jjkoggan Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Jeg har bodd i USA i 3+ år og identifiserer meg mye bedre med den amerikanske kulturen enn den norske. Personlig føler jeg på ingen måte at det blir riktig for meg å kalle meg amerikansk om noen spør, da de mest trolig er interessert i hvor jeg kommer fra pga aksenten. Men igjen så hadde nok ingen reagert stort om jeg kalte meg amerikaner, så jeg tror trådstarter med god samvittighet bare kan kalle seg norsk. Folk som reagerer på slikt er uansett ganske usle. its your citizenship that matters, not how long you live here that counts most Welcome to America and whatever great state you live in! I live in between the Ohio river and Lake Erie Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Du tar feil. Barack Obama er helt amerikansk selv om han er innvandrebarn. Det samme gjelder alle som har statsborgerskap i USA. Det finnes mange slags amerikanere- tyske, norske og afro amerikanere men de er amerikanere først og fremst USA er et unikt eksempel, i og med at den originale befolkningen omtrendt har blitt utryddet der. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Du tar feil. Barack Obama er helt amerikansk selv om han er innvandrebarn. Det samme gjelder alle som har statsborgerskap i USA. Det finnes mange slags amerikanere- tyske, norske og afro amerikanere men de er amerikanere først og fremst USA er et unikt eksempel, i og med at den originale befolkningen omtrendt har blitt utryddet der. Nei, Canada også. Det gjør det lettere å integrerer seg når du får fullstendig medlemskap i et samfunn enn når di gjør det umulig å bli noe mer en utlending med et norsk pass Lenke til kommentar
Gjest member-7189 Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Genetisk norsk vil si at du genetisk sett er ganske lik majoriteten av de som bor her, og folk vil med et øyekast se at du har norske (eller i hvert fall nordiske) foreldre. Norsk av kultur er når du snakker norsk flytende, og følger normer, skikker og slikt lik majoriteten av folket gjør. Nå skal jeg sette det på spissen. Du er ikke "genetisk norsk" hvis din far ble adoptert fra Korea når han var 1 år og bod i Norge siden og din mor er "hvit". De som er "aktivt" kristen er ikke Norske da de ikke følger normer og skikker slik som majoriteten av befolkningen gjør. Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Nei, Canada også. Det gjør det lettere å integrerer seg når du får fullstendig medlemskap i et samfunn enn når di gjør det umulig å bli noe mer en utlending med et norsk pass Australia også, når jeg tenker meg om. Ikke at det endrer noe, urbefolkningen er også veldig liten der og i canada. Og det andre du sier kan være sant, men vil uansett ikke forandre folks oppfatning av hvem som er norsk. Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Genetisk norsk vil si at du genetisk sett er ganske lik majoriteten av de som bor her, og folk vil med et øyekast se at du har norske (eller i hvert fall nordiske) foreldre. Norsk av kultur er når du snakker norsk flytende, og følger normer, skikker og slikt lik majoriteten av folket gjør. Nå skal jeg sette det på spissen. Du er ikke "genetisk norsk" hvis din far ble adoptert fra Korea når han var 1 år og bod i Norge siden og din mor er "hvit". De som er "aktivt" kristen er ikke Norske da de ikke følger normer og skikker slik som majoriteten av befolkningen gjør. 1. Dette stemmer, halvt utlending genetisk sett. 2. Kan legge til at de ikke trenger følge majoriteten på absolutt alle punkter, bare "en god del" (hvis presise betydning er subjektiv) Lenke til kommentar
Gjest member-7189 Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Genetisk norsk vil si at du genetisk sett er ganske lik majoriteten av de som bor her, og folk vil med et øyekast se at du har norske (eller i hvert fall nordiske) foreldre. Norsk av kultur er når du snakker norsk flytende, og følger normer, skikker og slikt lik majoriteten av folket gjør. Nå skal jeg sette det på spissen. Du er ikke "genetisk norsk" hvis din far ble adoptert fra Korea når han var 1 år og bod i Norge siden og din mor er "hvit". De som er "aktivt" kristen er ikke Norske da de ikke følger normer og skikker slik som majoriteten av befolkningen gjør. 1. Dette stemmer, halvt utlending genetisk sett. 2. Kan legge til at de ikke trenger følge majoriteten på absolutt alle punkter, bare "en god del" (hvis presise betydning er subjektiv) 1 Når blir du da "genetisk norsk" etter din målestokk? 2 Så da kan være "norsk av kultur" om foreldrene dine er innflyttere til norge, slik som trådstarter. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 (endret) Jeg er vell ikke mindre norsk enn andre nordmenn. Hva får deg til å tro at nordmenn er "norske"? Problemet er at "norsk" er en meningsløs nasjonalistisk merkelapp som ingen klarer å enes om hva betyr. Det samme kan sies om Bulgarisk forresten. Sånn jeg ser det så kan du være genetisk norsk eller "norsk av kultur". Genetisk norsk vil si at du genetisk sett er ganske lik majoriteten av de som bor her, og folk vil med et øyekast se at du har norske (eller i hvert fall nordiske) foreldre. Norsk av kultur er når du snakker norsk flytende, og følger normer, skikker og slikt lik majoriteten av folket gjør. A majority is a subset of a set consisting of more than half of the set's elements. http://en.wikipedia.org/wiki/Majority Jeg kan bare konkludere med at 49% av nordmenn ikke er norske, avhengig av om man vurderer kultur eller genetikk vil dette være to forskjellige grupper, og kun mindretallet vil være helt norske (genetisk OG kulturelt). Endret 7. januar 2015 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Kroppen reproduserer sine celler kontinuerlig gjennom hele livet, og i løpet av ca 7 år har en vanlig kropp blitt 100% reprodusert. Så hvis man da har spist kun norsk mat som er produsert innenfor våre grenser, i sju år, må vel det bety at denne nye kroppen også har blitt 100% norsk .. Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 1 Når blir du da "genetisk norsk" etter din målestokk? 2 Så da kan være "norsk av kultur" om foreldrene dine er innflyttere til norge, slik som trådstarter. 1. Se første jeg skrev 2. Jepp Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Hva vil et si og være Norsk? Må man like hardingfele og bunad, være naiv og troen på at 5 millioner mennesker vet bedre en resten av verden? Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Kroppen reproduserer sine celler kontinuerlig gjennom hele livet, og i løpet av ca 7 år har en vanlig kropp blitt 100% reprodusert. Så hvis man da har spist kun norsk mat som er produsert innenfor våre grenser, i sju år, må vel det bety at denne nye kroppen også har blitt 100% norsk .. Da er jeg heldigvis 100 % utlending. For jeg spiser svært lite Norsk mat. 1 Lenke til kommentar
fox Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Nå har jeg bodd i Norge i 7år. Jeg er født og oppvokst i Bulgaria og begge foreldrene mine er derfra. Jeg ferier alle høytidene som nordmenn gjør, jeg spiser alle de typiske norske matrettene og går på ski. Jeg føler meg mer norsk enn det jeg føler meg bulgarsk. Det hadde vært helt rart for meg å prøve å bo i Bulgaria nå. Jeg er på en måte blitt "fornorsket." For å si det sånn så er jeg nesten like norsk som andre mennesker i dette landet, borsett fra oppveksten min og at utseende mitt ikke er "typisk norsk." Til tross for alle disse begrunnelsene mine, mener mange at jeg ikke kan kalle meg norsk. Selv mener jeg jo at jeg er mer norsk enn bulgarsk. Hvorfor har ikke jeg rett til å kalle meg for norsk da? Det er her jeg vil bo og føler jeg hører hjemme. Jeg er vell ikke mindre norsk enn andre nordmenn. For min del holder det masse at du har norsk pass, føler deg norsk og vil blø for Norge foran Bulgaria. Jeg kjenner noen f.eks. pakistanere som har blitt født og oppvokst her i hele livet, likevel er de veldig opptatte av å fremme Pakistan og hvor herlig landet er. Dvs de setter Pakistan foran Norge, hvilken som betyr at de ikke er norske i mine øyne. Sant som det sies, jeg kjenner enda flere pakistanere, somalere osv som setter pris på Norge, vil blø for Norge foran deres "gamle land hvor deres røtter stammer fra". Det holder helt fint for min del, da anser jeg dem som norske. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Kroppen reproduserer sine celler kontinuerlig gjennom hele livet, og i løpet av ca 7 år har en vanlig kropp blitt 100% reprodusert. Så hvis man da har spist kun norsk mat som er produsert innenfor våre grenser, i sju år, må vel det bety at denne nye kroppen også har blitt 100% norsk .. Da er jeg heldigvis 100 % utlending. For jeg spiser svært lite Norsk mat. snakker vi om emigrering, asap .. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 (endret) For min del holder det masse at du har norsk pass, føler deg norsk og vil blø for Norge foran Bulgaria. Hva betyr "blø for Norge" foran Bulgaria"? Endret 7. januar 2015 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Kroppen reproduserer sine celler kontinuerlig gjennom hele livet, og i løpet av ca 7 år har en vanlig kropp blitt 100% reprodusert. Så hvis man da har spist kun norsk mat som er produsert innenfor våre grenser, i sju år, må vel det bety at denne nye kroppen også har blitt 100% norsk .. Da er jeg heldigvis 100 % utlending. For jeg spiser svært lite Norsk mat. snakker vi om emigrering, asap .. For nok holde meg her. Det er så mye god mat fra ulike kjøkken fra hele verden, så jeg overlever nok her på berget. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Er jeg norsk? Nei, du er Bulgarsk. Og du bor i Norge. Lenke til kommentar
fox Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 For min del holder det masse at du har norsk pass, føler deg norsk og vil blø for Norge foran Bulgaria. Hva betyr "blø for Norge" foran Bulgaria"? Setter Norge foran Bulgaria Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 (endret)   For min del holder det masse at du har norsk pass, føler deg norsk og vil blø for Norge foran Bulgaria.Hva betyr "blø for Norge" foran Bulgaria"? Setter Norge foran Bulgaria Store Norske Leksikon setter Bulgaria foran Norge, er Store Norske ikke norsk (eller rettere sagt de som skrev den)? https://snl.no/ Endret 7. januar 2015 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 (endret) Sånn jeg ser det så kan du være genetisk norsk eller "norsk av kultur". Genetisk norsk vil si at du genetisk sett er ganske lik majoriteten av de som bor her, og folk vil med et øyekast se at du har norske (eller i hvert fall nordiske) foreldre. Norsk av kultur er når du snakker norsk flytende, og følger normer, skikker og slikt lik majoriteten av folket gjør. A majority is a subset of a set consisting of more than half of the set's elements. http://en.wikipedia.org/wiki/Majority Jeg kan bare konkludere med at 49% av nordmenn ikke er norske, avhengig av om man vurderer kultur eller genetikk vil dette være to forskjellige grupper, og kun mindretallet vil være helt norske (genetisk OG kulturelt). Hvordan har du kommet frem til konklusjonen din? Jeg kan ikke se at den er riktig. Endret 7. januar 2015 av Abigor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå