Gå til innhold

Er jeg norsk?

Anbefalte innlegg

Nå har jeg bodd i Norge i 7år. Jeg er født og oppvokst i Bulgaria og begge foreldrene mine er derfra. Jeg ferier alle høytidene som nordmenn gjør, jeg spiser alle de typiske norske matrettene og går på ski. Jeg føler meg mer norsk enn det jeg føler meg bulgarsk. Det hadde vært helt rart for meg å prøve å bo i Bulgaria nå. Jeg er på en måte blitt "fornorsket." For å si det sånn så er jeg nesten like norsk som andre mennesker i dette landet, borsett fra oppveksten min og at utseende mitt ikke er "typisk norsk."

Til tross for alle disse begrunnelsene mine, mener mange at jeg ikke kan kalle meg norsk. Selv mener jeg jo at jeg er mer norsk enn bulgarsk. Hvorfor har ikke jeg rett til å kalle meg for norsk da? Det er her jeg vil bo og føler jeg hører hjemme. Jeg er vell ikke mindre norsk enn andre nordmenn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg selv ville alltid ha kalt meg selv norsk uansett hvor lenge jeg bodde i utlandet, så dette er jo bare et definisjonsspørsmål.

Så jeg ville vel kanskje sagt "nei, du er ikke norsk", og det mener jeg på ingen måte rasistisk eller diskriminerende. Det er bare slik jeg definerer nasjonaliteter.

Er det så viktig hva du kaller deg? Du er en del av samfunnet og en norsk innbygger. Men ville ikke kalt deg norsk. :) Håper ikke du tar dette til deg på noen måte, har ingen problemer med at du kaller deg selv norsk.

Men må innrømme at det er en tynn linje mellom disse uttrykkene, faktisk så er jeg litt usikker på hvordan jeg skal definere det.

Endret av AdNauseam
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kall deg norsk om du vil. De som er uenige sitter ikke med noen definisjonsrett på begrepet, langt mindre på hvordan du føler deg.

Det er veldig sant.

Som sagt, så burde ikke folk henge seg opp i hva man skal kalle det, jeg synes ihvertfall ikke det er så viktig hva et begrep kaller deg. TS flyttet til norge og er en del av fellesskapet. TS føler dette som hjemme, og det er flott! :)

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Det naturlige er vel at om noen i utlandet lurer når du er på ferie er ve å si at du er norsk.

Det naturlige å si i Norge er vel at du ikke er norsk, ettersom Norsk er standarden her, og spør noen i norge så lurer dem på hvor du kommer fra, spør noen i utlandet lurer dem på hvor du bor.

En Volvo er fremdeles ikke en Norsk bil, selv om den har "bodd i norge" helt siden den var et lite barn.

Lenke til kommentar

Det naturlige er vel at om noen i utlandet lurer når du er på ferie er ve å si at du er norsk.

Det naturlige å si i Norge er vel at du ikke er norsk, ettersom Norsk er standarden her, og spør noen i norge så lurer dem på hvor du kommer fra, spør noen i utlandet lurer dem på hvor du bor.

En Volvo er fremdeles ikke en Norsk bil, selv om den har "bodd i norge" helt siden den var et lite barn.

Jeg forstår hva du mener. Når folk spør meg sier jeg at jeg er norsk, men oppvokst i Bulgaria.

Vil si at det er vesentlig forskjell mellom en bil og et menneske. For meg er det nok ikke helt det samme å kunne si at jeg er norsk, som det er for nordmenn. Når jeg kan si at jeg er norsk, handler det litt også om at jeg er akseptert i samfunnet. Jeg føler meg inkludert og velkommen. Det er nemlig ikke alle mennesker som er like åpne for utenlendinger.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Sånn jeg ser det så kan du være genetisk norsk eller "norsk av kultur".

Genetisk norsk vil si at du genetisk sett er ganske lik majoriteten av de som bor her, og folk vil med et øyekast se at du har norske (eller i hvert fall nordiske) foreldre.

Norsk av kultur er når du snakker norsk flytende, og følger normer, skikker og slikt lik majoriteten av folket gjør.

Lenke til kommentar

Jeg forstår hva du mener. Når folk spør meg sier jeg at jeg er norsk, men oppvokst i Bulgaria.

Vil si at det er vesentlig forskjell mellom en bil og et menneske. For meg er det nok ikke helt det samme å kunne si at jeg er norsk, som det er for nordmenn. Når jeg kan si at jeg er norsk, handler det litt også om at jeg er akseptert i samfunnet. Jeg føler meg inkludert og velkommen. Det er nemlig ikke alle mennesker som er like åpne for utenlendinger.

Det er veldig forståelig, og ja, det er mange som ikke aksepterer utlendinger. Ser dette mye på jobb, mye rasisme ute å går. Utrolig kjipt, men det er bare til å ignorere sånt.

Ikke bry deg om det jeg sa om definisjoner etc., var egentlig bare synsing fra min side. :p

Jeg kjenner noen som har flyttet til Norge. Vi alle ser på dem som norske, selv om vi vet at de har røtter fra et annet land. Men det handler vel mer om respekt og aksept spør du meg, og som du sier det å føle seg inkludert og velkommen.

Lenke til kommentar

Jeg har bodd i USA i 3+ år og identifiserer meg mye bedre med den amerikanske kulturen enn den norske.

Personlig føler jeg på ingen måte at det blir riktig for meg å kalle meg amerikansk om noen spør, da de mest trolig er interessert i hvor jeg kommer fra pga aksenten.

Men igjen så hadde nok ingen reagert stort om jeg kalte meg amerikaner, så jeg tror trådstarter med god samvittighet bare kan kalle seg norsk. Folk som reagerer på slikt er uansett ganske usle.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Nå har jeg bodd i Norge i 7år. Jeg er født og oppvokst i Bulgaria og begge foreldrene mine er derfra. Jeg ferier alle høytidene som nordmenn gjør, jeg spiser alle de typiske norske matrettene og går på ski. Jeg føler meg mer norsk enn det jeg føler meg bulgarsk. Det hadde vært helt rart for meg å prøve å bo i Bulgaria nå.

Imponerende synes jeg! Vanligvis er det vel betydelig lettere å sosialisere seg så sterkt inn i lokal kultur under oppveksten. Når du skriver at du spiser typisk norske matretter, betyr det at du foretrekker dem framfor bulgarsk mat? Vanskelig å forestille meg det :)

Det du beskriver er en vanlig situasjonen for integrerte førstegenerasjonsinnvandrere tror jeg, den kan kalles ingenmannsland, hvor man sitter inne med "følelser" og kulturelle preferanser fra to ulike land og språk. Hvem heier du på når Norge spiller mot England og Norge spiller mot Bulgaria i fotball?

Jeg har en kompis som er førstegenerasjonsinnvandrer, oppvokst her. Når han sier til foreldrene sine at han er en nordmann ler de, når han sier det til sine norske kompiser, ler de tørt, de også.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nå har jeg bodd i Norge i 7år. Jeg er født og oppvokst i Bulgaria og begge foreldrene mine er derfra. Jeg ferier alle høytidene som nordmenn gjør, jeg spiser alle de typiske norske matrettene og går på ski. Jeg føler meg mer norsk enn det jeg føler meg bulgarsk. Det hadde vært helt rart for meg å prøve å bo i Bulgaria nå. Jeg er på en måte blitt "fornorsket." For å si det sånn så er jeg nesten like norsk som andre mennesker i dette landet, borsett fra oppveksten min og at utseende mitt ikke er "typisk norsk."

Til tross for alle disse begrunnelsene mine, mener mange at jeg ikke kan kalle meg norsk. Selv mener jeg jo at jeg er mer norsk enn bulgarsk. Hvorfor har ikke jeg rett til å kalle meg for norsk da? Det er her jeg vil bo og føler jeg hører hjemme. Jeg er vell ikke mindre norsk enn andre nordmenn.

Du er hjertelig velkommen til å kalle deg akkurat hva du vil!

ikke kryp for noen :thumbup:

Lenke til kommentar

Blir en nordmann som bor 7 år i Bulgaira plutselig bulgarsk?

Blir en skotte som bor 10 år i Kina plutselig kineser?

Blir en iraker som bor 12 år i Norge plutselig norsk?

Hvis de føler seg sånn, så hvorfor ikke? Bortsett fra at det slett ikke skjer "plutselig", hverken for nordmannen, skotten eller irakeren. Det gjorde det heller ikke for trådstarter.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"jeg spiser alle de typiske norske matrettene og går på ski."

Du er antageligvis mer "norsk" enn de fleste nordmenn. Velkommen, og kall deg hva du vil. Det har ikke noen betydningHva

Man kan føle tilhørlighet selv om man ikke spiser typisk norsk mat eller ikke går på ski. Dette var noe jeg sa for å få fram poenget mitt.

Kommer man til ett nytt, ukjent sted vil man naturligvis prøve å passe inn til der. Ser man f. eks på tv sier de jo selv der at Norge er kjent for fjordene, ski, sveler osv. Uttrykket sier jo selv "nordmenn er født med ski på beina." Så da var det vel naturlig for meg som kom utenfra, å vise til at det er noe som betegner en nordmann?

Drar man f. eks til Danmark vil man jo prøve de røde pølsene, drar man til Paris satser man kanskje på å se eifelltårnet. De som bor der fra før av tenker kanskje ikke like ofte over disse atraksjonene, men folk fra andre steder tenker at det er typisk for borgerene som bor der.

Lenke til kommentar

Hvis de føler seg sånn, så hvorfor ikke? Bortsett fra at det slett ikke skjer "plutselig", hverken for nordmannen, skotten eller irakeren. Det gjorde det heller ikke for trådstarter.

Det hjelper pent lite hvordan man "føler" seg. Skotten kommer aldri aldri aldri til å bli sett på som kineser av kineserne, om han så bor der i 100 år. Det er helt naturlig, og slik er det i absolutt alle land på kloden. Det er ikke spesielt for Norge eller noe annet land. Om en argentiner spiser lutefisk og står på treski i bunad mens man kjerner geitost, betyr det ingenting. Han er uansett en argentiner.

Lenke til kommentar

Det hjelper pent lite hvordan man "føler" seg. Skotten kommer aldri aldri aldri til å bli sett på som kineser av kineserne, om han så bor der i 100 år. Det er helt naturlig, og slik er det i absolutt alle land på kloden. Det er ikke spesielt for Norge eller noe annet land. Om en argentiner spiser lutefisk og står på treski i bunad mens man kjerner geitost, betyr det ingenting. Han er uansett en argentiner.

Du tar feil. Barack Obama er helt amerikansk selv om han er innvandrebarn. Det samme gjelder alle som har statsborgerskap i USA. Det finnes mange slags amerikanere- tyske, norske og afro amerikanere men de er amerikanere først og fremst
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...