske. Norsk er det eneste språket jeg snakker flytende, og også morsmålet mitt. I Rwanda har jeg vært totalt 9 uker igjennom livet. Alikevell vill nok ikke de fleste se på meg som norsk du. Så, er du? Vell, jeg personlig ser ingen grunn til å si noe annet men sånne som du og meg vil nok aldri bli sett på som det av majoriteten. Hvordan føles det til å vite at du kan risikere ditt liv (forsvaret) for er land som majoriteten ser på deg og dine barn som utlendinger med et norsk pass? Gjestfrie Norge synes jeg ikke Endret 7. januar 2015 av jjkoggan Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Jeg har alltid sett på "norsk" og "nordmann" som to forskjellige ting. Den ene er kulturell den andre etnisk. Hvis en nordmann bor og føder barn som vokser opp i Kina vil barnet bli kinesisk nordmann, akkurat som en Perser som er født i Norge vil være norsk perser. Til trådstarter : Hvis du føler deg norsk så velkommen skal du være. Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Hm, godt spørsmål trådstarter. Hva trengs egentlig for å være norsk? Se på meg som et eksempel da, Født av norsk far, og rwandisk mor. Bodd her hele livet, og neste år går jeg muligens inn i det norske forsvaret. Er også aktivt i et norsk politisk parti, var aktiv i den lokale skigruppa når jeg var mindre, og går mye tur ute. Alle ting som mange ser på som typisk norske. Norsk er det eneste språket jeg snakker flytende, og også morsmålet mitt. I Rwanda har jeg vært totalt 9 uker igjennom livet. Alikevell vill nok ikke de fleste se på meg som norsk du. Så, er du? Vell, jeg personlig ser ingen grunn til å si noe annet men sånne som du og meg vil nok aldri bli sett på som det av majoriteten. Jeg har kjent folk i fleng som har noe lik bakgrunn som deg, de fleste har blitt regnet som like norske som alle andre. De derimot som snakket kebab-norsk og hele tiden snakket om hvor skitne nordmenn var....not so much. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Tja, interessant teori, men stemmer dette i det hele tatt med virkeligheten? Hva er det som ikke stemmer med virkeligheten? At der eksisterer en genetisk fellesnevner blandt nordmenn Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Det er ikke det jeg sier heller, bare at hvis du genetisk sett er likere en gjennomsnitts nordmann (nordmann her definert som en som er bosatt i norge) enn noen annen mann, så er du norsk. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Hvis du har norsk statsborgerskap og selv definerer deg som norsk, så er du norsk. Om du feirer jul, ser på norsk barne-tv, spiser ribbe eller drikker deg dritings i helgene har ingenting å si. Verre er det ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå